عصر بازار

امضای یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا

عصر اعتبار- ظریف گفت: ارتباط مستحکم سیاسی و همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا، می‌تواند راهبردی‌تر و جدی‌تر از گذشته پیگیری شود.

امضای یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف شنبه عصر به وقت محلی در نشست اقتصادی و تجاری ایران و ونزوئلا، ضمن سپاسگزاری از دولت و مردم کشور دوست و برادر جمهوری بولیواری ونزوئلا برای مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه مردم و دولت این کشور از هیات ایرانی، گفت: دولت و ملت ایران به روابط خوب و مستحکم خود با ونزوئلا به عنوان کشور مقاومی که یادگار فرمانده چاوز و سیاست‌های انقلابی مبارز و استقلال‌طلبانه ایشان هستند و در برابر فشارهای خارجی مقاومت کردند و خاطره خوبی از همبستگی بین دو ملت مقاوم ایران و ونزوئلا را به یادگار گذاشتند، ادامه می‌دهند.

    وی افزود: ایران و ونزوئلا روابط بسیار گرم و صمیمانه‌ای دارند که از سیاست‌های استقلال‌طلبانه و مقاومت مردم دو کشور نشأت گرفته است. این ارتباط گسترده و مستحکم سیاسی دو کشور با همکاری‌های اقتصادی که در سالیان گذشته بین ایران و ونزوئلا  شکل گرفته می‌تواند عمیق‌تر، راهبردی‌تر و جدی‌تر از گذشته پیگیری شود.

    وزیر امور خارجه ایران خطاب به همتای خود و معاون رییس‌جمهور ونزوئلا گفت: بسیار برای ما باعث خوشبختی است که در جمع کنونی، وزیران مهم دولت دوست را می‌بینیم که نشانگر علاقه و اهمیتی است که دولت ونزوئلا و آقای مادورو برای روابط دو کشور قائل است.

    وی افزود: در طرف ما مسوولان مختلف دولتی و بخش خصوصی برای تقویت روابط با آمریکای لاتین به ویژه کشورهای مترقی و صلح‌خواه این قاره حضور دارند. 

    رییس دستگاه دیپلماسی گفت: در بخش دولتی نمایندگان عالی‌رتبه‌ای از بانک مرکزی، صندوق ضمانت صادرات، کشتیرانی جمهوری اسلامی، مسوولان علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، مسوولان بخش کشاورزی دولتی، مسوولان شرکت‌های تولید انرژی دولتی، مسوولان عالی‌رتبه وزارت نفت ایران و سایر نمایندگان دستگاه‌های دولتی در هیات ایرانی حضور دارند که این آمادگی را دارند با همتایان ونزوئلایی برای گسترده‌تر کردن روابط و بخصوص حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه بانک، حمل و نقل و ضمانت صادرات همکاری کنند.

    ظریف ادامه داد: در بخش خصوصی نمایندگان شرکت‌های بزرگ ایرانی که برخی از آن‌ها مثل شرکت کیسون سابقه همکاری خوب و صمیمانه با ونزوئلا داشتند و خاطرات بسیار خوبی از دوران فرمانده چاوز و دوران کنونی در ساخت و ساز در ونزوئلا دارند، تا شرکت‌های دیگر بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی، شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های فن‌آوری، زیست محیطی، صنایع دارویی، صنایع غذایی، شرکت‌هایی که در گذشته در صنایع شیر ونزوئلا حضور داشتند، سایر شرکت هایی که قبلا اینجا حضور داشتند یا شرکت‌هایی که الان هستند و می‌خواهند در آینده در پیشرفت و توسعه ونزوئلا حضور داشته باشند، امروز در جمع دوستان ایرانی شما در این جلسه حضور دارند.

    وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم که امروز با توافقی که بین دو بانک مرکزی ایران و ونزوئلا در حضور ریاست جمهوری ونزوئلا صورت می‌گیرد، زمینه برای همکاری‌ها بهتر شود و با جلساتی که دوستان ما امروز برگزار خواهند کرد، راه‌های همکاری و مشارکت در توسعه متقابل دو کشور گسترده‌تر شود و تصمیم‌های خوبی در این زمینه اتخاذ کنند.

    دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در سخنانی در نشست مشترک اقتصادی و تجاری ایران و ونزوئلا ضمن خیرمقدم به وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه، با اشاره به هیات بلندپایه همراه ظریف آن را بیانگر روابط راهبردی ایران با منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا برشمرد. 

    وی خطاب به ظریف با بیان این که سفر دوره‌یی بسیار فشرده‌ای داشتید، گفت: کشور ما خانه شماست و شما در خانه خود هستید.

    رودریگز اضافه کرد: فرمانده چاوز، بنیانگذار روابط با ایران بود و هم اکنون این روابط با ایران برقرار است و مادورو فرزند چاوز هم به این روابط ادامه می دهد.

    او افزود: قرار است در قالب میزهای کاری جلساتی بین هیات‌های دو طرف براساس منافع متقابل و اصول اساسی در چارچوب قوانین بین‌الملل برگزار شود.

    وزیر امور خارجه ونزوئلا با بیان این که ایران و ونزوئلا عضو اوپک و جنبش غیرمتعهدها هستند و دارای نگرش‌های مشترک در مسائل راهبردی هستند، خاطرنشان کرد: ما در پی تقویت روابط و همبستگی دو کشور بوده و هستیم.

    رودریگز با اشاره به نشست بین تجار دو کشور گفت: امیدواریم به‌زودی شاهد امضای اسناد بین دو کشور باشیم.

    معاون رییس جمهور ونزوئلا در امور اقتصادی نیز در این نشست خطاب به ظریف گفت: به شما در سرزمین سیمون بولیوار و چاوز خوشامد می‌گوییم. 

    وی افزود: تاکنون در زمینه ساخت مسکن، کارخانه‌ها، صنایع کشاورزی، لبنیات و انرژی و هم‌چنین در بخش مالی همکاری داشتیم و آماده‌ایم برنامه مشترک کاری را بررسی کنیم.

    امضای یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا

    یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی ایران و ونزوئلا با حضور مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا و ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بین یعقوبی، مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی و طرف ونزوئلایی در کاراکاس امضا شد.

    وزیر امور خارجه کشور مان و هیات همراه صبح یک‌شنبه به وقت محلی، کاراکاس را به مقصد تهران ترک خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو