عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی

کارت اعتباری موجب تشویق بازار می شود

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی، روش تأمین مالی مصرف کننده از طریق کارت های اعتباری را یکی از بهترین مدل های تأمین مالی دانست و بیان کرد: با توجه به اهداف نظام بانکی و تجارب سایر بانک های دنیا، کارت اعتباری می تواند موجب تشویق بازار و نیز در صورت موفقیت، در زمره یکی از بزرگ ترین خدمات نظام بانکی کشور تلقی شود.

کارت اعتباری موجب تشویق بازار می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در جلسه دیشب رییس کل و اعضای هیئت عامل این بانک با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک ها و موسسات اعتباری، سازکار اجرایی کردن طرح کارت اعتباری از اول مهرماه سال جاری توسط شبکه بانکی بررسی شد.

    سیف یکی از آفت های اجرای طرح های نوین نظام بانکی را شتابزدگی عنوان کرد و گفت: تجربه نشان می دهد  یکی از اصلی ترین مشکلات در خصوص ایده های تازه، شتابزدگی و رقابت زدگی (فضای رقابتی) میان بانک هاست اما باید به دور از شتابزدگی، کارت های اعتباری، جایگزین دیگر روش های تأمین مالی شود.
    رییس کل بانک مرکزی با تأکید بر انسجام و هماهنگی میان تمام بخش های فعال در طرح کارت اعتباری اظهار کرد: لازم است بخش نظارت، اعتباری و نیز بخش فناوری اطلاعات بانک ها با انسجام هر چه بیشتر و با توجه به دستورالعمل تهیه شده به اجرای مطلوب این طرح کمک کنند. همچنین در اجرای این طرح از نظرات کارشناسانه شبکه بانکی استقبال می شود چرا که به این واسطه می توان به افکار عمومی و انتظارات مردم پاسخ گفت.
    وی افزود: اجرایی شدن طرح کارت اعتباری در کشور، هزینه های تشکیل پرونده در بانک ها را کاهش می دهد و برخی شبهات درخصوص عملیات بانکی را از بین می برد.
    رییس شورای پول و اعتبار در مورد تجارب بانک های دنیا و روش های نوین بانکداری گفت: نظام بانکی باید سعی کند در ارائه محصولات و خدمات خود، تحول به وجود آورد، خلاقیت و نوآوری را مدنظر قرار دهد و به روش های جمع آوری منابع با مقاصد مشخص روی آورد.
    رییس کل بانک مرکزی در این جلسه، ضمن تشکر از اهتمام نظام بانکی برای حمایت از تولید و صنعت گفت: براساس پیش بینی ها، رقم تسهیلات پرداختی به بخش های اقتصادی در سال جاری به 460 هزار میلیارد تومان می رسد که از این میان، مبلغ 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات می تواند چرخ 7500 بنگاه کوچک و متوسط را به حرکت در آورد. این رقم با توجه به مبلغ کل تسهیلات اعطایی، رقم سنگینی نخواهد بود و نظام بانکی کشور تا پایان شهریور، تامین مالی 7500 بنگاه کوچک و متوسط را به اتمام می رساند.

    «کارت اعتباری» با «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» متفاوت است
    معاون نظارتی بانک مرکزی در این جلسه درخصوص اهمیت اجرای طرح کارت اعتباری برای رونق اقتصادی گفت: با اجرای این طرح، اهتمام شبکه بانکی، افزایش تقاضای کل است تا اقتصاد کشور به سمت رونق و شکوفایی پیش رود. این طرح از طرفی توان خرید مردم را افزایش می دهد و از طرف دیگر منجر به فروش محصولات تولیدکنندگان می شود.
    حیدری با تاکید بر اینکه «کارت اعتباری» با «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» متفاوت است، گفت: «کارت اعتباری» برای خرید انواع کالا و خدمات بوده و سقف آن پانصد میلیون ریال است اما «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» صرفاً برای خرید کالاهای ایرانی تا سقف یکصد میلیون ریال صادر می شود.
    معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد تفاوت های «کارت اعتباری» با «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی»، افزود: کارت های اعتباری در سه سطح برنزی (تا سقف یکصد میلیون ریال)، نقره‌ای (تا سقف سیصد میلیون ریال) و طلایی (تا سقف پانصد میلیون ریال) و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضیان صادر خواهد شد اما کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می شود و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال، کالاهایی را که به صورت مشخص، فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کنند؛ عرضه کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی با موافقت رییس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری تمدید شده است.
    وی با اشاره به اینکه با ابلاغ بخشنامه کارت اعتباری مابقی بخشنامه ها در این خصوص ملغی می شود،‌ گفت: تجربیاتی از کارت های اعتباری در کشور وجود داشت که بانک مرکزی مواردی از آن را بررسی کرد و پس از نهایی شدن، آیین نامه اجرایی کارت اعتباری هفته آینده به شبکه بانکی ابلاغ می شود.
    حیدری افزود: با استفاده از کارت‌های اعتباری، معاملات به‌صورت واقعی‌تر انجام شده و از انجام معاملات صوری جلوگیری می شود؛ چرا که این کارت‌ها سبب حذف دریافت فاکتور توسط شهروندان و ارایه آن به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات شده، رفت و آمد به بانک‌ها را کاهش می‌دهد.
    معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص نحوه استفاده از کارت های اعتباری خاطرنشان کرد: با استفاده از این کارت ها، خرید طی ماه انجام می شود و در پایان ماه شهروندان نسبت به تسویه بدهی خود اقدام می کنند. اگر امکان تسویه وجود نداشت دارندگان کارت ها می توانند مانده بدهی خود را به مدت 12 تا 36 ماه تقسیط کنند.
    حیدری با ذکر این نکته که کارت های اعتباری حداکثر تا پایان سال آینده جایگزین تسهیلات خرد موجود می شود، افزود: در اعطای کارت های اعتباری قصد فرهنگ سازی داریم تا فرهنگ خوش حسابی و تسویه دین را ترویج کنیم. در واگذاری کارت ها علاوه بر اعتبارسنجی مشتریان به سابقه خوش حسابی آنها نیز توجه می شود.
    وی، سقف تسهیلات دریافت شده برای شهروندان در قالب این طرح را پانصد میلیون ریال اعلام کرد و گفت: هر شهروند می تواند از بانک های مختلف کارت اعتباری دریافت کند اما سقف اعتبار دریافتی افراد از شبکه بانکی نباید بیش از پانصد میلیون ریال باشد.
    حیدری افزود: پایه اعطای تسهیلات در قالب این طرح، عقد مرابحه است و نرخ تسهیلات آن نیز نرخ 18 درصد مصوب شورای پول و اعتبار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو