عصر بازار

مسکن تهران زیر سایه تورم + قیمت

عصر اعتبار- در حالی که تورم مردادماه به ۸.۷ درصد رسیده است، در این ماه قیمت مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۶ درصد بالا رفت که نشان می‌دهد هنوز نرخ رشد قیمت مسکن از تورم پایین تر است.

مسکن تهران زیر سایه تورم + قیمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام رییس مرکز آمار تورم مردادماه 8.7 درصد بوده است و این در حالی است که در همین ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4.28 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.2 و 7.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    آمارها در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد پس از چهار سال نزول قیمت مسکن، هر ماه مقدار اندکی قیمت مسکن در پایتخت بالا می‌رود. با این حال معاملات بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته که عمیق ترین رکود چهار سال اخیر را تجربه کرد، افزایش نیافت. لذا کارشناسان می‌گویند صحبت از رونق واقعی بخش مسکن مقداری زود است؛ زیرا برآوردها نشان می‌دهد افزایش حجم معاملات بیش از آن‌که به علت ورود خریداران مصرفی به بازار مسکن باشد، ناشی از افزایش سفته‌بازی در بنگاه‌های تهران و متغیر کاهش نرخ سود بانکی بوده است.

    متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی پایتخت در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سال قبل به ترتیب 3.88، 3.8، 3.92 و 4.21 میلیون تومان بود. در فروردین ماه 1395 قیمت مسکن با افت همراه شد و به 3.99 میلیون تومان رسید. در اردیبهشت ماه نیز متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران 4.01 میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.7 و 2.8 درصد افزایش داشت. در خردادماه، تیرماه و مردادماه نیز قیمت مسکن پایتخت به ترتیب 4.22 و 4.23 و 4.28 میلیون تومان بود که نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل به ترتیب  3.5، 4.4 و 7.6 درصد افزایش داشت.

    اما وضعیت ساخت و ساز در شهر تهران چندان مناسب نیست. در زمستان 1394 تعداد 1810 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل قبل حدود 4 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن 25.1 درصد کاهش داشته است.

    از سوی دیگر با توجه به رشد چند مرحله ای وام مسکن که اصلی ترین نسخه دولت برای درمان رکود مسکن محسوب می شود و نیز کاهش سود تسهیلات انتظار می رود بازار مسکن تهران جنب و جوش بیشتری به خود گیرد؛ کما اینکه در سه ماه اخیر تعداد افرادی که برای دریافت وام مسکن به بانک مراجعه می کنند از روزانه 160 نفر به حدود 220 نفر افزایش یافته که این مساله دلیلی شد برای اینکه وزیر راه و شهرسازی بگوید «مسکن از رکود خارج شده است». با این حال کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند بخش مسکن هنوز از خواب چهار ساله بیدار نشده است؛ چرا که تعداد معاملات کل کشور به سیر نزولی ماهیانه خود ادامه می دهد.

    تعداد قراردادهای مردادماه 1395  کل کشور حاکی از افزایش 11 درصدی نسبت به ماه قبل و کاهش 34 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل دارد. رییس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص اظهار کرد: در مردادماه تعداد قراردادهای خرید و فروش کل کشور 59 هزار و 986 مورد بود که با توجه به 53 هزار و 865 قرارداد ماه قبل و 90 هزار و 470 مورد در مردادماه سال گذشته به ترتیب با افزایش 11 و کاهش 34 درصدی مواجه بودیم

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو