عصر بازار

سیف در جمع بانکداران جنوب شرق آسیا:

نرخ رشد اقتصاد ایران امسال به ۵ درصد می‌رسد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی ایران با مهار موفقیت آمیز انتظارات تورمی توانست فرایند کاهش ملایم تورم به سمت نرخ تک رقمی را پیش ببرد و همزمان رشد اقتصادی را مثبت کند. انتظار داریم در سال جاری نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به ۵ درصد برسد.

نرخ رشد اقتصاد ایران امسال به ۵ درصد می‌رسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، رییس کل بانک مرکزی در اجلاس گروه منطقه‌ای سیانزا (SEANZA) که در نپال در حال برگزاری است، در سخنرانی رسمی خود با اشاره به تغییرات بازارهای منطقه ای پس از بحران های جهانی گفت: وجود ارتباط درونی بازارهای مالی این ضرورت را ایجاب می کند که همکاری های منطقه ای و جهانی با هدف مقابله با بحران های مالی تقویت شوند.

    متن سخنرانی ولی اله سیف به این شرح است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    جناب آقای چیرانجیبی، روسای کل و نمایندگان محترم، خانمها و آقایان

    اجازه دهید در ابتدا عمیق ترین سپاسگذاری خودم از میزبان عزیز را به خاطر تدارکات عالی و ارایه فرصت حضور در این گردهمایی باشکوه ابراز دارم. افتخار دارم که در این جلسه صمیمانه روسای کل شرکت می کنم. سیانزا فرصتی بی نظیر فراهم می سازد تا دیدگاه ها را به اشتراک گذاریم و از نزدیک با پیشرفت کشورهای عضو آشنا شویم.
    تغییرات سریع بازارهای منطقه ای و جهانی به ویژه پس از بحران مالی، ضرورت، ارتباط و ارزش این همایش را آشکار می کند. وجود ارتباط درونی بازارهای مالی این ضرورت را ایجاب می کند که همکاری های منطقه ای و جهانی با هدف مقابله با بحران های مالی تقویت شوند. علاوه بر این، لازم است تا تعاملات و همکاری ها افزایش یابند تا اجرای مقررات و نظارت مستمر بر بازارها و موسسات مالی تضمین و از هر گونه مصلحت اندیشی مقرراتی در این اقتصاد سریع و باز جهانی پیش گیری شود.
    این موارد و سایر مسایل مربوط به بانکداری مرکزی باعث می شوند سیانزا در چشم انداز آینده خود نقش موثرتری در پرداختن به موضوعات مورد علاقه اعضا ایفا کند و بتواند اقدامات نوآورانه ای در حل مسایل به اجرا گذارد. در اینجا به عنوان مثال به یک موضوع اشاره می کنم: بانکداری معکوس (De-banking) و قطع رابطه کارگزاری بانک های ما و عواقب شدید و تاثیرات آن بر نظام های پرداخت و تجارت منطقه ای یکی ازمسایل مهمی است که در همایش هایی مانند سیانزا می توان به آن پرداخت.
    مسایل زیاد دیگری از این قبیل هستند که پیشنهاد می شود هیات های محترم آنها را مورد توجه بیشتر قرار دهند.
    بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت و پشتیبانی از سیانزا داوطلب شد تا با افتخار میزبانی سی و یکمین اجلاس روسای کل را سال آینده در تهران بر عهده گیرد.
    اجازه دهید به طور مختصر بیان کنم که پس از برجام و پایان تحریم های هسته ای، ایران کاملا درب های خود را برای هر گونه رابطه تجاری از جمله در زمینه های بانکی، مالی و سرمایه گداری خارجی گشوده است. نظام بانکی ایران پیمان بال 1 در زمینه کفایت سرمایه مبتنی بر ریسک را پذیرفت و تلاش دارد چارچوبی برای اصلاحات جامع بخش مالی از جمله قوانین و مقررات بانکداری و بانک مرکزی تدوین کند. اقدامات زیادی نیز در حال انجام هستند تا مسیر حرکت به سمت بال 2 و 3 هموار شود. ما آزمون استرس و طبقه بندی مجدد دارایی ها را در سطحی گسترده انجام دادیم. الزامات ذخایر نیز شدیدتر شدند تا با استانداردهای بهترین اقدامات هم راستا شوند. به منظور تقویت الزامات شفافیت و افشا، بانک ها و موسسات اعتباری موظف شدند تا صورت های مالی خود را بر مبنای استانداردهای گزارش دهی مالی بین المللی (IFRS) تهیه کنند.
    به خاطر تحولات سریع و پیچیدگی های محیط مالی و بانکی، لازم است تا بخش نظارت بهبود یابد. بنابراین ما بخش نظارت خود را تجدید ساختار و ادارات جدیدی با وظایف و مسئولیت های مشخص و دقیق به آن اضافه کردیم. همچنین بانک مرکزی ایران با بازرسی های دوره ای و سرزده نظارت خود بر تک تک موسسات را تشدید کرده است.
    در سه سال گذشته اقتصاد ایران توانست اهداف مهمی را محقق سازد. نرخ تورم از اوج 40 درصدی خود در اواسط 2013 به کمتر از 9 درصد کاهش یافت. بازار ارز به ثبات و آرامش رسید. در حالی که کشورهای صادر کننده نفت در اوایل سال 2013 با افت شدید قیمت آن مواجه شده بودند ایران توانست از ارزش پول ملی و ذخایر ارزی خود محافظت کند.
    بانک مرکزی ایران با مهار موفقیت آمیز انتظارات تورمی توانست فرایند کاهش ملایم تورم به سمت نرخ تک رقمی را پیش ببرد و همزمان رشد اقتصادی را مثبت کند. انتظار داریم در سال جاری نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به 5 درصد برسد.
    یکسان سازی نرخ ارز از دیگر اولویت هایی است که امسال محقق می شود. بازار آرام و باثبات ارز به همراه روابط کارگزاری بهتر بانکی پس از برجام شرایط مطلوبی را برای اجرای موفقیت آمیز سیاست یکسان سازی نرخ ارز فراهم کرده است که خود در آینده به تقویت بیشتر صادرات و رشد تولید ناخالص داخلی منجر خواهد گشت.
    مایلم یک بار دیگر مراتب قدردانی خود را از رییس کل محترم بانک مرکزی نپال و همکاران شایسته ایشان به خاطر مهربانی و مهمان نوازی در این شهر زیبا ابراز دارم. امیدوارم بتوانیم در اجلاس آینده سیانزا در تهران به استانداردهای بالاتری دست یابیم.

    گروه منطقه‌ای سیانزا (SEANZA) با هدف تبادل تجربیات و اطلاعات و نیز برگزاری دوره های آموزشی به ویژه در زمینه موضوعات نظارتی در سال 1956 تأسیس شده است. این گروه متشکل از بانک های مرکزی و نهادهای کشورهای جنوب شرقی آسیا، نیوزلند و استرالیاست. از جمله اعضای اصلی این نهاد می توان به 20 عضو اصلی و از آن میان به مطرح ترین اعضای آن شامل چین، ژاپن، هند، سنگاپور و استرالیا اشاره کرد.
    این نهاد منطقه‌ای دبیرخانه دائمی ندارد و با موافقت اعضا، یک کشور به عنوان رئیس دوره‌ای انتخاب و به مدت دو سال رویدادهای سیانزا شامل دوره های آموزشی با همکاری نهادهای بین المللی مانند موسسات ثبات مالی FSI، نشست مشورتی، دوره بانکداری مرکزی CBC و اجلاس روسای کل  GS را راهبری و برگزار می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو