عصر بازار

قرارداد تجارت آزاد آمریکا-اروپا در اغما

عصر اعتبار- اظهارنظرهای مختلف درباره مذاکرات تجارت آزاد بین آمریکا و اروپا به‌شدت متناقض است و درحالی‌که آلمان اعتقاد دارد این مذاکرات به شکست انجامیده است، کمیسیون اروپا این خبر را تأیید نمی‌کند.

قرارداد تجارت آزاد آمریکا-اروپا در اغما
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، کمسیون اروپا روز دوشنبه و یک روز بعدازاینکه وزیر اقتصاد آلمان گفت که مذاکرات برای معامله تجارت آزاد با ایالات‌متحده شکست‌خورده است، اعلام کرد که دستوری اجرایی به‌اتفاق آراء از 28 عضو اتحادیه اروپا دارد که بر اساس آن مذاکرات درباره این معامله باید نهایی شود.

    زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکرات بر سر «سرمایه‌گذاری مشارکت ترنس آتلانتیک» (TTIP) شکست خورده است چراکه اروپاییان برخی خواسته‌های آمریکا را رد کرده‌اند. یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در پاسخ به اظهارنظر گابریل گفت: «مذاکرات هنوز در جریان است.»

    مارگاریتیس شیناس در جلسه مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: «باوجوداینکه مذاکرات تجاری زمان می‌برد، اما این مذاکرات هنوز در جریان است و کمیسیون پروسه ثابتی داشته و در حال پیشرفت در مذاکرات است.» وی افزود: «درواقع مذاکرات در حال حاضر به مرحله حساسی رسیده است و ما پیشنهادهایی برای تمام فصل‌ها روی میز داریم و البته حس خوبی برای رسیدن به طرح کلی برای آینده توافق داریم.»

    بنابر این گزارش، سه سال مذاکره نتوانسته منجر به حل‌وفصل اختلافات متعدد در این زمینه ازجمله مشکلات مربوط به غذا و ایمنی محیط‌زیست شود و منتقدان نیز بر این باورند که این پیمان، قدرت بیش‌ازحدی به شرکت‌های چندملیتی درزمینهٔ هزینه مصرف‌کنندگان و کارگران می‌دهد.

    حامیان تجارت آزاد ایالات‌متحده و اروپا نیز به منافع اقتصادی که این معاهده برای هر دو طرف دارد چشم دوخته‌اند. وزرای تجارت اتحادیه اروپا در اجلاس براتیسلاوا بازهم درباره این موضوع بحث خواهند کرد. شیناس گفت که کمیسیون هم‌اینک نیز آماده نهایی کردن معاهده تا پایان سال است اما نه به قیمت از بین رفتن «ایمنی اروپا، سلامت، استانداردهای حفاظت اجتماعی و داده‌ها و یا تنوع فرهنگی اعضای این اتحادیه.»

    رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا بر ابهام در خصوص سرنوشت این طرح تجاری افزوده است؛ بااین‌حال شیناس اعتقاد دارد که بروکسل به نمایندگی از تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در این مذاکرات با طرف آمریکایی گفت‌وگو می‌کند. رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا چشم‌انداز به نتیجه رسیدن این طرح در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری اوباما را با تردید زیادی مواجه ساخته است.

    روزنامه انگلیسی گاردین نیز درباره اظهارنظر وزیر اقتصاد آلمان، به نقل از یکی از مذاکره‌کنندگان اروپایی نوشت: «باید همیشه به یاد داشته باشید که مارک تواین چه گفت. مارک تواین یک‌بار درباره گزارش‌هایی که پیرامون مرگ او منتشرشده بود، به کنایه گفت: این گزارش‌ها اغراق‌آمیز است!»؛  ایگناسیو گارسیا در حالی از ادامه داشتن این مذاکرات در سطح مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی خبر داد که وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرده بود: «به نظر من این مذاکرات شکست‌خورده است گرچه، هیچ‌کس دوست ندارد به این مسئله اعتراف کند.» گابریل درباره جزییات این شکست گفته بود: «در 14 دور مذاکره، دو طرف حتی در مورد یکی از بندهای 27 فصل قرارداد نیز به توافق دست نیافتند.»

    گابریل واشنگتن را متهم به عصبانی بودن در مذاکرات کرد و گفت امریکا بسیاری از بندهای این قرارداد را نمی‌پسندد. وی تأکید کرد که ما نباید هر چه امریکا می‌گوید را به‌سرعت تصویب کنیم. صحبت‌های گابریل در حالی بیان‌شده است که آنگلا مرکل چندی پیش قرارداد تجارت آزاد بین امریکا و اروپا را کاملاً در راستای منافع اتحادیه اروپایی دانسته بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو