عصر بازار

واکنش رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران نسبت به «حراج ملی»:

سرقت از هویتم بیش از هر چیزی رنج‌آور است

عصر اعتبار - سیدرضی میری درباره اظهارات مدیر «حراج ملی» گفت: من شکایتم را از آن‌ها دنبال می‌کنم، زیرا احساس می‌کنم به من تعرض شده است. آرزو می‌کردم که از من سرقت مالی می‌شد، اما سرقتی که از هویت من شده، بیش از هر چیزی رنج‌آور است.

سرقت از هویتم بیش از هر چیزی رنج‌آور است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، درباره اظهارات مدیر «حراج ملی» که گفته است «نام سیدرضی میری به‌عنوان کارشناس حراج هنوز در کاتالوگ وجود دارد و او نیز دیگر مشکلی با این قضیه ندارد. ما با او صحبت و تلاش کردیم، نظرش را تأمین کنیم» تأکید کرد: من به هیچ‌وجه با او صحبت نکرده‌ام و روز اولی که عکس و اسم من در کاتالوگ حراج منتشر شد، پسرم با او صحبت کرد؛ اما او به ما آدرسی از آقای ابریشمچی (مدیرعامل حراج) نمی‌داد تا نامه‌ی تکذیبیه را برایش ارسال کنیم. در نهایت نیز نامه را برای همان فرد ایمیل کردیم. بعد از جست‌وجوی بسیار، آدرس ایمیلی را از شرکتی که آقای ابریشمچی در آن فعالیت می‌کرد، پیدا کردم تا از این طریق بتوانم نامه‌ام را برای او نیز ارسال کنم.

    این کارشناس فرش با تأکید بر این‌که من تا کنون با این شخص صحبت نکرده‌ام، اظهار کرد: من فقط با آقای ابریشمچی صحبت کرده‌ام که او نیز بعد از پذیرفتن اشتباه رخ‌داده عنوان کرد که این کار، خدمت به فرش است و از من خواست که فرش‌ها را ببینیم. من هم گفتم که نمی‌خواهم درباره کار شما قضاوت کنم. موضوع این است که من هرگز کارشناس شما نبوده‌ام و با کسی درباره این حراج صحبت نکرده‌ام.

    میری گفت: چطور ممکن است فرش‌هایی را که ندیده‌ام، آن هم در چنین حراج بزرگی، با این قیمت‌های نجومی ارزیابی کنم؟! کاری را که من در آن نقشی نداشتم، به من منتسب کردند، من هم نسبت به این موضوع اعتراض دارم و از آن‌ها خواستم اشتباهی را که انجام داده‌اند، به‌صورت مکتوب در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

    وی تصریح کرد: این حراج از هیچ جایی مجوز نداشته و مرکز ملی فرش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این حراج مجوز نداده‌اند. وقتی معاون صنایع دستی کشور می‌گوید، کسی به‌عنوان نماینده من در این حراج حضور نداشته و مدیرکل صادرات این معاونت هم اظهار می‌کند که معاونت صنایع دستی مجوزی برای این کار نداده است، یعنی دست کم سه نفر به کارهایی که از سوی برگزارکنندگان حراج انجام شده است، معترض هستند.

    او تأکید کرد: من تحت هیچ شرایطی، نه با این سیستم مرتبط هستم و نه قراردادی را امضا کرده و نه با کسی به  توافق رسیده‌ام. اگر عکسی مبنی بر این‌که من در این حراج بالای فرشی ایستاده‌ام، دارند، نشان دهند. کار من پیش از این، داوری بوده است، اما جایی که منافع مالی مطرح باشد، کار داوری انجام نمی‌دهم و با شأن من همخوانی ندارد. هرگز در حراجی که بحث داد و ستد پولی در آن مطرح است، به‌عنوان کارشناس و داور حاضر نمی‌شوم.

    میری افزود: چند سال پیش در مرکز ملی فرش، رییس هیأت داوران بودم. در مسابقات دوسالانه مرکز ملی فرش نیز داور بوده‌ام. شأن اجتماعی من ایجاب نمی‌کند که به مسائل پولی وارد شوم. باید نسبت به ادامه این اتهام‌ها برخورد شود.

    رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران بیان کرد: من عضو گروه کارشناسان فرش اروپا هستم، اما در آن مجموعه هم هیچ‌گاه ارزیابی قیمت نکرده‌ و فقط ارزیابی هویت انجام داده‌ام.

    او همچنین درباره این دوره «حراج ملی» که به فروش فرش اختصاص داشت، گفت: من در هیچ حراجی‌ای در دنیا، چنین رقم‌هایی را ندیده‌ام و نمی‌دانم چه کسی با این اعداد و ارقام این فرش‌ها را خریده است. در حراج کریستیز، قیمت‌های تخمینی فروش، ابتدا در کتابچه‌ آن درج می‌شود و بعد از فروش، باز هم قیمت‌ها در سایت حراج کریستیز ثبت می‌شود. من چنین ارقام غیرمتعارفی را به‌جز در این حراجی فرش، جای دیگری ندیده‌ام.

    او با بیان این‌که من پیگیر شکایتم به‌شکل قانونی هستم، توضیح داد: اگر مسؤولان این حراج رسما اشتباه خود را در رسانه‌ها اعلام می‌کردند، شاید طور دیگری برخورد می‌کردم. هنگامی که عکس من را به اشتباه، حالا چه سهوا و چه عمدا، در کاتالوگ حراج منتشر کردند، باید به همان شکل هم عذرخواهی می‌کردند و اشتباه خود را می‌پذیرفتند. کسی که چنین کاری انجام می‌دهد، باید بداند که مقابل مردم مسؤول است.

    به گزارش ایسنا، سومین دوره «حراج ملی» که نخستین دوره «حراج تخصصی فرش» بود، پنجم شهریورماه با ثبت فروشی بیش از 30 میلیارد تومان برگزار شد. در این مراسم، فرش‌هایی با بیش از 100 سال قدمت به فروش رسیدند. دو روز پیش از برگزاری این حراج «سیدرضی میری» در نامه‌ای به درج نامش به‌عنوان کارشناس در این حراجی اعتراض و اعلام کرد که در این حراجی هیچ نقشی نداشته است.

    همچنین پس از آن‌که مدیر «حراج ملی» مطالبی را مبنی بر گرفتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی و نظارت کارشناس آن سازمان بر روند حراجی مطرح کرد، خبرنگار ایسنا با مسوولان سازمان میراث فرهنگی نیز در این‌باره گفت‌وگو کرد.

    پویا محمودیان - مدیرکل صادرات صنایع دستی - در پاسخ به سخنان مطرح‌شده، به ایسنا گفت: چون موضوع مربوط به فرش بوده است، هیچ مجوزی از سوی معاونت صنایع دستی برای برگزاری این حراج داده نشده است و اصلا نمی‌توانسته داده شود.

    همچنین بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی کشور - در پاسخ به همین پرسش‌ها، تأکید کرد: من به‌عنوان معاون صنایع دستی نماینده‌ای در این حراج نداشته‌ام و فردی را به آن‌ها معرفی نکرده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو