عصر بازار

عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران با مهر مطرح کرد:

ناسازگاری ادبیات اقتصادی ایران بادنیا

اقتصاد کشور تولیدمحور نیست

عصر اعتبار- عضو هیئت‌ مدیره خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه راهکارهای ورود به بازارهای جهانی را باید بدانیم، گفت: ادبیات اقتصادی ایران با اقتصاد دنیا سازگار نیست.

ناسازگاری ادبیات اقتصادی ایران بادنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، درباره وضعیت بازار ایران در بخش معدن، جایگاه تجاری ایران، تولیدات و ابزار بازار جهانی توضیح داد: متاسفانه ادبیات اقتصادی ما با اقتصاد دنیا سازگار نیست و تا زمانی که به دور خود دیوار کشیده و با دنیا تعامل بین المللی نداریم از غافله اقتصاد عقب هستیم و نمی توان به قابلیت ها و باورهای اقتصاد در دنیا دست پیدا کرد و جایگاهی را برای اقتصاد ایران در جوامع بین الملل تعریف کرد.

    وی افزود: ایران جز 30 کشور پایین در رنکینگ جهانی محسوب می شود چرا که در بازار معدن سیاست های مشخص نداشته و با بازارهای دنیا در تعامل نیست و ادبیات بانکی ما با سرمایه گذاری دنیا همخوانی ندارد.

    تولید اساس اقتصاد هر جامعه است

    عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه راهکارهای ورود به بازارهای جهانی را باید بدانیم، گفت: تولید اساس اقتصاد هر جامعه است و تازمانی اقتصاد برپایه تولید نباشد نمی توان انتظار اقتصاد پویا را داشت و از سوی دیگر پایه های اقتصاد کشور تولید محور نیست و تا زمانی که اقتصاد به همین سو پیش رود روزگار خوبی را نخواهیم داشت.

    شریعتی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته اقتصاد برپایه تولید است، تصریح کرد: خدمات و دلالی گری نمی تواند اقتصاد کشور را سروسامان دهد و تا زمانی که برنامه جامع و استراتژی مشخص در صنایع و معادن نداشته باشیم اتفاقی که برای صنایع نساجی و دامپروری و... افتاد تا چند سال دیگر برای معادن هم رخ خواهد داد و شاهد تعطیلی اقتصاد و خاموشی چرخ های صنایع خواهیم بود.

    وی درباره خام فروشی در معادن نیز گفت: خام فروشی و کنستانتره سازی در معدن بسیار مطلوب است و در این بین دولت باید برای حمایت از بخش معدن به فعالان یارانه دهد که متاسفانه به خودروسازان این کمک تعلق می گیرد ولی بخش کشاورزی و معادن از آن  بی بهره هستند تا زمانی که دولت نخواهد سهم یارانه را در بخش معدن و صنعت فراهم کند معدن کار نیز نمی تواند خام فروشی نکند.

    بالابردن عیار ماده معدنی نیاز به اصلاح زیر ساخت ها است

    عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران همچنین با تاکید بر اینکه برای بالابردن عیار ماده معدنی نیاز به اصلاح زیر ساخت ها است، اظهار داشت: تولیدکننده اگر خام فروشی نکند نمی تواند جوابگوی کارگر و هزینه های جاری باشد.

    شریعتی افزود: باید به معدن کار سوبسید داد تا بتوانیم برای مواد اولیه ارزش افزوده ایجاد کنیم و اگر دولت این امکان را فراهم نکند نمی توان صنعت معدن را به سوی تولید رهنمود کرد.

    وی همچنین ایران را یکی از برخوردارترین کشورها به لحاظ معادن فلزی و غیرفلزی دانست و استان سمنان را نیز یکی از غنی ترین منابع زیرزمینی کشور ذکر کرد و افزود: این امر فرصت خوبی است تا به استان سمنان به عنوان یک پایلوت قطب صنعتی در کشور نگاه ویژه ای داشت و برای ایجاد شبکه توسعه باید شهرک های صنعتی را به سوی شرق استان مانند شاهرود، دامغان، میامی سوق داد.

    دور بودن از مرزهای آبی یکی از مشکلات اقتصاد استان سمنان

    عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران همچنین درباره وضعیت اقتصادی استان سمنان ابراز داشت: نزدیکی به پایتخت و کانون های جمعیتی و مرکز سقل استان های گلستان، خراسان، اصفهان و تهران و همچنین دسترسی به راه آهن فرصت بسیار مناسبی برای شهرهای شرق استان سمنان محسوب می شود تا این منطقه به لحاظ تولید و اقتصاد غنی و معرفی شود.

    شریعتی افزود: یکی از تهدیدهای عمده در ارتباط با اقتصاد استان سمنان دور بودن از مرزهای آبی محسوب می شود که با احداث راه آهن و ارتباط این استان با بنادر شبکه تولید، توزیع و خدمات محسوس تر و این منطقه می تواند نقطه استراتژی در قطب صنعتی کشور ظهور کند.

    وی زغال سنگ را محصولی با استراتژی بالا عنوان کرد و گفت: ایران از لحاظ صنایع جزء 15 کشور دارای معادن برتر در دنیا محسوب می شود که این نشان از پتانسیل ویژه این بخش از اقتصاد دارد که باید با طرح جامع زغال سنگ و طرح جامع معادن و صنایع این ظرفیت ارزشمند را از حالت بالقوه به شکل بالفعل تبدیل کرد.

    تنها پنج الی 10درصد پتانسیل معادن ایران شناسایی شده است

    عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد ایران همچنین در ادامه تصریح کرد: باید دانست تا زمانی که هیچ استراتژی در بخش معدن وجود نداشته باشد نمی توان شاخص علمی برای این جایگزینی به عمل آورد چراکه با وجود معادن غنی ایران تنها پنج الی 10درصد پتانسیل معادن شناسایی شده است.

    شریعتی افزود: کل اکتشافات کشور استرالیا در سال 2014با کل اکتشافات کشور ما در طول تاریخ برابری می کند و این حاکی از آن است به لحاظ زمین شناختی یکی از برخوردارترین کشورهای دنیا به شمار می رویم ولی تا زمانی که نتوانیم به آن پروبال دهیم نه تنها جایگزین نفت نخواهد شد بلکه موجب شده تا شاغلان معدن از کار بی کار و اکتشافگران از تحقیق و پژوهش سرخورده شوند.

    وی در خاتمه تصریح کرد: باید با شناخت ظرفیت ها و تدوین برنامه ای جامع به سوی هدف که همان پویایی اقتصاد است پیش رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو