عصر بازار

وقتی رقابت برای نایب رئیسی اتاق بازرگانی، حساس‌تر از انتخاب رئیس می‌شود

عصر اعتبار- اعضای هیئت رئیسه اتاق با وجود اینکه تمام وقت مشغول به کار هستند اما حقوق دریافت نمی کنند. با این وجود فعالان اقتصادی عطش زیادی برای کسب کرسی‌های مختلف در پارلمان بخش خصوصی کشور را دارند.

وقتی رقابت برای نایب رئیسی اتاق بازرگانی، حساس‌تر از انتخاب رئیس می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، پس از  2 ماه بدون رئیس ماندن اتاق بازرگانی ایران سرانجام اعضای پارلمان بخش خصوصی کشور  دور یکدیگر جمع می شوند تا رئیس آینده را انتخاب کنند.

    نکته جالب در انتخاب رئیس این است که اعضای این نهاد در این مدت به دنبال کار رسانه‌ای و موج سازی نبودند و تمام تمرکز خود را بر لابی‌های درون گروهی و تشکل‌ها قرار دادند. اما با این وجود، سکوت رسانه‌ای اکثریت اعضای اتاق نتوانست از حساسیت جلسه روز یکشنبه اتاق بازرگانی تهران کم کند.

    انتخاب رئیس، خوانساری یا شافعی

    بعد از استعفای جلال‌پور همه نگاه‌ها به سوی اتاق تهران رفت. جایی که قوی‌ترین بدنه مدیریتی و اقتصادی بخش خصوصی کشور در آن حضور دارند و این نام خوانساری بود که به عنوان اصلی ترین کاندیدا مطرح می شد.

    از سوی دیگر شافعی رئیس دوره قبل که بعد از کوچ نهاوندیان به دولت، سکاندار اتاق شده بود با حمایت اتاق‌های سایر شهرستان‌ها خود را برای حضور در این انتخابات مهیا می کند. این در حالی‌است که اکثریت اتاق که در قالب ائتلاف برای فردا توانستند بیشتر کرسی ها را در تهران به دست بیاورند بعد از 14 ماه به خوبی توانسته است هم‌پیمانان خوبی در سایر اتاق های کشور به دست بیاورند. بر همین اساس به نظر می رسد شانس خوانساری برای ریاست بیش از شافعی باشد.

    یک صندلی و چهار متقاضی

    با توجه به اینکه خوانساری و شافعی هر دو جز نواب اتاق هستند با انتخاب هر کدام از آنها برای ریاست یک کرسی نایب رئیسی خالی خواهد شد و اوج رقابت روز یکشنبه بر سر این صندلی است.

    حسین سلاح ورزی

    رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد و قائم مقام رئیس اتاق در شورای گفت‌وگو و دبیر کمیته ماده 76 اصلی ترین کاندیدا برای کرسی نایب رئیسی است.

    سلاح‌ورزی در طول 10 ماهی که در اتاق ایران حضور داشته است توانسته تعامل خوبی با شرکت های خصوصی داشته باشد و با استفاده از جایگاه خود در شورای گفت‌وگو برخی از مشکلات واحد های تجاری و تولیدی را رفع کند.

    علی شمس اردکانی

    تکنوکرات روحانی زاده که سابقه سفارت و مشاور وزیر صنعت را در کارنامه خود دارد نیز از دیگر افرادی است که برای نایب رئیسی خود را آماده کرده است برخی از گزارش ها حاکی از این است که وی جزو 15 میلیاردر ایرانی است.

    جمال رازقی

    رئیس اتاق بازرگانی شیراز که پس از حرف و حدیث های فراوان توانست این سمت را بدست بیاورد و بتواند اتاق بازرگانی ایران راضی به قبول ریاست خود کند نیز از دیگر گزینه ها برای تصاحب کرسی نایب رئیسی است.

    علی دیلمقانیان

    نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ارومیه که بیشتر به عنوان کارشناس اقتصادی در رسانه های کشور شناخته شده است نیز تمایل خود را برای تصاحب این پست نشان داده هرچند برخی شنید ها حاکی از این است که وی به نفع سلاح ورزی از این رقابت کنار خواهد کشید.

    وقتی باهنر کروات می زند

    اگر بین پارلمان بخش خصوصی و پارلمان سیاسی کشور بخواهیم شبیه‌سازی کنیم مرد لابی ها و پشت صحنه در اتاق بازرگانی، پدرام سلطانی است. فقط تفاوت وی با باهنر، کرواتی است که در همه جلسات رسمی جزو لاینفک البسه او است.

    سلطانی ترجیح داده مانند هم سلف خود در مجلس از ریاست دوری کند و چراغ خاموش اثر گذاری خود را داشته باشد و در مواقع لازم همچون جریان فیش‌های حقوقی تبدیل به نقش اول اتاق شود.

    اثر گذاری سلطانی به حدی است که تقریبا تمام داوطلبین برای کرسی ریاست و نائب رئیسی وی را در جریان برنامه‌های خود گذاشته اند اما هنوز معلوم نیست که وی به کدام کاندیدا رغبت دارد.

    یکشنبه 14 شهریور انتخابات اتاق برگزار خواهد شد و رئیس جدید در دورانی که از آن به عنوان طلایی‌ترین فرصت برای بخش خصوصی شمرده می شود سکان پارلمان بخش خصوصی کشور را به عهده خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی