عصر بازار

گروه توسعه انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌کند؛

مناظره مظاهری و خرازی درباره روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان سوم

عصر اعتبار- نشست «روابط روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان سوم؛ صدقه‌دهی یا سرمایه‌گذاری با مناظره طهماسب مظاهری وزیر پیشین اقتصاد و دارایی و رییس کل اسبق بانک مرکزی و سید صادق خرازی معاون پیشین وزارت خارجه و سفیر اسبق ایران در فرانسه برگزار می‌شود.

مناظره مظاهری و خرازی درباره روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان سوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، این نشست از سوی گروه توسعه انجمن اندیشه و قلم و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، فردا چهارشنبه دهم شهریورماه از ساعت 17 در تالار خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

    خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو واقع شده و حضور در این نشست برای عموم آزاد است.

    در پیش‌درآمدی که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

    انتخاب شعار نه شرقی نه غربی، به‌عنوان خط مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، موجب شد که به‌صورت طبیعی دیپلماسی ایران به سوی توسعه و تعمیق رابطه با کشورهای در حال توسعه یا جهان سوم پیش رود کشورهای جهان سوم نیز طبعا برای تعمیق و توسعه رابطه با جمهوری اسلامی ایران، به‌دنبال انگیزه و منافع ملی خود بودند که اولین و متداول‌ترین نوع منافع، منافع اقتصادی حاصل از رابطه با ایران بود در مواردی نظیر رابطه با سوریه در زمان جنگ، منافع متقابله حاصله برای ایران از نظر نظامی یا سیاسی وجود داشت اما در رابطه با بسیاری از کشورهای دیگر حتی همین منافع نظامی و سیاسی متصور نبود از اشکال رابطه اقتصادی ایران با کشورهای جهان سوم در قالب فروش غیرنقدی نفت، کمک‌های نقدی و کالا، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی می‌توان نام برد. 

    1- هدف ایران از سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟

    2- آیا کمک‌های ایران مصداق سرمایه‌گذاری خارجی است یا کمک‌های مالی؟ اگر سرمایه‌گذاری است آیا بر مبنای اصول و تئوری‌های اقتصادی این سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است؟

    3- آیا در سرمایه‌گذاری‌های ایران اصول اولیه سرمایه‌گذاری نظیر توجیه اقتصادی وتضمین باز گشت سرمایه در نظر گرفته شده است؟ اولویت براساس مزیت اقتصادی آنها بوده یا با هدف ایجاد پایگاه سیاسی درآن منطقه انتخاب شده‌اند؟

    4- آیا این کمک‌ها با اهداف سیاسی صورت گرفته یا با اهداف اقتصادی؟ اگر هر دوی منافع در نظر گرفته شده سهم کدام‌یک در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر بوده است؟

    5- ماحصل این کمک‌ها چه بوده است؟ (چه در بعد سیاسی و چه اقتصادی)

    6- آیا ایران با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که با آن روبه‌روست در جایگاه کمک به سایر کشورها هست؟ آیا شرایط سیاسی ارجح به شرایط اقتصادی است؟!»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی