عصر بازار

مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه:

از تولید ملی استاندارد باهدف صادرات پایدار حمایت خواهیم کرد

عصر اعتبار- دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی روز یکشنبه هفتم شهریور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دولت، روز بانکداری اسلامی و هفته دفاع مقدس، از اصحاب رسانه برای انتقال اخبار موفقیت های دولت و ایجاد امید و انگیزه در آحاد مردم ایران که مورد تاکید مقام معظم رهبری است قدردانی کرد.

از تولید ملی استاندارد باهدف صادرات پایدار حمایت خواهیم کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر شهیدزاده با اشاره به این که بالاترین رقم رشد اقتصادی کشور متعلق به بخش کشاورزی است، ادامه حمایت دولت و توجه ویژه به بخش کشاورزی را ضامن تامین امنیت غذایی و رسیدن به خودکفایی دانست.

    وی در ادامه سخنان خود بانک کشاورزی را در عرصه روابط بانکی بین المللی پیشرو دانست و اظهار داشت: بانک کشاورزی قبل از برجام با چهار بانک خارجی روابط کارگزاری داشت ولی پس از برجام این تعداد به 78 عدد رسید و درحال حاضر جامعه بین المللی بیشترین ارتباط را در سیستم بانکی کشور با بانک کشاورزی برقرار کرده است به طوری که این بانک مورد وثوق موسسات معتبر بانکداری بین المللی نظیر بنکر و یورومانی قرار دارد. وی افزود: تا کنون بیش از چهار میلیارد دلار گشایش LC انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری  این رقم به بیش از پنج میلیارد دلار برسد.

    دکتر شهید زاده اقدامات بانک کشاورزی در زمینه مدیریت مصرف ازجمله حمایت از توسعه کشت های متراکم و گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس و استفاده از زنجیره تامین را برخاسته از  حمایت دولت و منابع مالی مردمی دانست و یکی از موفقیت های بانک کشاورزی را جمع آوری بیشترین منابع مالی مردمی و به کارگیری در راه حمایت مالی بخش کشاورزی اعلام کرد.

    وی با بیان این که تراز صادرات نسبت به واردات برای اولین بار پیشی گرفته است و این افتخار در اثر پشتیبانی دولت از تولید ملی و در اجرای فرامین مقام معظم رهبری بوده است، گفت: بانک کشاورزی تلاش می کند در راه بهبود شاخص های اقتصادی ، حمایت از تولید ملی و بهبود صادرات محصولات کشاورزی گام بردارد و هدف این بانک حمایت از تولید ملی استاندارد به منظور صادرات پایدار و جذب بازارهای دائمی است که خود موجب تداوم و کیفیت تولید خواهد شد.

    دکتر شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران منابع آبی و راندمان پایین مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از اولویت های بانک کشاورزی را حمایت از طرح های پرورش ماهی در قفس با نرخ تولید پنج برابر و مصرف آب دریا برشمرد و آمادگی بانک کشاورزی را برای انجام تعهدات 200 هزار تنی دولت در برنامه توسعه اعلام کرد. وی افزود: برای توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار 500 میلیون دلار ارز در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

    دکتر شهیدزاده همچنین اولویت دیگر بانک کشاورزی در این زمینه را تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه ها با توجه به کاهش 90 درصدی مصرف آب در آن ها اعلام کرد و گفت: هدف ما تحقق تعهدات 1800 هکتاری کشت گلخانه ای است و اخیرا برای احداث 750 هکتار مجتمع گلخانه ای کشت هایدروپونیک در کرمان  به روش اروپای غربی ، اقدامات اولیه وحمایت مالی و کارشناسی آغاز شده است.

    دکتر شهیدزاده تاکید کرد: بانک کشاورزی هیچ بنگاه وابسته ای با هدف سودآوری ندارد و تمامی واحدهای مرتبط با بانک برای تسهیل ارائه خدمات بانکی مالی و اعتباری به مشتریان تلاش می کنند.

    وی همچنین کاهش نرخ تسهیلات سرمایه گذاری کشاورزی از 18 درصد به 15 درصد را با توجه به این که نرخ تمام شده بالاتر از 15 درصد است، نتیجه حمایت دولت و مساعدت بانک کشاورزی به تولید داخلی دانست .

    دکتر شهیدزاده با بیان این مطلب که اقتصاد دانش بنیان همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و در دستور کار بانک کشاورزی بوده است، به معرفی مرکز پژوهش های راهبردی بانک کشاورزی پرداخت و از کارشناسان و محققان دعوت کرد ایده ها و نتایج پژوهش های خود را برای استفاده در پروژه های بانک و اعتلای بخش کشاورزی با این مرکز به اشتراک بگذارند.

    وی در ادامه با اشاره به این که دولت در پایان سال 1394 مبلغ 51050 میلیارد ریال از بدهی صندوق بیمه به بانک کشاورزی را به عهده گرفته است گفت: اگرچه طلب بانک از دولت مربوط به دولت های قبل است ولی دولت حاضر تمام تلاش خود را برای تسویه این بدهی انجام داده است.

    دکتر شهیدزاده درباره افزایش سرمایه بانک کشاورزی گفت: دولت 5000 میلیارد ریال از رقم بودجه سال 1394 و 30 هزار میلیارد ریال از اعتبار افزایش سرمایه بانک ها در سال 95 را  برای افزایش سرمایه  بانک کشاورزی اختصاص داده است.وی افزود: امیدواریم با تداوم این روند مشکل و دغدغه کمبود کفایت سرمایه بانک کشاورزی برطرف شود.

    دکتر شهیدزاده در ادامه افزایش سرمایه این بانک را به دلیل تاثیر مستقیم و پنج برابری در پرداخت تسهیلات، موجب اشتعالزایی، تولید و کاهش تورم و رکود اقتصادی دانست.

    وی افزایش ضریب مکانیزاسیون برای استفاده بهینه از انرژی و مدرنیزه کردن تولید کشاورزی و دامی را جزو اولویت های بانک کشاورزی دانست و در راستای دستور مقام معظم رهبری، سقف پرداخت تسهیلات در این بخش را بدون محدودیت اعلام کرد.

    دکتر شهید زاده تصریح کرد: تسهیلات درخواستی به بیش از 85 درصد پرونده های تکمیل شده پرداخت شده است و نقص در پرونده ها عمدتا به دلیل مشکلات تامین وثیقه بوده است که با رایزنی بانک و شرکت بیمه منبعد بیمه اعتباری به میزان 50 درصد می تواند جایگزین وثیقه شود.

    وی بانک کشاورزی را درزمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از  توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط ، پیشرو و دارای رتبه اول در سیستم بانکی اعلام کرد و گفت: تا 15 شهریور  کل تعهدات را دراین زمینه انجام خواهیم داد.

    دکتر شهیدزاده میزان خرید گندم مازاد کشاورزان در سال جاری را بیش از پیش بینی انجام شده و تا کنون 11 میلیون و 100 هزار تن به ارزش 140 هزار میلیارد ریال اعلام کرد وافزود:  تامین منابع برای پرداخت وجوه گندم  با حمایت دولت و تلاش بانک کشاورزی از محل اعتبارات دولتی، فروش اوراق سلف موازی و فروش گندم تا پایان شهریور تامین خواهد شد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تامین منابع بخش کشاورزی گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید ، کلیه بانک ها موظف هستند 25 درصد از منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند  درحالی که تا کنون شش  الی هفت درصد آن محقق شده است که اگر الزام قانونی برای همه بانک ها اجرا شود شاهد تحول چشمگیر در توسعه بخش کشاورزی خواهیم بود.

    دکتر شهیدزاده همچنین اعلام کرد 80 درصد غرامت مربوط به خسارت سال گذشته محصولات کشاورزی  پرداخت شده است و الباقی منوط به ابلاغ بودجه است که فعلا پرداخت وجوه گندم در اولویت دولت قرار دارد ولی با پیگیری های انجام شده  تا پایان آبان ماه کل غرامت ها پرداخت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی