عصر بازار

صدای پای رونق در بازار مسکن

عصر اعتبار- نشانه‌های بازگشت رونق به بازار مسکن درحال ظاهر شدن است. درحالی که در سال‌های اخیر و پس از جهش قیمتی اواخر دولت دهم و رشد تورم این بازار در رکود عمیقی فرورفته بود، آمارها و گزارش‌های رسمی از افزایش معاملات خرید و فروش و همچنین ساخت و ساز دراین بازار حکایت می‌کند.

صدای پای رونق در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، در پنج ماهه نخست امسال تعداد معاملات مسکن در پایتخت 30 درصد و در کل کشور نزدیک به 17 درصد رشد داشته است. طبق اعلام بانک مسکن نیز درچهار ماهه ابتدایی امسال میزان پرداخت تسهیلات مسکن در بخش ساخت و خرید 75 درصد بیشتر شده است که تمام این شواهد گویای بازگشت تدریجی رونق به این بازار تأثیرگذار است.

    بخش مسکن با ارتباط مستقیم با حدود 200 صنعت، سهم 12 درصدی در اشتغال و سهم 30 درصدی در نقدینگی تأثیر بسیار زیادی در تحرک سایر بخش‌های اقتصادی دارد. هرگاه ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن رونق دارد سایر صنایع و مشاغل مرتبط با این بخش درپسین و پیشین آن رونق می‌گیرد. برهمین اساس دولت یازدهم با تغییر سیاست‌ها در بخش مسکن یکی از اولویت‌های خود را رونق این بخش قرارداد. دراین راستا دولت همزمان با کاهش نرخ تورم که به رشد قدرت خرید مردم منجر می‌شود، میزان تسهیلات خرید و ساخت مسکن را افزایش داد به طوری که وام خرید 20میلیون تومانی هم‌اکنون تا سقف 160میلیون تومان پرداخت می‌شود.

    درکنار افزایش سقف وام‌های خرید و ساخت مسکن، همپای تورم نرخ سود این نوع تسهیلات نیز کاهش یافته است. دریک سال گذشته این نرخ از 14 درصد برای وام‌های از محل سپرده‌گذاری هم‌اکنون تک رقمی شده و به 8 و 9/5 درصد رسیده است. البته با توجه به اینکه هنوز نرخ‌های تک رقمی سود وام دراین بخش ابلاغ نشده شاهد اثرگذاری آن در بازار نیستیم، اما همانگونه که کاهش نرخ سود از 13 به 11 درصد که در تیر ماه امسال اجرایی شد باعث افزایش دو برابری متقاضیان برای سپرده‌گذاری دریافت وام شد، می‌توان پیش‌بینی کرد که تک رقمی شدن نرخ سود نیز تأثیر بسیار زیادی بر تقاضای وام داشته باشد که در نهایت افزایش تقاضای خرید مسکن که یکی از اهداف اصلی دولت را تشکیل می‌دهد، در نهایت به افزایش عرضه و ساخت و ساز منجر خواهد شد.

    بنابراین نشانه‌های رونقی که از انتهای سال گذشته درطرف تقاضا ظاهر شده است، در ادامه سال‌جاری پررنگ‌تر و جدی‌تر نمایان خواهد شد.

    رشد 16/5 درصدی مبایعه‌نامه‌ها  در پنج ماه نخست سال

    دراین باره مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد که در پایان 3 سال از دولت یازدهم رونق به بازار معاملات مسکن بازگشته است و این نوید خوبی برای سال‌های پیش رو است. طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن در 5 ماه نخست سال، تعداد مبایعه‌نامه‌ معاملات مسکن در این مدت 16/5 درصد نسبت به 5 ماهه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. همچنین ارزش ریالی این مبایعه‌نامه‌ها نیز 29/8 درصد افزایش نشان می‌دهد که نشان دهنده ورود نقدینگی به بخش معاملات مسکن است. رشد معاملات مسکن درحالی رقم خورده است که متوسط یک متر مربع واحد مسکونی حدود 8/6 درصد افزایش داشته که با نرخ تورم جاری کشور همخوانی دارد.

    رشد 30 درصدی معاملات مسکن تهران در مرداد

    هرچند میزان رشد معاملات مسکن در کل کشور نزدیک به 17 درصد است، اما این نرخ در پایتخت نزدیک به دو برابر است.مطابق آمار بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد امسال با رشد 30/1 درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به 17 هزار فقره رسید، ضمن آنکه نرخ اجاره‌بها نیز حدود 10 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 42/8 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل (تیرماه 95) و ماه مشابه سال قبل (مرداد 94) به ترتیب به میزان 1/2 و 7/6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در مردادماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 17 هزار و 32 واحد مسکونی رسید، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در مرداد امسال حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 51/7درصد بیشترین سهم واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

    از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16/2 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4، 2 و 14 نیز به ترتیب با سهم 11/3، 8/6 و 6/6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    همانگونه که اشاره شد در مردادماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی 8/42 میلیون ریال (4 میلیون و 280 هزار تومان) بوده است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به مردادماه سال گذشته مربوط به منطقه یک با 15/9 درصد و کمترین تغییر قیمت مربوط به منطقه 19 با 1/5 درصد بوده است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان مردادماه تعداد معاملات واحدهای مسکونی تهران به 68 هزار و 900 واحد رسید که در مقایسه با 5 ماه ابتدایی سال گذشته حاکی از رشد 15/5 درصدی است. در این مدت (5 ماه ابتدایی امسال) متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 41/9 میلیون ریال (4 میلیون و 190 هزار تومان) بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال 4 درصد افزایش یافته است. در دومین ماه تابستان شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به مردادماه 94 به ترتیب 9/6 و 9/8 درصد رشد نشان می‌دهد.

    تضمین بازار باثبات مسکن در سال‌جاری

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی آمارهای 5 ماه نخست امسال نشانه‌ مثبتی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و این نوید را می‌دهد که بتدریج درحال خروج از رکود هستیم و پایان رکود پیش رو قرار دارد. مظاهریان ادامه داد: در حال حاضر بازار باثباتی را برای مسکن تضمین می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است ادامه داد: انتظار ما این بود که همسو با جهان این پیام را به هر ایرانی بدهیم که چگونه و با چه ابزارهایی می‌تواند صاحب خانه شود. پیشنهاد دولت یازدهم تکیه بر پس‌انداز بود و اینکه با افزایش پس‌انداز متقاضیان صاحب خانه شوند که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز از مردم در این زمینه روبه‌رو بودیم. مظاهریان گفت: آمار صندوق پس‌انداز یکم نشان می‌دهد که بیش از 67 هزار نفر با رقمی معادل 14هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با توجه به تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن یکم و تقلیل آن به 9.5 درصد برای عموم مناطق و 8 درصد برای بافت فرسوده این نوید به هر ایرانی داده می‌شود که می‌تواند با پس‌انداز صاحب خانه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی