عصر بازار

۶۴.۴ درصد شاغلین کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند

عصر اعتبار- معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ۶۴.۴ درصد شاغلین کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، اظهار داشت: نیمی از جمعیت کل کشور تحت پوشش این سازمان هستند.

۶۴.۴ درصد شاغلین کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمدحسن زدا در دومین روز از سمینار منطقه ای فنی اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی، ضمن تشکر از ﻫﺎﻧﺲ ﻫﻮرﺳﺖ ﮐﻨﮑ ﻮﺳﮑﯽ دبیرکل اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی، بابت تحسین طرح تامین اجتماعی ایران، اظهار داشت: تامین اجتماعی از سال ١٩٣١ با عنوان صندوق احتیاط، در سال ١٩٤٧ تحت عنوان بنگاه رفاه اجتماعی، در سال ١٩٥٢ با عنوان سازمان بیمه های اجتماعی کارگران و نهایتا از سال ١٩٧٥ تاکنون با عنوان سازمان تامین اجتماعی ادامه فعالیت داده است.

    وی افزود: نرخ حق بیمه در ایران به صورت ٢٣ درصد توسط کارفرما، ٣درصد توسط دولت و ٧درصد با مشارکت بیمه شده پرداخت می شود.

    وی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی تمامی کسانی هستند که رابطه مزد و دستمزد دارند، گفت: این افراد شامل صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه های اختیاری، اتباع ایرانی اعم از شاغل یا غیر شاغل در خارج از کشور و کارکنان بخش دولتی که مشمول صندوق بیمه ای نباشند، می شود.

    زدا با اشاره به اینکه 64.4 درصد شاغلین کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، اظهار داشت: نیمی از جمعیت کل کشور تحت پوشش این سازمان هستند.

    وی افزایش سن صندوق و به تبع آن مشکلات مالی را معضل تمامی صندوق های بیمه ای دنیا اعلام کرد که گرفتارش هستند.

    وی گفت: معتقدم افزایش نرخ حق بیمه، وضع مالیات های ویژه برای تامین اجتماعی، تعدیل مزایا، ارتقاء نظام کنترلی و نظارت و گسترش دامنه پوشش جزو راهبردهای حفظ تعادل مالی است.

    وی ادامه داد: پوشش بیمه های جدید جامعه، تسهیل شرایط پوشش بیمه های اختیاری که نوعی بیمه قراردادی است، اعمال معافیت های حق بیمه ای برای پیوستن به تامین اجتماعی، دسترسی سریع برای افزایش رضایت مندی، اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی جامعه مخاطب و تعامل با ساختارهای مرتبط از جمله موارد مطرح شده در خصوص گسترش پوشش بیمه ای هستند.

    زدا با اشاره به پوشش گروه های جدید بیمه ای گفت: در این رابطه از تکنیک جدیدی در ایران استفاده کردیم و به جای برقراری ارتباط فردی، با انجمن های صنفی، اتحادیه ها و مراکز قدرت این گروه ها ارتباط اولیه برقرار کردیم. به عنوان مثال حتی روحانیون را توانستیم متقاعد کنیم که پوشش بیمه ای داشته باشند و در این خصوص با مراکز خدمات مدارس دینی به عنوان کارفرمای آنان قراردادی را منعقد نمودیم و حدود ٨۰ هزار روحانی را در قالب تامین اجتماعی تحت پوشش درآوردیم.

    وی ادامه داد: کارگران ساختمانی، رانندگان درون و برون شهری، قالیبافان و بافندگان، پزشکان و پیراپزشکان، هنرمندان و صنعت گران صنایع دستی نیز مشمول این طرح شدند و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی درآمدند.

    وی با بیان اینکه ارتباط سازمان با اتحادیه ها و تشکل های صنفی، هم برای کارفرما و هم بیمه شده بهتر بود، گفت: از اینرو که به جای مراجعات فردی به سازمان، کارفرمای آنان متولی و پیگیر بیمه و پرداخت شده است.

    وی اظهار داشت: در این طرح از بیمه، بر خلاف بیمه های اجباری که شرط سنی ندارد، شرط سنی قائل شدیم و فقط افراد زیر ٥۰ سال را بیمه نمودیم.

    وی ادامه داد: تمامی بیمه شدگان را به مراکز درمانی هدایت کردیم تا در بدو ورود بیمه، شرایط جسمی و روحی آنان بررسی شود.

    زدا تصریح کرد: یکی دیگر از شرایط این طرح به گونه ای است که به محض قطع پرداخت حق بیمه از سوی کرفرما، پوشش بیمه ای بیمه شدگان نیز متوقف می شود.

    معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: در این مدل بیمه شده سهم خود را که عموما ٧درصد است از طریق اینترنت ماهیانه به سازمان پرداخت می کند و کارفرما نیز سهم خود را به وسیله سیستم های مکانیزه برای سازمان ارسال می کند.

    وی تاکید کرد: جزو وظیفه مهم انجمن صنفی است که هر ماه اسامی مورد تایید خود را برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کند.

    وی گفت: در بخش صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه های اختیاری تسهیلاتی ایجاد کردیم تا کسی که به واسطه رابطه دستمزدی مشمول بیمه اجباری بود، چنانچه به دلایلی کار خود را از دست می داد و رابطه دستمزدی نداشت، برای حفظ سوابق گذشته و ادامه آنها می توانست به تامین اجتماعی مراجعه و قرارداد شخصی با سازمان منعقد کند تا از مزایای تامین اجتماعی بهره مند شود.
    زدا ادامه داد: برای انعقاد قرارداد، داشتن حداقل یکسال بیمه اجباری ضروری بود که این مدت را به ٣۰ روز کاهش دادیم و همین عامل باعث شد گروه بیشتری به سازمان ملحق شوند.

    وی با بیان اینکه برای کاهش آثار تخریبی سازمان تامین اجتماعی از نظر سنی، در این طرح، شرط سنی خانم ها را٤٥ و آقایان را ٥۰ سال گذاشتیم، گفت: برای افرادی که صاحب حرفه و شغل آزاد بودند، داشتن گواهینامه را حذف نمودیم و صرفا اشتغال درآن کار برایمان ملاک بود.

    معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به معافیت ها و بخشودگی های بیمه ای، اظهار داشت: تمامی کارگاه های تولیدی، صنعتی و فنی با ٥ کارگر، حق بیمه سهم کارفرما را دولت تقبل کرد و این باعث شد کارفرمایان برای جذب نیروی کار تشویق شوند.

    وی اضافه کرد: در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادی که در سال پایانی آن قرار داریم، هر کارگاهی که مازاد بر نیروی طراحی شده، نیروی کار اضافه ای را استخدام می کرد، حق بیمه سهم کارفرمای آن را نیز دولت پرداخت می کرد.

    وی خاطرنشان کرد: دسترسی سریع به خدمات می تواند تبلیغی برای پیوستن به تامین اجتماعی از طریق برون سپاری باشد.

    زدا توسعه شعب و مراکز درمانی، ایجاد شعب اقماری در نقاط دوردست، به خدمت گرفتن آی سی تی، ایجاد مرکز ارتباط مردمی، سایت رسمی تامین اجتماعی، کانال تلگرام و اطلاع رسانی و ارتقای سطح جامعه مخاطب را از دیگر راهبردهای مناسب برای پوشش بیمه ای عنوان کرد.

    معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ٢٥ هزار نفر عضو رسمی کانال تامین اجتماعی هستند و اخبار سازمان را به صورت لحظه ای دریافت می کنند، گفت: در حوزه نشریات تخصصی و رسانه ها حضور فعال داشتیم و کمک کردیم تا NGO ها و تشکل های کارگری، کارفرمایی و صنفی برای همکاری بیشتر ایجاد شود.

    وی افزود: همچنین تعامل با دیتاها و بانک های اطلاعاتی کشور کمک موثری به سازمان کرد و درحال حاضر به صورت آنلاین با اداره ثبت کشورها، سازمان امورمالیاتی، سازمان ثبت احوال و اتحادیه های صنفی ارتباط داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو