عصر بازار

یک چهارم بدهی‌های بابک زنجانی تامین شد

عصر اعتبار- وزیر نفت اعلام کرد که قراردادهای جدید نفتی دیگر نیازی به تصویب مجدد مجلس ندارد و فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

یک چهارم بدهی‌های بابک زنجانی تامین شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در نشست خبری که در جریان بازدید از فازها و مجتمع های پتروشیمی در عسلویه برگزار شد در پاسخ به سوالی در باره قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: قراردادهای جدید پس از اصلاحات از سوی رئیس مجلس تائید شد و اعمال نظرهای رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق لحاظ شد که پس از آن نیز به دولت برای بررسی و تائید نهایی خواهد رفت اما این قراردادها دیگر نیازی به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد.

    وی افزود: این مصوبه شرایط عمومی الگوی قراردادی و یا بیع متقابل جدی است بنابراین اگر قرار بود به همان شیوه مدل قدیمی هم اجرا شود باید به تصویب رسیده و فرآیندهای لازم طی می‌شد اما آنچه مهم است این است که در جلسه اخیر با نمایندگان مجلس اکثر آن‌ها قانع شده و با کلیت طرح موافقت کردند.

    وزیر نفت ادامه داد: شرایط عمومی این قراردادها باید به تصویب دولت برسد و وزارت نفت اجازه دارد که نسبت به امضای قراردادها اقدام کند که البته اجرای این مدل جدید قراردادها نیاز به پیش‌نویس دارد که به زودی عملیاتی می‌شود.

    زنگنه با بیان اینکه زمان زیادی تا اجرای قراردادها به سبک و سیاق جدید نداریم، اظهار کرد: پس از مذاکره و مناقصه باید یک نسخه محرمانه از قراردادها به مجلس ارسال شود.

      یک چهارم بدهی‌های بابک زنجانی تامین شد                                                                                                                               

    وی درباره آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی و نحوه بازپس‌گیری آن اعلام کرد: آن چیزی که در اختیار داریم بخش اموال  بابک زنجانی است که 1600 میلیارد تومان ارزش گذاری شده و 79 میلیون دلار نیز به صورت نقدی تامین شده است که سر جمع به حدود 2000 میلیارد تومان که دادستانی اعلام کرد، می‌رسد و همین مقدار نیز کمتر از یک چهارم بدهی بابک زنجانی است که فروختن این اموال نیز کار سختی است.

       کارت سوخت بنزین حذف نمی‌شود                                                                                                                             

    وزیر نفت درباره حذف کارت سوخت که در مجلس به تصویب رسید، گفت: مجلس تصمیم گیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده که در این راستا کارت سوخت بنزین حذف نمی‌شود اما برای نفت گاز این اتفاق خواهد افتاد. در مورد افزایش قیمت بنزین هم فعلا تصمیمی نداریم.

    زنگنه تصریح کرد: حقوق‌های غیر متعارف 40 میلیون تومانی برای مردم ملموس است و می‌توانند کاملا آن را درک کنند در حالی که طی سال‌های گذشته میلیاردها دلار پول را عده‌ای خورده‌اند و در واقع هزاران میلیارد تومان پولی که مشخص نیست کجا رفته نجومی بوده است نه حقوقی که عده ای اندک دریافت می کردند.

    بازداشت سرمایه گذار یونانی نفت کش های گمشده

    وی درباره آخرین وضعیت نفت‌کش هایی که در دولت گذشته خریداری و گم شده بود اظهار کرد: در دولت گذشته یک نفر یونانی با روش‌های عجیب و غریبی که قرار بود با نام خودش 8 نفت‌کش خریداری کند این کار را انجام داده ولی پولش را پرداخت نکرده و نفت کش را برده بود که با تلاش‌های صورت گرفته فرد مذکور بازداشت شد و دو نفت کش بازگردانده شد.

    وزیر نفت تصریح کرد: پول‌های بسیاری از این کشور خارج شده و به عنوان مثال می‌توان به ریزش‌هایی که برای انتقال پول بین کشور ها اتفاق می افتاد که به عنوان مثال به ما اعلام کردند که برای کره جنوبی بن ها با 17 درصد ریزش و در چین نیز 10 درصد ریزش برای جابجایی پول اتفاق می‌افتاد اما مسئله اینجاست که این ریزش ها به چه معنی است و دقیقا چه فرایندی اتفاق میفتد که این ریزش ها صورت می گیرد. به عبارت دیگر این پول ها که به میلیارد ها دلار می‌رسید به جیب چه کسانی می‌رفت و چرا چنین اجازه‌ای داده شده که این هزینه ها به راحتی به کشور تحمیل شود.

    وی افزود: در این‌باره پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت و موفق شدیم جلوی ریزش پول را بگیریم که البته همچنان در چین این اتفاق برای ایران میفتد و باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم دیگر شاهید چنین مسئله‌ای نباشیم.

    بدهی 50 میلیارد دلاری وزارت نفت به پیمانکاران

    وی اظهار کرد: پرونده ای از فسادها و تخلفات  صورت گرفته در دولت گذشته در وزارت نفت گم نشده و همچنان به دنبال پیگیری پرونده ها هستیم که به عنوان مثال می‌توان به پرونده بابک زنجانی خرید دکل از چین و گم شدن آن و غیره اشاره کرد که به قوه قضائیه ارسال شده است.

    زنگنه افزود: یکی از پرونده‌های موجود در این زمینه مربوط به فروش قیر بوده است که ارزش  آن معادل 300 میلیارد تومان ارزیابی شد اما علیرغم صورت گرفتم پولی به خزانه دولت پرداخت نشده است.

    وی تاکید کرد: نمی‌توان همه تخلفات گذشته را فساد نامید چراکه بسیاری از آن‌ها بی انتضباطی بوده است که بسیاری از آن‌ها زمینه ساز فساد شدند و همین عامل سبب شد تا امروز وزارت نفت بیش از 50 میلیارد دلار بدهکار باشد که حاصل پرداختی‌های بی حساب و کتاب در فاصله زمانی کوتاه گذشته بوده است. چرا که در گذشته بدون هیچ اصولی به پیمانکاران بهای کاری که انجام نداده اند را پرداخت می‌کردند و به عنوان مثال پیمانکاری که 60 درصد در پروژه‌اش پیشرفت داشت 90 درصد پرداختی انجام شده بود و این باعث می شد انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشته باشد و همین بی اضباطی ها  باعث شد برخی پول‌ها را بخورند و از شرایط تحریم استفاده کنند.

    وی ادامه داد: در پرونده نفت کش‌ها نیز از آن‌جا که پول نفت کش و کشتی خریداری شده از پول نفت تامین شده بود. هم‌اکنون از شرکت نفت‌کش‌ها طلبکاریم که البته بدهی ما به این شرکت نیز از این پرونده جداست. گرچه فرد یونانی سرمایه گذار مدعی شده بود گناهی نداشته و در زمان خرید نفت‌کش ها در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داشته است اما بالاخره بخشی از پول‌ها را برده و مرتکب تخلف شده بود.

    تولید نفت 215 هزار بشکه‌ای در میدان مشترک با عراق

    وی اعلام کرد: در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی از ابتدای دولت در غرب کارون تنها 70 هزار بشکه تولید می‌شد که به 215 هزار بشکه در مرداد ‌ماه امسال رسیده است و تا پایان سال به 218 هزار بشکه‌ می‌رسد. همچنین از ابتدای دولت تا کنون 150 میلیون متر مکعب به تولید گاز از پارس جنوبی اضافه شد که تا پایان سال 85 میلیون مترمکعب دیگر نیز اضافه می‌شود و در سال‌ اینده به تولید قطر می‌رسیم.

    زنگنه ادامه داد: در دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی نیز از قراردادهای جدید در آن استفاده می‌شود همچنین در زمینه انتقال دانش فنی برای توسعه فناوری در حدود 52 مخزن نفتی و 20 میدان با 9 دانشگاه و مرکز پژوهشی قرارداد امضا کرده ایم همچنین می‌توان به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع های پتروشیمی نیز از دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی که می‌توان به مجتمع های پتروشیمی پردیس کاویان تخت جمشید و غعیره اشاره کرد که در مراجل پایانی آماده سازی قرار دارند و به زودی به بهره‌برداری می رسند.

    وی اضافه کرد در زمینه صادرات  گاز نیز برای اولین فاز آمادگی کامل برای صادرات به عراق وجود دارد ولی این کشور به دلیل مسائل امنتی اعلام آمادگی نکرده است.   می توان گفت طرح های اقصاد مقاومتی در حوزه نفت و انرژی به خوبی در حال پیشرفت است و به تعهدات‌مان به خوبی عمل کرده ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو