عصر بازار

کمک بلاعوض ژاپن به ایجاد کارگاه عرقیات گیاهی در مازندران

عصر اعتبار- «پروژه کارگاه تولید و فرآوری عرقیات گیاهی» زنان روستایی، شانزدهمین پروژه GGP (همکاری مشترک دفتر امور زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی و سفارت ژاپن) در تیرتاش (استان مازندران) در نیمه دوم سال جاری افتتاح می‌شود.

کمک بلاعوض ژاپن به ایجاد کارگاه عرقیات گیاهی در مازندران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، این پروژه در قالب تعاونی زنان روستایی تیرتاش با 400 نفر عضو اجرا می‌شود که با اجرای آن ضمن تقویت مشارکت زنان در تولید، اشتغال و درآمد، ماندگاری در روستاها، برای حدود یک‌هزار و 200 نفر از زنان و دختران روستایی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. اختصاص اعتبار بلاعوض از سوی سفارت ژاپن به این پروژه، 71 هزار یورو است.

    با فرآوری و تولید عرقیات گیاهی، بازار مناسبی برای صادرات محصولات فوق به‌وجود می‌آید و بدین‌ترتیب هر مقدار که کیفیت بالاتر باشد، بازارپسندی در بخش بین‌الملل افزایش پیدا می‌کند. همچنین این پروژه، یک پروژه الگویی ­- ترویجی برای سایر تشکل‌ها و تعاونی‌ها خواهد بود.

    سند پروژه شانزدهم GGP دفتر امور زنان روستایی، برای اجرا در سال 1394 در استان مازندران در زمینه ساخت و تجهیز کارگاه صنعتی تولید و فرآوری عرقیات گیاهی در محل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت متبوع بین سفیر ژاپن و رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی مراسم رسمی امضا شد.

    این قرارداد در قالب برنامه GGP (کمک‌های بلاعوض دولت ژاپن برای حمایت از توسعه امنیت انسانی در جوامع غیربرخوردار) و طبق همکاری مشترک دفتر امور زنان روستایی با سفارت ژاپن منعقد شد و بر اساس آن اعتبارات بلاعوض معادل 71 هزار یورو برای ساخت و تجهیز کارگاه صنعتی تولید و فرآوری عرقیات گیاهی برای زنان روستایی تیرتاش از توابع شهرستان گلوگاه واقع در استان مازندران اختصاص یافت.

    این پروژه برای زنان روستای تیرتاش شهرستان گلوگاه استان مازندران در زمینه تولید و فرآوری عرقیات گیاهی است که در این راستا با همکاری کشور ژاپن تلاش می‌شود از مواد خشک گیاهی، ارزش افزوده تولید شود. تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغال بالایی را به همراه داشته و می‌تواند مؤثر واقع شود.

    پس از امضای سند، حساب بانکی از سوی سفارت ژاپن برای پروژه افتتاح شد و رقم ریالی مبلغ 71 هزار یورو، به‌صورت بلاعوض به حساب مذکور واریز و عملیات عمرانی پروژه از اوایل مهرماه سال 94 آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود پروژه در نیمه دوم سال جاری افتتاح شود.


    GGP به زبان ساده
    GGP (Grant Assistancy for Grassrootes Human Security Projects) پروژه‌هایی هستند که از محل اعتبارات بلاعوض دولت ژاپن و برای اجرای پروژه‌هایی در زمینه توسعه و تأمین امنیت انسانی و بر حسب نیازهای متفاوت کشورهای در حال توسعه اجرا می‌شوند و هدف آنها کمک به توسعه و رفاه جوامع روستایی است. این پروژه‌ها بر اساس تفاهمنامه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه ژاپن منعقد شده و با اعلام و هماهنگی امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و از محل اعتبارات بلاعوض دولت ژاپن و برای اجرای پروژه‌هایی در زمینه توسعه امنیت بشری و تأمین امنیت غذایی کشورهای در حال توسعه اجرا می‌شوند.

    دولت ژاپن برنامه کمک‌های مالی خود را جهت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای به‌منظور تأمین نیازهای اساسی افراد در شرایط سخت تحت عنوان "کمک‌های بلا عوض برای پروژه‌های تأمین امنیت انسانی" (GGP) در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌کند. این طرح از پروژه‌های پیشنهادی نهادها مانند تشکل‌های غیردولتی (NGOs) و مقامات محلی حمایت می‌کند.

    از طریق کمک‌های GGP، کمک‌های بلاعوض در اختیار سازمان‌های غیردولتی، مراکز درمانی، مدارس ابتدایی و دیگر سازمان‌های غیرانتفاعی برای کمک به اجرای پروژه‌های توسعه آنها اختصاص می‌یابد.

    سابقه اجرای پروژه‌های G.G.P. در دفتر امور زنان روستایی
    به‌دنبال وقوع زلزله شدید سال 1381 در استان‌های قزوین، همدان و زنجان و آسیب دیدن و بی‌خانمان شدن جمع زیادی از روستاییان به‌ویژه زنان و دختران روستایی، نماینده سفارت ژاپن و دفتر امور زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی از این مناطق بازدید کردند و همکاری‌های مشترک با هماهنگی امور بین‌الملل به‌منظور حمایت اقتصادی از زنان و دختران روستایی آسیب دیده از زلزله از طریق اجرای پروژه‌های کشاورزی و دامی و کمک به درآمد خانوار آغاز شد.

    اعتبارات اهدایی ژاپن برای این پروژه‌ها با مبلغ حدود 35 هزار دلار آغاز و در حال حاضر تا 100 هزار دلار برای تأمین هزینه‌های ساختمان و تجهیزات پروژه‌های درخواستی و هر سال برای دو پروژه پرداخت می‌شود. در حال حاضر، دفتر امور زنان روستایی با استفاده از این اعتبارات در مجموع به مبلغ 833 هزار و 700 دلار با اجرای 16 پروژه در 16 استان کشور، بهره‌برداران روستایی زیادی را تحت پوشش قرار داده است. این پروژه‌ها در توسعه اجتماعی - اقتصادی خانوارهای روستایی به‌ویژه کاهش فقر، جلوگیری از مهاجرت شهری، ایجاد موقعیت‌های اشتغال و درآمد برای خانوارهای روستایی به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست نقش بسزایی داشته‌اند و موجبات رضایت بهره‌برداران را فراهم کرده‌اند.

    دفتر امور زنان روستایی و عشایری تنها دفتری است که از وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تفاهمنامه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سفارت ژاپن پروژه‌های GGP اجرا می‌کند.

    این پروژه‌ها برای اجرای پروژه‌های توسعه امنیت انسانی در مناطق کم برخوردار اجرا می‌شود. این همکاری در اجرای پروژه‌های ترویجی - توسعه‌ای کشاورزی، دام و صنایع تبدیلی است و بخشی از اعتبار هزینه‌های سرمایه‌ای پروژه را تأمین می‌کند.

    پروژه‌های GGP اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

    - بهبود وضعیت اقتصادی خانوار روستایی از طریق ایجاد اشتغال و درآمد؛

    - بهبود کیفیت و کمیت تولیدات، کاهش ضایعات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی؛

    - ترویج فعالیت‌های مشارکتی و گروهی؛

    - ایجاد پروژه‌های تیپ در سطح استان و تبدیل فعالیت سنتی زنان روستایی به نیمه‌صنعتی.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی