عصر بازار

جریمه ۱۹ میلیارد دلاری اپل

جنگ مالیاتی آمریکا و اتحادیه اروپا

عصر اعتبار- مالیات‌هایی که اتحادیه اروپا بر محصولات آمریکایی چون اپل بسته، موجب نگرانی و ناامیدی ایالات‌متحده از روندهای مالیاتی و جریمه شرکت‌های آمریکایی در این اتحادیه شده است.

جنگ مالیاتی آمریکا و اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، وزارت خزانه‌داری آمریکا بیانیه‌ای را در تاریخ 24 اوت(سوم شهریور)  منتشر کرده که بر اساس آن بخش رقابت کمیسیون اروپا - که مالیات و مسائل آنتی‌تراست (قوانین آنتی‌تراست یک مجموعه خاص از قوانین طراحی‌شده برای اجازه رقابت عادلانه در بازار هستند) را بررسی می‌کند – متهم به «اجرای قدرت مالیاتی فراملی» شده است که می‌تواند سیاست‌های مالیاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را باقدرت خود رقم بزند. در این بیانیه همچنین گفته‌شده است که کمیسیون اروپایی زمینه لازم را برای مطالبه مالیات‌ سال‌های قبل ندارد و رویکرد فعلی این نهاد هنجارهای جهانی در سیاست‌گذاری پرداخت مالیات و جریمه را به‌شدت ضعیف می‌سازد.

    این دومین موضع خزانه‌داری آمریکا در قبال شورای اروپایی به نمایندگی از شرکت‌های چندملیتی ایالات‌متحده است. در اولین اقدام، در فوریه گذشته(بهمن و اسفند94)، «جک لو» با ارسال نامه‌ای به «ژان کلود یونکر»، رئیس شورای اروپایی گفت که «بررسی‌های مالیاتی شرکت‌های آمریکایی را به‌صورت نامناسبی هدف قرار داده است». بیانیه اخیر نیز بر این مسئله تأکید کرده و می‌گوید وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان «نگران» تبعیض‌ها علیه شرکت‌های آمریکایی است چراکه بیشترین منابع مالی که مشمول مالیات می‌شود منابع مالی است که برای سر پا نگه‌داشتن این شرکت‌ها لازم است. در این بیانیه مطرح‌شده است: «این نگرانی درصورتی‌که کمیسیون اروپایی تحقیقات نامناسب خود از شرکت‌های آمریکایی را افزایش دهد، بیشتر نیز خواهد شد.»

    اتحادیه اروپا تحت نظارت بخش رقابت اروپا که ریاست آن بر عهده «مارگارت وستاگر» است، به‌شدت شرکت‌های چندملیتی را به دلیل نقض قوانین «کمک‌های دولتی» تحت تعقیب قرار داده و به ازای آن تخفیف مالیاتی به شرکت‌های عضو اتحادیه را از سر گرفته است. شرکت اپل در این میان به دلیل معامله غیرقانونی با ایرلند تحت پیگرد قرارگرفته است. بازار آی‌فون نیز ممکن است مجبور شود مالیاتی 19 میلیارد دلاری بپردازد. شرکت آمازون نیز به دلیل معامله با لوکزامبورگ تحت پیگرد قرارگرفته است. ماه اکتبر گذشته هم مشخص شد شرکت استارباکس از کمک‌های مالی غیرقانونی هلند برخوردار شده و به همین دلیل مجبور به پرداخت 30 میلیون یورو به دولت هلند شد. این مسئله البته همچنان در دادگاه تجدیدنظر قرار دارد.

    جدای از این شرکت‌ها، موسسه دیگری نیز که به‌شدت زیر ذره‌بین کمیسیون رقابت اروپا قرار دارد، شرکت گوگل است. بخش رقابت اروپا معتقد است «گوگل باسیاست‌ها و استراتژی‌های خاص قصد دارد جایگاه خود را در بازار سیستم‌عامل‌ها تثبیت کند و آن را گسترش دهد. این شرکت با سوءاستفاده از تسلط خود روی بازار و سخت کردن رقابت برای دیگر شرکت‌ها و نیز از بین بردن نوآوری در این زمینه، به کاربران نیز ضربه می‌زند». این شرکت، سازندگان گوشی‌های همراه را مجبور می‌کند که از نرم‌افزارهای این شرکت مانند مرورگرهای گوگل استفاده کنند و با شرکت‌های نرم‌افزاری که سیستم‌عامل اندروید را ارائه می‌دهند همکاری نمی‌کند. این مسئله سبب می‌شود امکان رقابت در بین شرکت‌های نرم‌افزاری از بین برود و به همین دلیل بخش رقابت اروپا به‌شدت با گوگل درگیر شده است. رسیدگی به پرونده این غول بزرگ نرم‌افزار و سخت‌افزاری ممکن است به پرداخت میلیاردها دلار خسارت و غرامت به شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی ختم شود.

    بخش رقابت اروپا البته خود را از اتهام ضدآمریکایی بودن مبرا می‌داند. درواقع در همان زمان که استارباکس مجبور به پرداخت مالیات گزافی شده بود، فیات، شرکت تولیدکننده اتومبیل ایتالیایی نیز در همین پروسه قرار داشت. جریمه هر دو شرکت تقریباً مشابه بود. بخش رقابت اروپا همچنین با اشاره به جریمه‌هایی که برای سایر شرکت‌های اروپایی بسته است، عنوان کرده که هیچ تبعیضی میان شرکت‌های اروپایی و آمریکایی وجود ندارد و هر جا که اقدام خلاف قانونی مشاهده شود، جریمه‌ها نیز در کار خواهند بود. یکی از جدیدترین برخوردها با شرکت‌های اروپایی برخورد با شرکت‌های چندملیتی اروپایی در بلژیک بود که آن‌ها نیز به پرداخت 700 میلیون یورو جریمه مالیاتی محکوم شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو