عصر بازار

مخالفت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حذف کارت سوخت

عصر اعتبار- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره مخالفت این ستاد با حذف کارت سوخت در خصوص پرونده بزرگترین محموله قاچاق کشور توضیحاتی ارائه کرد.

مخالفت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حذف کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در نشست خبری ظهر امروز خود با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر و خصوصا 5 ماه نخست امسال به منظور کاهش حجم قاچاق کالا و ارز در کشور اظهار کرد: در سال 92 شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای بود که در آن سال قاچاق 25 میلیارد دلاری را تجربه کردیم که با توجه به حجم بالای قاچاق انجام شده در آن سال برنامه‌ریزی 5 ساله‌ای با اولویت قرار دادن تسهیل در تجارت قانونی تدوین و به اجرا درآمد که به دنبال اجرای این برنامه خوشبختانه موفق به کاهش چشمگیر حجم قاچاق در کشور شدیم.

    وی اضافه کرد: به دنبال اجرای این برنامه حجم قاچاق در سال 93 به 19.8 میلیارد دلار و در سال94 به 15.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و انتظار می‌رود با تمرکز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های عضو، این روند کاهشی در سال جاری با شیب تندتری ادامه یابد.

    * 9 برابر شدن کشفیات کالای قاچاق در 5 ماهه نخست امسال

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در ادامه با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه کشف کالای قاچاق گفت: آمارهای به دست آمده در سال 92 از کشف نزدیک به 1200 میلیارد تومان کالای قاچاق حکایت دارد و این در حالی است که حجم کالای قاچاق مکشوفه در سال 93، 3 هزار و 700 میلیارد تومان رسید و این رقم در سال 94 به بیش از 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

    خورشیدی اضافه کرد: در 5 ماهه نخست امسال نیز ارزش کشفیات کالای قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از 582 میلیارد تومان به بیش از 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این عدد نشان دهنده 9 برابر شدن کشفیات کالای قاچاق طی 5 ماهه اخیر است.

    وی با تاکید بر اینکه افزایش کشفیات کالاهای قاچاق به هیچ وجه به معنای افزایش قاچاق در کشور نیست، اظهار کرد: خوشبختانه با هماهنگی‌ دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات خوبی در حوزه مقابله و کشف محموله‌های قاچاق انجام گرفته که شکل‌گیری قرارگاه‌های ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نیروی انتظامی در 19 استان کشور و همچنین تشکیل ستاد ویژه در وزارت اطلاعات و راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی از جمله این موارد است که توانسته قدرت کشف و مقابله با قاچاق کالا در کشور را افزایش دهد.

    * کشف 30 هزار تن برنج قاچاق در سال جاری/ احتمال امحای برنج‌های قاچاق در آینده نزدیک

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در ادامه با اشاره به کشف محموله‌های بزرگ برنج در برخی از استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور گفت: در 5 ماهه نخست امسال بیش از 30 هزار تن برنج قاچاق کشف شد که براساس اطلاعات به دست آمده بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها در نتیجه سوءاستفاده‌های مرزی و ملوانی وارد کشور شده بود و پس از تجمیع و خروج از استان‌های مرزی، توسط دستگاه‌های کاشف عضو ستاد کشف و ضبط شد.

    وی عنوان کرد: عمده این محموله‌های کشف شده از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کشف و ضبط شده است.

    خورشیدی با برشمردن برخی از کشفیات دیگر کالاهای قاچاق در 5 ماهه نخست امسال افزود: علاوه بر برنج، 14 هزار و 700 تن انواع مواد خوراکی، 3.5 میلیون سب البسه، 357 میلیون نخ سیگار، 17 میلیون قلم دارو، 5 میلیون قلم لوازم آرایشی و بهداشتی، 101 هزار دستگاه موبایل و بیش از یک میلیون دستگاه تجهیزات ماهواره‌ای قاچاق شناسایی و ضبط شد.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در پاسخ به سوال تسنیم که آیا برنج‌های مکشوفه با توجه به نامشخص بودن مبدأ ورودی آنها امحا می‌شود یا خیر، گفت: طبق قانون هرگونه کالای قاچاق مکشوفه یا می‌بایست امحا شده و یا به عنوان صادرات از کشور خارج شود لذا در مورد برنج‌های قاچاق نیز باید منتظر ماند تا نظر سازمان غذا و دارو در خصوص سلامت این کالاها عنوان شود و در صورت عدم سلامت این برنج‌ها امحا خواهند شد. البته لازم به ذکر است که در قالب این موارد با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردم، سازمان غذا و دارو قادر به تضمین سلامت این کالاها نیست.

    * گزارش سخنگوی ستاد از قاچاق فرآورده‌های سوختی در کشور/ مخالفت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حذف کارت سوخت

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش روند قاچاق بنزین از کشور به دنبال افزایش قیمت این فرآورده نفتی اظهار کرد: به دنبال افزایش قیمت بنزین از 400 تومان در سال 92 به هزار تومان در سال 94 و نزدیک شدن قیمت این فرآورده نفتی به فوق جهانی و کم شدن صرفه اقتصادی قاچاق بنزین شاهد کاهش چشمگیر قاچاق بنزین از کشور بودیم ولی متاسفانه در سایر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای از جمله نفت سفید، نفت کوره، گازوئیل و... هنوز فاصله قیمت ما با کشورهای همسایه اختلاف معناداری دارد و انگیزه قاچاق برای این فرآورده‌های نفتی موجود است.

    خورشیدی اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت هر لیتر گازوئیل در کشورمان 300 تومان است و این در حالی است که قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس از 2 هزار و 600 تومان تا 4 هزار و 500 تومان است. همچنین نفت سفید در کشورمان با قیمت هر لیتر 150 تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که در کشورهای همسایه قیمت نفت سفید در بازه 2 هزار و 500 تومان تا 5 هزار تومان برای هر لیتر قرار دارد.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز با بیان اینکه در یک سال اخیر و به دنبال تغییر سهمیه بخش‌های مختلف شاهد کاهش مصرف فرآورده‌های یارانه‌ای نفتی در کشور بودیم، گفت: پس از اصلاحه سهمیه بخش‌های مختلف کشور و همچنین اجرایی کردن طرح تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد بودیم که متوسط مصرف روزانه این 5 فرآورده نفتی از 247 میلیون لیتر در سال 92 به 196 میلیون لیتر در سال 94 کاهش پیدا کرد که این به معنای کاهش روزانه 51 میلیون لیتر از فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای است که بخشی از این کاهش به وسیله جایگزینی گاز صورت گرفته و بخشی دیگر از جمله موارد قاچاق بوده که موفق به جلوگیری از خروج آن از کشور شدیم.

    وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تاثیر حذف کارت سوخت بر قاچاق فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین اظهار کرد: نکته حائز اهمیت آن است که حذف تبصره مربوط به کارت سوخت از بودجه 95 به معنای حذف کارت سوخت نیست و حذف کارت سوخت نیازمند تصمیم‌گیری دولت و اعلام نظر دستگاه مجری است.

    خورشیدی اضافه کرد: البته شرایط فعلی حذف کارت سوخت را دیکته نمی‌کند و ما معتقدیم با توجه به فاصله قیمتی بنزین موجود در کشور با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همجوار می‌تواند حذف کارت سوخت به مقرون به صرفه شدن قاچاق بنزین منجر شده و باعث افزایش قاچاق سوخت در کشور شود.  همچنین آمار و اطلاعات موجود در سامانه هوشمند سوخت این ارزش را دارد که علی‌رغم هزینه‌های پشتیبانی این سامانه، کارت‌های سوخت را حفظ کنیم.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص سهم گمرکات کشور در ورود کالای قاچاق افزود: در گذشته‌های دور برآوردی در این بخش انجام شد و آمارهای به دست آمده نشان داد که بین 50 تا 60 درصد واردات کالاهای قاچاق کشور از گمرکات رخ می‌دهد ولی در شرایط فعلی علی‌رغم آنکه سهم مبادی ورودی رسمی در واردات کالاهای قاچاق سهم چشمگیری است، شاهد کاهش این آمار هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: در 2 سال اخیر تعداد دستگاه‌های X-ray از 11 دستگاه به 23 دستگاه افزایش یافت و به عنوان مثال تک دستگاه x-RAY در بندر شهید رجایی به 2 دستگاه تغییر پیدا کرد.

    * توضیحات سخنگوی ستاد در خصوص پرونده بزرگترین محموله قاچاق کشور/ قرار وثیقه 50 میلیاردتومانی برای 4 متهم

    خورشیدی در ادامه این نشست با اشاره به پرونده موسوم قاچاق موسوم به 210 کانتینری که مدتی پیش توسط پلیس هرمزگان شناسایی و اعضای این شبکه دستگیر شدند، گفت: به گفته دادستان هرمزگان تا این لحظه تنها اسناد قاچاق بودن 110 کانتینر در این پرونده محرز شده است و تاکنون 24 نفر مرتبط با این باند توسط دستگاه‌های ذیربط شناسایی و دستگیر شدند.

    وی اضافه کرد: در جریان دستگیری‌های این پرونده 4 نفر با قرار وثیقه سنگین 50 میلیارد تومانی در زندان هستند و مابقی با قرارهای وثیقه 250 میلیارد تومانی در اختیار دستگاه قضایی قرار دارند.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در پاسخ به سوال تسنیم که آیا در میان دستگیرشدگان کارکنان دولتی نیز حضور دارند یا خیر، تاکید کرد: در این پرونده برخی از افراد دستگیر شده کارکنان دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های طرف قرارداد با این دستگاه‌ها بودند که برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد ارزش این محموله بالغ بر 70 میلیارد تومان بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو