عصر بازار

آیت الله مکارم شیرازی:

ادامه سیاست "پرداخت یارانه‌ها" به نفع کشور نیست

عصر اعتبار- سه معضل قاچاق، سود بانکی و پرداخت یارانه‌ها، آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشور هستند که اگر این سه مشکل حل شود، قطعا اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت.

ادامه سیاست "پرداخت یارانه‌ها" به نفع کشور نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز شنبه (6 شهریور) در دیدار با محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری، با تقدیر از تلاش‌های انجام شده توسط دولت در سه سال گذشته گفت: جامعه نیازمند تبیین تلاش‌ها و فعالیت‌های دولت است و حتما باید به راه‌های مؤثری این دستاوردها برای مردم گفته شود.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تاکید کرد: اگر اقدامات دولت با سبک منظم و ادبیات روشن بیان شود، آثار بیشتری در افکار عمومی خواهد داشت، البته این مسأله به معنی نفی کلی مشکلات نیست.

    این مرجع تقلید با اشاره به سه معضل اصلی حوزه اقتصاد، افزود: سه معضل قاچاق، سود بانکی و پرداخت یارانه‌ها، آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشور هستند که اگر این سه مشکل حل شود، قطعا اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت.

    آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر مقابله با پدیده شوم قاچاق گفت: مسأله مبارزه با قاچاق مسأله فراقوه‌ای است و حتی مردم نیز باید در این موضوع در کنار دولت و سایر قوا به مقابله با آن بپردازند.

    وی با تأکید بر جدیت مبارزه با قاچاق اظهار کرد: باید ریشه‌ها و منشأ اصلی این پدیده مورد شناسایی قرار بگیرد و برای افکار عمومی گفته شود که چه کسانی و گروه‌هایی این معضل برای اقتصاد کشور به وجود آورده‌اند و برای مردم افشا شود که چه کسانی از این وضعیت منفعت می‌برند.

    ایشان همچنین با برشمردن سودهایی که در بانک‌ها پرداخت می‌شود، از آن به عنوان معضل جدی اقتصاد کشور نام برد و گفت: سیاست‌های بانک مرکزی و مصوبات آن باید از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود و ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد، ما متأسفانه هنوز عملی نشده است.

    آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: سیاست غلط سال‌های گذشته در تبلیغات افسارگسیخته‌ای که در مورد پرداخت سود و گره زدن به اقتصاد کشور به فعالیت‌های بانکی به وجود آمد، باعث ایجاد مشکل اقتصاد کشور شده است؛ لذا باید سود عقود شرعیه در بانک‌ها به شکل منطقی و به شیوه‌ای که بانک مرکزی تصویب می‌کند، از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود.

    وی به پرداخت غلط یارانه‌ها به همه مردم در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این برنامه اقتصادی از ابتدا غلط اجرا شد و این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات را ایجاد کرده است که حتی می‌تواند معضلات اجتماعی و فرهنگی هم به دنبال داشته باشد.

    وی افزود: باید تجدید نظر جدی در این موضوع صورت بگیرد و ادامه این سیاست غلط اصلا منطقی و به نفع کشور نیست.

    آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تأثیراتی که گسترش شبکه های مجازی بر فرهنگ و اعتقادات مردم دارد، گفت: امروز تنها با سیاست‌های انقباضی و فیلتر کردن شبکه‌های مجازی نمی‌توان مانع از آسیب‌های این فضا شد و چنین سیاست هایی‌امروز دیگر کارایی ندارد.

    وی تاکید کرد: باید اقدامات اثباتی و ایجابی انجام داد و راهکار آن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ساخت نرم‌افزارهای داخلی و بومی است و ما گروهی را مأمور کرده‌ایم که این کار را دنبال و کمک به حل این مشکل کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی