عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی خبر داد؛

حمایت ۱۶ هزار میلیاردی از ۷۵۰۰ بنگاه

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حمایت ۱۶هزارمیلیاردی از ۷۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط در دستور کار این بانک قرار دارد، گفت که ۴۵ درصد دارایی بانکها منجمد است و تحرک ندارد.

حمایت ۱۶ هزار میلیاردی از ۷۵۰۰ بنگاه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، ولی الله سیف دیشب در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو سیما افزود: برنامه ریزی اولیه پرداخت 16 هزار میلیارد تومان به هفت هزار و 500 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط است اما بانک مرکزی به این تعداد بسنده نمی کند. ضمن اینکه در این راستا تاکنون شش هزار میلیارد تومان تسهیلات به 5700 بنگاه تولیدی کوچک و متوسط پرداخت شده است.

    وی گفت: نظام بانکی کشور پارسال 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد و پیش بینی می شود امسال این رقم به 460 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. 

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پرداخت 129 هزار میلیارد تومان تسهیلات در چهار ماهه اول امسال و رشد 37، 8 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزود: 30 درصد از این تسهیلات سهم تولید بوده است. 

    سیف گفت: آمار معاملات مسکن در تهران در مرداد امسال در مقایسه با همین ماه در سال 94 حدود 30 درصد افزایش یافته است. 

    وی این افزایش معاملات را نشانه مثبتی از درست بودن برنامه ها دانست و افزود: قیمت معاملات صورت گرفته 7، 6 درصد افزایش یافته است و این نشان از رشد غیرتورمی معاملات مسکن در مرداد امسال است. 

    سیف با اشاره به فعالیت صندوق مسکن یکم در بانک مسکن گفت: نرخ تسهیلات این صندوق در ابتدا 14 درصد اعلام شد که سه ماه پیش به 11 درصد کاهش یافت و هم اکنون به 9 و نیم درصد برای تسهیلات عادی و هشت درصد برای بافت های فرسوده رسیده است.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سه سال پیش نرخ سود بانکی وضعیت نامتعادلی داشت افزود: در آن زمان تورم بالای 40 درصد بود و هم زمان سود بانکی 27 درصدی داشتیم.

    وی گفت: بر این اساسبرنامه ریزی دولت برای کاهش تورم متمرکز شد و روند کاهنده نرخ تورم در سه سال گذشته ادامه یافت و نرخ سود بانکی هم همگام با کاهش نرخ تورم کاهش یافت.

    انجماد 45 درصد دارایی بانکها

    سیف افزود: در نتیجه انباشته شدن مشکلات در 30 سال گذشته در نظام بانکی کشور 45 درصد دارایی های بانک ها منجمد است و تحرک ندارد. 

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ سپرده 15 درصد در بانک ها گفت: نرخ تسهیلات هم 18 درصد است و الآن بیشتر بانک ها رعایت می کنند و در صورتی که غیر از این نرخ، پرداخت کنند بانک مرکزی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

    وی افزود: بخش عمده تسهیلات بانک ها به واحدهای تولیدی برای تامین سرمایه در گردش و کوتاه مدت است که به عنوان تسهیلات جاری استفاده می شود.

    سیف گفت: 15 درصد تسهیلات اعطائی، برای بازپرداخت مطالبات بانک ها و معوقات این بنگاه های تولیدی است و مابقی وام و تسهیلات جدید است. 

    کاهش تورم ادامه می یابد

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: پیش بینی های ما نشان نمی دهد که از این پس نرخ تورم افزایشی داشته باشیم و تورم کنونی پایدار است زیرا بانک مرکزی درصدد افزایش انضباط اقتصادی در کشور است. 

    وی با بیان اینکه پیشتر از دولت انتقاد می شد که بر روی کنترل تورم تمرکز کرده است گفت: این انتقاد هم اکنون برطرف شده و ما با رشد نقدینگی روبرو هستیم. سیف با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست انضباط مالی را در پیش گرفت افزود: ما تسهیلاتمان را به جاهایی دادیم که موجب رونق، تولید و اشتغال شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت در سه سال گذشته ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور است. 

    وی متوسط نرخ دلار را در پنج ماهه اول سال 92 سه هزار و 184 تومان و در مدت مشابه امسال سه هزار و 493 تومان اعلام کرد و گفت: دامنه تغییرات در نرخ دلار در این دو تاریخ به ترتیب 234 و 32 درصد است. سیف افزود: کمترین نوسان نرخ دلار را در سه سال گذشته شاهد بودیم و روند آن هم کاهنده است. 

    وی با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز رسمی با بازار در پنج ماهه اول سال 92 چهل و نه و هشت دهم درصد بود گفت: این میزان در مدت مشابه امسال به تنها 14 درصد کاهش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: الآن بهترین شرایط برای تک نرخی شدن ارز است و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال ارز تک نرخی شود. سیف با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی به بانک ها برای ارائه حداقل اطلاعات به همراه صورت های مالی شان در سال 94 افزود: این دستورالعمل الزامی است و برای شفافیت وضعیت بانک ها باید رعایت شود. وی گفت: این اطلاعات مبنایی برای رتبه بندی بانک های کشور است.

    توافق FATF در شورای عالی امنیت ملی

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره مباحث مربوط به FATF افزود: این مسئله در دستور کار شورای عالی امنیت ملی است و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر اقدامی بخواهد صورت گیرد نیز جای نگرانی ندارد.

    سیف گفت: این مجموعه بین المللی تجربیات کشورها را در زمینه پولشویی، فساد مالی، تأمین مالی تروریسم در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در اختیار دیگر کشورها قرار می دهد. وی تصریح کرد: هیچ کشوری به هیچ وجه به اطلاعات دیگر کشورها دسترسی پیدا نمی کند و هیچ کار غیرکنترلی قرار نیست انجام شود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: اظهار نظرهایی که در این باره صورت می گیرد با واقعیت منطبق نیست. 

    سیف در خصوص دریافت مطالبات ایران از عمان و هند افزود: تاکنون بیش از 1 میلیارد دلار مطالباتمان از عمان و سه و نیم میلیارد دلار از هند به حساب های کشورمان انتقال یافته است. 

    هرماه به 100 هزارمتقاضی وام ازدواج می دهیم

    وی با اشاره به اینکه در ابتدای امسال 450 هزار متقاضی دریافت وام ازدواج 10 میلیون تومانی وجود داشت گفت: پیش بینی مان این است که امسال 800 هزار تقاضای جدید به این تعداد افزوده شود. 

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: از ابتدای امسال تاکنون به 243 هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت شده، 692 هزار تقاضا در نوبت است و پرداخت این تسهیلات به 350 هزار متقاضی دریافت تسهیلات تصویب شده است.  سیف گفت: در تلاشیم تا در هر ماه به یکصد هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم. 

    وی همچنین در خصوص پرداخت حقوق های نجومی در بانک ها افزود: مسئولیت بانک مرکزی این نیست که بر میزان پرداخت حقوق ها دخالت کند اما ما ملاحظاتی در زمینه تعادل در پرداخت ها داشتیم که به بانک ها ابلاغ کردیم.  رئیس کل بانک مرکزی گفت: افشای بالاترین حقوق ها در هر بانک از جمله دستورالعمل های بانک مرکزی است که خود ابزاری کنترلی به حساب می آید. 

    سیف همچنین افزود: از 447 میلیون حساب اشخاص حقیقی، ‌ حقوقی و خارجی کمتر از یک میلیون حساب وضعیت نامشخصی دارند. 

    وی در توضیح وضعیت حساب های کشور گفت: از مجموعه حساب های کشور 439 میلیون حساب مربوط به اشخاص حقیقی است که تنها 8 هزار و 700 حساب از آنان فاقد شماره ملی است و این تعداد باید تا آخر شهریور امسال تعیین تکلیف شوند و به صفر برسد.

    رئیس کل بانک مرکزی با این حال افزود: 27 میلیون از حساب های اشخاص حقیقی در کشور فاقد شماره ملی و البته مسدود است.

    سیف گفت: از شش میلیون حساب اشخاص حقوقی در کشور هم 358 هزار حساب فاقد شناسه ملی و البته فعال هستند و این به خاطر مشکل در ثبت شرکت هاست. 

    وی افزود: از دو میلیون و 173 هزار حساب اشخاص خارجی در کشور هم 447 هزار حساب فاقد شماره فراگیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو