عصر بازار

جهانگیری:

استقلال از درآمدهای نفتی،مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی است

عصر اعتبار- معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی برای کشوربسیار کارساز است، گفت:مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی، رساندن کشور به استقلال از درآمدهای نفتی است تا در برابر تکانه های بیرونی اقتصادی مقاوم شود.

استقلال از درآمدهای نفتی،مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری در نشست اقتصاد مقاومتی استان سمنان افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی برای به حرکت درآوردن چرخه تولید و اقتصاد کشور بسیار موثر است.

    وی با اشاره به این که رهبری اقتصاد را اولویت مسائل کشور می دانند، خاطرنشان کرد: ایران کشوری نفت خیز است که اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، به بزرگترین چالش کشور تبدیل شده بود.
    جهانگیری با اشاره به رویکرد درست دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، یادآور شد: تلاش برای برداشته شدن سایه تحریم و تهدیدها، بازگشت کشور به اجرای قانون و مقابله با فساد و تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و تحرک چرخه اقتصادی، سه اولویت مهم دولت یازدهم بود که دستاوردهای خوبی در این عرصه ها رقم خورد.
    معاون اول رئیس جمهوری، تحریم ها را مانعی بر سر راه کشور برای توسعه عنوان و اضافه کرد: دکتر روحانی از سوی دیگر، از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، بر مقابله با فساد و اجرای قانون تاکید کرد.
    وی با بیان این که در دورانی در کشور قانون بی اهمیت شده بود و فساد سیستمی مانند موریانه به جان نظام اسلامی افتاد، گفت: اهل بگم بگم نیستم ولی آنچه را که حکم قانون و قضایی درباره آن صادر شده است و مردم باید از آن آگاه شوند، می گویم.
    جهانگیری با بیان این که بزرگانی همچون شهید رجایی همواره مورد هجمه بوده اند ، افزود: اکنون نیز در انتقاد از دولت یازدهم و دکتر روحانی، در این حد که ادب رعایت شود انتظار دیگری نداریم و معتقدیم باید استوار به راه خود ادامه داد.
    وی با اشاره به شوک اقتصادی به کشور در سال 94 با کاهش چشمگیر قیمت نفت، گفت: برخی کاهش قیمت نفت توسط برخی کشورهای منطقه را سیاستی برای فشار به ایران برای وارد کردن آخرین ضربه اقتصادی و وادار کردن ایران به دادن امتیازهای بیشتر در مذاکرات هسته ای می دانند.
    وی با بیان این که به جز یک کشور، تمام کشورهای نفت خیز جهان از این شوک اقتصادی آسیب های جدی دیدند، یاد آور شد : ارزش پول برخی کشورهای شمال ایران تا 80 درصد نیز سقوط کرد.
    وی با اشاره به برخی برنامه های دولت یازدهم برای کاهش آسیب های کشور در برابر این شوک اقتصادی گفت: اعتماد ملت به مدیریت کشور به عنوان بزرگترین سرمایه، مانع از آسیب مهم به کشور در آن شرایط شد.
    وی با بیان اینکه آن دسته از دوستان بدسلیقه در کشور که می خواهند اعتماد و امید مردم را از بین ببرند، باید بدانند این امر به نفع ملت و کشور نیست و افزود: سرمایه اجتماعی، بزرگترین سرمایه برای دولت است که با وجود آن می تواند شوک های مختلف را پشت سر گذاشت.
    جهانگیری، کاهش تورم را از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید در سال های فعالیتش ذکر و خاطرنشان کرد: تورم منشا تمام مسایل کشور است و ایران اسلامی با داشتن منابع، نیروی انسانی مناسب باید در مهار تورم از کشورهای موفق جهان باشد.
    وی با بیان این که دولت یازدهم با انباشت مطالبات مردم مواجه بوده است و هنوز بیکاری ناشی از تعطیلی واحدهای اقتصادی در گذشته، زیاد است، تصریح کرد: در سال 95 کشور در مجموع از وضعیت اقتصادی قابل توجهی برخوردار بوده است و رسیدن رشد اقتصادی به 4.4 درصد، رشد صادرات به میزان 21 درصد، افزایش 37 درصدی ارایه تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی، افزایش خرید گندم از 2.2 میلیون تن به 11 میلیون تن و کاهش واردات گندم از 6.7 میلیون تن به صفر و وجود ذخیره گندم به میزان 14 میلیون تن، برخی از نتایج دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم است.
    معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به افزایش تولید گندم کشور و افزایش قابل توجه میزان خرید گندم بوسیله دولت از گندمکاران در سال جاری تصریح کرد: در دولت مصوب شد برای پرداخت مطالبات گندمکاران 100 میلیارد ریال اسناد خزانه جدید به فروش برسد تا 30 میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات گندمکاران تخصیص داده شود.
    وی ادامه داد : شهریور 95 بخش مهمی از مطالبات گندمکاران در سراسر کشور پرداخت می شود و افزایش ناگهانی تولید گندم کشور باعث کسری 40 هزار میلیارد ریالی دولت برای پرداخت مطالبات مربوط به گندم شده بود.
    وی با اشاره به برابر بودن میزان برداشت ایران و قطر از میدان مشترک گازی در پارس جنوبی در سال 84 گفت: برداشت ایران به 250 میلیون مترمکعب و برداشت قطر 600 میلیون مترمکعب از این میدان مشترک رسیده است که بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، تلاش و برنامه کشور بر توسعه میدان های پارس جنوبی متمرکز شد به طوری که تا پایان امسال یا اوایل سال 96 میزان برداشت ایران با میزان برداشت قطر برابر می شود.
    معاون اول رئیس جمهوری بر محکم بودن مدیران کشور در شرایط کنونی تاکید و خاطرنشان کرد: مدیران باید بدانند برای تصمیم گیری آمده اند و نباید از تصمیم گیری بترسند زیرا مردم ایستادگی قاطع از مدیران را انتظار دارند.
    در این نشست محمدرضا خباز استاندار، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان، احمد همتی نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان سمنان حضور داشتند و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه اقتصاد شامل سازمان برنامه ریزی و بودجه، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی استان سمنان به معرفی ظرفیت ها و چالش های استان پرداختند.
    در سفر یکروزه معاون اول رئیس جمهوری به استان سمنان 2 طرح بزرگ فولاد کویر در شهرستان دامغان و آریا ترانسفو در شهرستان مهدیشهر به بهره برداری رسید.
    محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعدادی از مسئولان کشور و استان سمنان نیز در این آئین ها حضور داشتند و علاوه بر این 2 طرح، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شامگاه امروز واحد داروسازی ثنامد را در شهرستان گرمسار افتتاح می کند.
    با بهره برداری این سه طرح دستکم 2 هزار و 700 نفر در استان سمنان مشغول به کار شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی