عصر بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی صنعت تا پایان امسال

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: اگر رشد اقتصادی کشور حداقل چهار تا پنج درصد در امسال باشد نرخ رشد صنعت به تبع آن حدود هفت تا هشت درصد می‌شود.

پیش‌بینی رشد ۸ درصدی صنعت تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، آخرین آمار مرکز آمار ایران از نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال حاکی از نرخ رشد 8.8 درصدی صنعت در این فصل بوده است، اما این روند تا پایان امسال چگونه خواهد شد؟ در این مورد وزیر صنعت، معدن و تجارت خوش‌بین به نظر می‌رسد و گفته است: اگر رشد اقتصادی کشور حداقل چهار تا پنج درصد در امسال باشد نرخ رشد صنعت به تبع آن حدود هفت تا هشت درصد می‌شود.

    محمد رضا نعمت‌زاده در گفت‌وگویی که اخیرا با روزنامه ایران داشته است، در پاسخ به این که «سال گذشته نرخ رشد صنعت منفی بود این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش داشت. حال چه تغییری صورت گرفته که نرخ رشد هشت درصدی را اعلام می‌کنید؟ آیا پرداخت تسهیلات افزایش یافته است؟» اظهار کرده است: تسهیلات افزایش پیدا نکرده است. نیاز نقدینگی بخش صنعت و معدن در سال 95 حدود 200 هزار میلیارد تومان است که در سه ماهه اول سال‌جاری 28.5 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. این عدد سهم 30.5 درصدی صنعت از بخش تسهیلات بانکی است. سال گذشته نیاز صنعت از تسهیلات بانکی 175 هزار میلیارد تومان بود که تنها 122 هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

    وی اضافه کرد:یکی دیگر از دلایل رشد صنعت موضوع برجام است. دیگری امیدوار‌ی است که در بین صنعتگران نسبت به آینده اقتصاد ایجاد شده است. اتفاق مهم بعدی افزایش خرید تولیدات داخلی است. (نمودارها نشان می‌دهد که خرید کالاهای ایرانی در حال افزایش است) خوشبختانه نگاه مردم نسبت به خرید کالاهای وطنی تغییر کرده است و به مرور زمان شاهد تغییر الگوی مصرف خواهیم بود. در این شرایط ضروری است که تولیدکنندگان داخلی کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار کنند. حضور سرمایه‌گذاران خارجی هم دلیل دیگر افزایش تولیدات صنعتی خواهد بود. موضوع بعدی که باعث می‌شود ما رشد صنعت را پیش‌بینی کنیم واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی است. در وزارت صنعت جز در موارد خاص مثل اکتشاف معادن بزرگ که دولتی است سایر بخش‌ها مردمی و خصوصی شده است. همچنین برای صنایع کوچک و متوسط برنامه ویژه تدوین شده است به گونه‌ای که بتوان هفت هزار و 500 واحد نیمه فعال و راکد را فعال کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه اگر 50 درصد یارانه نقدی آزاد (دیگر به مردم پرداخت نشود) و به تولید و اشتغال اختصاص پیدا کند خیلی از چالش‌ها حل خواهد شد، افزود: از ابتدای سال‌جاری هزار و 700 واحدصنعتی نیمه تمام که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند در سراسر کشور راه‌اندازی شده است. این واحدها که با 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شدند، توانستند 30 هزار شغل ایجاد کنند. حال اگر هفت هزار و 500 واحد صنعتی از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند حدود 150 هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو