عصر بازار

تفاهم نامه همکاری بانکی میان ایران و روسیه امضا شد

عصر اعتبار- تفاهم‌نامه همکاری بانکی میان ایران و روسیه در حوزه‌های مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم، پیمان‌های پولی و تسویه حساب به ارزهای محلی توسط کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی و اسکوبلکین، معاون بین‌الملل بانک مرکزی روسیه امضا شد.

تفاهم نامه همکاری بانکی میان ایران و روسیه امضا شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، این تفاهم‌نامه در حاشیه چهارمین نشست کارگروه بانکی و مالی ایران و روسیه که در روز پنجشنبه، 11 شهریور به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با حضور نمایندگان بانک‌های ایرانی و روسی برگزار شد، به امضا رسید.

    در این نشست غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض خیر مقدم به هیات‌ نمایندگان روسی گفت: پس از رفع تحریم‌ها و با برگزاری جلسات پیشین، زمینه گسترش فعالیت‌های بانکی میان دو کشور فراهم شده چراکه تنها با توسعه این روابط می‌توان حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را افزایش داد.
    وی افزود: بدون روابط بانکی گسترده و کارآمد، انجام امور تجاری و اقتصادی ممکن نیست و برگزاری چنین جلساتی می‌تواند شرایط توسعه روابط بانکی دو کشور برای فعالیت‌های اقتصادی مانند راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ همچون فناوری اطلاعات، برق، پتروشیمی و انرژی صلح آمیز را فراهم کند.
    معاون ارزی بانک مرکزی به نتایج مثبت برجام اشاره و تصریح کرد: پس از برجام و رفع تحریم‌ها علیه نظام بانکی ایران، مبادلات بانکی بدون هیچگونه محدودیتی با ارزهای گوناگون بجز دلار قابل انجام است و در نتیجه، تمایل بانک‌های ایرانی نسبت به بسط و توسعه روابط بانکی بین‌المللی بیشتر شده است.
    کامیاب به کیفیت سوئیچ ملی کارت‌های بانکی ایران اشاره کرد و گفت: سوئیچ ملی کارت‌های بانکی توسط متخصصان ایرانی، طراحی و پیاده‌سازی شده است و با استاندارد‌ها و پروتکل‌های جهانی همخوانی دارد. اتصال سوئیچ‌های ملی کارت‌های بانکی در چارچوب سیاست‌های کلی بانک مرکزی انجام می‌شود لذا متخصصان این حوزه نیز می توانند مذاکرات خود را برای اتصال سیستم‌های پرداخت دوکشور، آغاز کنند.
    وی خواستار رفع موانع گسترش مراودات بانکی شد و تاکید کرد: در این زمینه اقداماتی انجام شده که کافی نیست و لازم است مورد توجه اعضای کارگروه قرار بگیرد. همچنین انتظار می‌رود که با بررسی و مذاکره، سهولت نقل و انتقالات مورد توجه قرار گرفته و مسایل افتتاح حساب در بانک‌های دو کشور بررسی شود.
    وی ادامه داد: بدون شک، تحقق این موارد منجر به توسعه تجارت خواهد شد و خرسندم که این اتفاقات در حال وقوع است چرا که کشور روسیه یکی از شرکای مطمئن ایران در زمینه‌های گوناگون است.


    نیاز به اقدام عملی برای تسهیل روابط بانکی
    در این جلسه، اسکوبلکین، معاون بین‌الملل بانک مرکزی روسیه ضمن تشکر از بانک مرکزی ایران برای میزبانی این جلسه گفت: رؤسای بانک‌های مرکزی دو کشور طی جلساتی که با یکدیگر داشتند، آمادگی خود را برای توسعه و تعمیق روابط بانکی ابراز کرده و لازم است نسبت به گسترش این روابط، اقدامات لازم صورت گیرد.
    وی هدف از برگزاری این جلسات را شناسایی و رفع موانع و اتخاذ ترتیبات لازم برای گسترش روابط بانکی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی روسیه پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بیشترین توجه و تلاش خود را بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی و کمک به گسترش سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور مبذول داشته است.
    به گفته اسکوبلکین، ارتقای امنیت و تسهیل تسویه حساب‌ها تنها به سود اشخاص حقوقی نخواهد بود بلکه عموم افراد و اشخاص حقیقی نیز از برقراری روابط تجاری میان دوکشور منتفع خواهند شد. وی همچنین بر همکاری میان دو بانک مرکزی در خصوص اتصال سیستم‌های پرداخت دو کشور تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی