عصر بازار

وضعیت بازار سرمایه در ۵ روز کاری گذشته

شاخص بورس برخلاف آیفکس با افت مواجه شد

عصر اعتبار- دماسنج بازار سرمایه طی معاملات هفته گذشته ۹۱۴ واحد افت کرد اما آیفکس در مدت زمان مشابه توانست ۱۰.۷ واحد رشد کرده و به رقم ۸۰۹.۳ برسد.

شاخص بورس برخلاف آیفکس با افت مواجه شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار در آخرین روز کاری هفته گذشته در تراز 77 هزار و 168 واحدی قرار گرفت در حالی که در هفت روز قبل از آن مقدار این شاخص 78 هزار و 81 واحدی بود در نتیجه دماسنج بازار سرمایه در پنج روز کاری گذشته 914 واحد معادل 1.2 درصد کاهش یافت.

    از طرفی شاخص آزاد شناور نیز طی معاملات قبل نسبت به هفته معاملاتی منتهی به سوم شهریور 1395 بیش از 1409 واحد افت کرد و در تراز 85 هزار و 899 واحدی قرار گرفت.

    تا اواسط ماه گذشته دماسنج بازار سرمایه شاهد رشد پی در پی بود به طوری که شاخص کل تا عدد 78 هزار و 700 واحدی هم بالا رفت اما از 17 مرداد ماه نماگر بازار با افت و خیزهای فراوانی مواجه و در هفته گذشته این نوسانات به شدت مشهود بود. به نظر می رسد این روزها شاخص کل روند اصلاحی را پیش گرفته است.

    همچنین شاخص بازار اول با 744 واحد کاهش به رقم 54 هزار و 263 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1386 واحد کاهش عدد 167 هزار و 210 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 1.4 درصد و 0.8 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

    در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 8482 میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل با 40 درصد افت مواجه شده است. علاوه بر این تعداد 3991 میلیون سهم و حق تقدم در 244 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 12 درصد و 15 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

    براین اساس تعداد 454 هزار برگ اوراق مشارکت به ارزش 460 میلیارد ریال معامله شد که 89 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد. این درحالی است که تعداد 8 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 86 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

    فرابورس ایران نیز معاملات هفته گذشته را با دادوستد یک هزار و 177 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 678 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
    در هفته منتهی به 12 شهریورماه و در روز چهارشنبه آیفکس نیز به عدد 809 واحد رسید که در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته ماقبل از رشد 10.7 واحدی معادل 1.3 درصد حکایت داشت. همسو با رشد آیفکس، ارزش بازار فرابورس، رقم 940 هزار و 551 میلیارد ریال را در کارنامه خود به ثبت رساند که نسبت به روز انتهایی هفته ماقبل با رشد یک هزار و 350 میلیارد ریالی همراه بود.
    بررسی دادوستدهای صورت گرفته در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است، بازارهای اول، دوم و ابزارهای نوین مالی با رشد حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شدند در حالی که نسبت به هفته ماقبل افت برخی از این متغیرها را تجربه کردند.
    به این ترتیب در بازار اول 498 میلیون سهم به ارزش 1060میلیارد ریال معامله شد که به‌ترتیب با رشد 140 و 72 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بود، اما در مقایسه با هفته ماقبل افت 4.2 درصدی را ثبت کرد.
    در بازار دوم نیز در حالی 378 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 1954 میلیارد ریال بود و این ارقام از افت 11 درصدی حجم و رشد 35 درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته منتهی به پنجم شهریورماه حکایت داشت؛ اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 23 و 63 درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه شد.
    اتنهای پیام

    لینک کوتاه

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو