عصر بازار

فردا صورت می‌گیرد

پذیره‌نویسی صندوق‌سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برای اولین‌بار در بورس

عصر اعتبار- فردا صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برای اولین‌بار در بورس تهران پذیره‌نویسی می‌شود که به گفته معاون شرکت بورس، با راه اندازی این صندوق، سرمایه گذاران می توانند به صورت ایمن و شفاف‌تر روی پروژه‌های بزرگ ساختمانی سرمایه‌گذاری کنند.

پذیره‌نویسی صندوق‌سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برای اولین‌بار در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روح‌الله حسینی‌مقدم امروز - شنبه - در نشستی خبری که به مناسبت پذیره‌نویسی یک صندوق زمین و ساختمان در تالار حافظ برگزار شده بود، گفت: شرایط طوری در بازار سرمایه پیش می‌رود که امکان تامین مالی پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند برنامه توسعه خود را به شکل مناسبی از طریق منابع عمومی پیش برند.

    وی افزود: در کشور ما به صورت سنتی مردم خیلی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان هستند. بسیاری از افراد که می‌خواستند در پروژه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کنند، سعی می‌کردند با منابع خود یا منابع بانکی پروژه‌ها را پیش برند، اما برای پروژه‌های بزرگ قطعا به منابع بیشتر نیاز است.

    حسینی‌مقدم افزود: متاسفانه افرادی در کشور ما در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نتایج مطلوبی را به همراه نداشت و در نتیجه درباره‌ این سرمایه‌گذاری‌ها ذهنیت نامناسبی در ذهنشان مانده بود. یکی از راه‌هایی که قانون اوراق بهادار در این باره پیش‌بینی کرد بحث صندوق زمین و ساختمان بود. صندوق‌های زمین و ساختمان به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که بتواند پروژه‌های بزرگتری را با منابع مالی مردم پیش ببرد و علاوه بر این سرمایه‌گذارانی که تمایل در سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز دارند، می‌توانند با مشارکت با سایر افراد و نظارت مقامات این سرمایه‌گذاری را به صورت ایمن و شفاف‌تر انجام دهند.

    در ادامه این نشست دلسوز - معاون مالی تامین سرمایه مسکن - درباره‌ صندوق زمین و ساختمان نارون به عنوان سومین صندوق زمین و ساختمان گفت: این پروژه در منطقه یک اراک در محله الهیه صورت می‌پذیرد و دارای دو بلوک و 44 واحد ساختمانی است.

    وی افزود: مجموع بنای مسکونی که برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده حدود 20 هزار مترمربع است و پروژه تاکنون پیشرفت هفت یا هشت درصدی داشته است و صندوق زمین و ساختمان ایجاد می‌شود تا بقیه هزینه ساخت این پروژه را تامین کنند.

    معاون مالی تامین سرمایه مسکن ادامه داد: زمین این پروژه که تقریبا 7000 متر است و کاربردی کاملا مسکونی دارد توسط شرکت سرمایه‌گذاری الوند که از شرکت‌های به نام در ساخت‌وساز است، انجام می‌شود.

    دلسوز افزود: پیش‌بینی شده که این پروژه 18.5 درصد بازدهی داشته باشد البته در صندوق‌های زمین و ساختمان پرداخت طی دوره همچون سود نقدی و DPS نداریم و صرفا در پایان پروژه براساس NAV صندوق این سود بین سهامداران و مالکین پرداخت می‌شود. سود پیش‌بینی شده توسط ما در حالت بدبینانه 18.5 درصد است، چرا که ما بدون هیچ‌گونه محصولات رشد و مسکن و با قیمت فعلی این سود را تخمین زده‌ایم.

    وی تصریح کرد: ما به عنوان بازارگردان تامین سرمایه مسکن یک مدل بازگردانی اختیار خرید و فروش برای این اوراق در نظر گرفته‌ایم به این صورت که متعهد می‌شویم طی یک بازه مشخص هر وقت مشتری قصد فروش اوراق خود را داشت با 18 درصد نرخ تضمینی آن را از مشتری خریداری می‌کند.

    معاون مالی تامین سرمایه مسکن بیان کرد: صندوق‌های زمین و ساختمان از ابزارهای جدید در بازار سرمایه است که عمرش تقریبا یک سال و نیم است. اولین پروژه ما صندوق نسیم بود و پروژه بعدی ما پروژه شمال غرب نام داشت. برخلاف اوراق موجود در بازار این صندوق‌ها کاملا براساس مشارکت سرمایه‌گذاران است یعنی هر سود و زیانی که پروژه داشته باشد متناسب با آورده، سرمایه‌گذار در آن سود و زیان سهیم می‌شود. سود آن امکان دارد تا 100 درصد هم باشد از طرفی احتمال زیان هم وجود دارد، ولی اینجا با توجه به این‌که ما خودمان پروژه را بررسی کردیم و از جانب آن اطمینان داریم بازده تضمینی حداقل 18 درصد را برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفتیم که از این نظر آسوده باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو