عصر بازار

تلاش مادورو برای برون‌رفت از بحران اقتصادی؛

رستاخیز اقتصادی ونزوئلا

عصر اعتبار- ونزوئلا این روزها صدمه زیادی از ۲۴ ماه کاهش قیمت نفت دیده است و انتظار می‌رود اقتصاد این کشور تا ۱۰ درصد کوچک‌تر شود که بزرگ‌ترین انقباض اقتصادی در طول ۱۳ سال گذشته است.

رستاخیز اقتصادی ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، درحالی‌که گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌گوید نرخ تورم در این کشور به بیش از 700 درصد رسیده است، برخی تحلیلگران اعتقاددارند که نرخ تورم هم اکنون نیز به یکهزار درصد رسیده است. ونزوئلایی‌ها هرروز با وضعیت بسیار پیچیده‌تری روبه‌رو شده و افزایش جرم،  جنایت و فساد، خاموشی‌های روزانه برق و کمبود مواد غذایی و دارویی را تجربه می‌کنند. ونزوئلایی‌ها در شرایط فعلی حتی به تجهیزات پزشکی و دارویی مانند آنتی‌بیوتیک که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، دسترسی ندارند. روز دوشنبه 22 اوت نفت برنت به 49 دلار در هر بشکه رسید اما دو سال پیش قیمت نفت برنت 102 دلار در هر بشکه بود و در آن زمان نیز ونزوئلایی‌ها همچنان با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. حتی با افزایش قیمت نفت خام نیز  بعید است که بتواند وضعیت این کشور را سامان ببخشد.

    در این کشور 96 درصد از درآمد ارزی از محل صنعت نفت به دست می‌آید و با فروپاشی قیمت نفت، درآمد این کشور بیش از 50 درصد کاهش‌یافته است. اما علاوه بر کاهش درآمد، تولید نفت نیز در این کشور کاهش‌یافته و رنج اقتصادی را برای مردم این کشور مضاعف کرده است.

    این مشکل می‌تواند بدتر هم شود. بسیاری از شرکت‌های خدماتی نفتی به دلیل مشکل در پرداخت طلب‌هایشان از سوی دولت و شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVAS) کارشان را در ونزوئلا به حالت تعلیق درآورده‌اند. پیمانکاران حفاری‌های نفتی در این کشور نیز به دلیل افزایش مطالباتشان تهدید کرده‌اند که ونزوئلا را ترک می کنند و همین مسئله میزان تولیدات نفتی این کشور را نیز به‌شدت کاهش داده است.

    در تاریخ 28 ژوئن سال جاری، شرکت خدمات نفتی «بیکر هیوز» گزارش داد که تعداد سکوهای نفتی در ونزوئلا از 69 عدد به 59 عدد در ماه می سال جاری کاهش‌یافته است. مدیرعامل شرکت پیمانکار نفتی ایتالیایی سایپم (SPA) گفت که این شرکت 89 درصد از عملیات‌های بهره‌برداری از چاه‌های نفتی این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. شرکت‌های دیگر ازجمله شلومبرگر و یا هالیبرتون نیز به دلیل صورتحساب‌های پرداخت‌نشده‌شان در حال کاهش فعالیت‌های خود در این کشور هستند. تعداد دکل‌های نفتی ونزوئلا که نشانه‌ای از چشم انداز تولید خوب بوده است در ماه ژوئیه از 71 دکل به 49 عدد کاهش پیداکرده است که پایین‌ترین میزان خود از سال 2011 تاکنون است.

    به گفته دکتر «فرانسیسکو مونالدی» یکی از محققان سیاست انرژی آمریکای لاتین در موسسه بیکر در دانشگاه رایس هیوستون، از سال 1998 تولید نفت در ونزوئلا تا 750 هزار بشکه در روز کاهش‌یافته و در سال 2016 به کاهش 250 هزار بشکه‌ای در هرروز رسیده است. لوییزا پالاسیوس مدیر ارشد در موسسه مشاوران جهانی مدلی، بر این باور است که صادرات نفت خام ونزوئلا تا بیش از 300 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن در مقایسه با تولیدات سال 2015 کاهش‌یافته است.

    شرکت ملی نفت ونزوئلا(PDVSA) با شرکت‌های خدمات نفتی در حال مذاکره و رایزنی است که خدمات خود را بدون هزینه‌ به دولت ارائه داده و در قبال آن از ابزارهای مالی بهر مند شوند که به این پروسه اوراق بهادار سازی نام داده‌اند. اولوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا ماه گذشته گفت که شرکت ملی نفت ونزوئلا با شرکت بین‌المللی ویدر فورد و هالیبرتون قراردادی امضا کرده و به امضای قرارداد با شلومبرگر نیز نزدیک شده است؛  این قراردادها حضور این شرکت‌ها در این کشور عضو اوپک را بیشتر می‌کنند. دل پینو درباره این قرار دادها گفت: «این مکانیسم امکان تبادل تجاری برای بدهی‌های مالی را بیشتر می‌کند.» در بیانیه منتشر شده برای این خبر آمده است که این امکان باعث می‌شود پیمانکاران بین‌المللی حضور پر رنگ‌تری در عملیات‌های استخراج نفت محلی داشته باشند و این طرح با استقبال تعداد زیادی از شرکت‌های مهم خدمات نفتی و حفاری رو به رو شده است. البته هنوز نامی از شرکت‌هایی که از این طرح استقبال کرده‌اند، مطرح نشده است. در سال‌های اخیر بدهی شرکت ملی نفت ونزوئلا از 3 میلیارد دلار به بیش از 43 میلیارد دلار رسیده است.

    با توجه به بدهی بالای شرکت ملی نفت ونزوئلا، اولویت اول دولت پرداخت بدهی‌های این شرکت است و این برای مردم ونزوئلا به معنای رو به وخامت گذاشتن شرایط اقتصادی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو