عصر بازار

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان مطرح کرد؛

توسعه و رشد بنگاه های اقتصادی با راه‌اندازی بازار آتی ارز

عصر اعتبار- راه‌اندازی و توسعه این گونه ابزارهای مالی که ریسک نوسانات قیمت را پوشش می‌دهد، می‌تواند کمک شایسته‌ای به اقتصاد کشور کند؛ به‌طوری‌که سبب پویایی، رشد اقتصادی و توسعه بنگاه‌های اقتصادی در ایران می شود.

توسعه و رشد بنگاه های اقتصادی با راه‌اندازی بازار آتی ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اخیرا طی بخشنامه‌ای خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد را در شبکه بانکی کشور آزاد اعلام کرد تا عزم راسخ دولت برای برچیده شدن ارز چند نرخی را نشان دهد.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان شروط تک نرخی شدن ارز در کشور را برشمرد و اظهار کرد: به گفته رییس‌کل پیشین بانک مرکزی، «تعیین تکلیف تعهدات ارزی» و شفاف‌شدن تعهدات بالفعل کشور در کنار مشخص شدن رابطه عناصر درگیر با گشایش اعتبارات اسنادی از جمله بانک‌ها، بانک مرکزی و متقاضیان داخلی و خارجی در این فرآیند، پیش‌شروط تک‌نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

    وی در همین زمینه ادامه داد: الزام دیگری که مطرح می‌شود این است که باید رابطه بین بانک تجاری (گشاینده ال‌سی‌ها)، بانک مرکزی (تخصیص‌دهنده ارز)، خریدار داخلی و فروشنده خارجی یعنی 4 عنصری که با یکدیگر تعامل دارند، مشخص شود و مابه‌التفاوت ارز در زمان چند نرخی و تک‌نرخی مشخص شود.

    مهرآور تجربه بازار آتی سکه را یک نمونه موفق از بازار آتی خواند و تاکید کرد: با بازار آتی سکه، قیمت سکه منطقی تر شد و دست دلالان از این بازار کوتاه شد و امید می رود با راه اندازی بازار آتی ارز که نظارت مستقیم برآن خواهد شد، نرخ خرید و فروش ارز، نرخ های حساب شده ای باشند.

    وی عملکرد بازار آتی ارز مشابه بازار آتی سکه در بورس کالا تلقی کرد و تصریح کرد: افزون بر سرمایه‌گذاران خارجی، صاحبان کسب و کار داخلی نیز امکان استفاده از این بازار را خواهند داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطر ‌نشان کرد: بازار های آتی، همچون بازار آتی ارز، این امکان را به بنگا‌ه‌های اقتصادی می‌دهد که برای آینده برنامه‌ریزی ثابتی داشته باشند و با توجه به اینکه کشور ما در حال توسعه اقتصادی است این امر بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو