عصر بازار

افزایش سهم بهره وری از رشد اقتصادی در پی کاهش تحریم ها؛

رییس سازمان بهره وری: منبع ۳۵درصد رشد اقتصادی در برنامه ششم، بهره وری است

عصر اعتبار- رییس سازمان ملی بهره وری ایران اعلام کرد ۳۵ درصد رشد اقتصادی هشت درصدی مورد نظر در لایحه برنامه ششم توسعه باید از طریق ارتقای بهره وری حاصل شود که در صورت همکاری همه دستگاه ها می توان به این هدف دست یافت.

رییس سازمان بهره وری: منبع ۳۵درصد رشد اقتصادی در برنامه ششم، بهره وری است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایرنا ، «رویا طباطبایی یزدی» امروز (جمعه) یادآور شد: دولت یازدهم در شرایطی سکان قوه مجریه را بر عهده گرفت که نرخ رشد اقتصادی در سال 1391 به منفی 6.8 درصد بود و در سال 1392 نیز منفی 1.9 درصد به ثبت رسید.
    وی افزود: به دنبال رشد اقتصادی منفی در سال های 91 و 92، رشد بهره وری نیز در این سال ها منفی شد.
    طباطبایی یزدی با بیان اینکه هنوز اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه رشد بهره وری در سال 1394 تعیین نشده است، افزود: آخرین آمار در زمینه رشد بهره وری در کشور مربوط به سال 1393 است که در آن رشد اقتصادی سه درصد بود که 2.1 درصد آن از طریق بهره وری حاصل شد؛ یعنی اینکه 70 درصد رشد اقتصادی کشور در آن سال مربوط به ارتقای بهره وری بود.
    رییس سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرد نمی توان با محاسبه فقط یک سال مدعی شد نرخ و رشد بهره وری مطلوب بوده است.
    این مسئول گفت: بهره وری مقوله ای است که در میان مدت و در یک بازه زمانی پنج تا 6 ساله باید سنجیده شود و از این رو باید اطلاعات سال های 1394 و 1395 نیز به دست آید.

    ** میزان بهره وری مورد نظر در برنامه پنجم محقق نشد
    رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: در برنامه پنجم قرار بود یک سوم رشد اقتصادی کشور از طریق بهره وری حاصل شود که البته این برنامه از نظر تحقق رشد اقتصادی و نیز بهره وری شرایط مطلوبی نداشت.
    وی یادآوری کرد: اینکه نرخ رشد اقتصادی و بهره وری در دولت پیش مطلوب نبود، بیش از هر امری به شرایط تحریم ها باز می گردد که بویژه به بهره وری سرمایه لطمه بسیار زد.
    طباطبایی یزدی ادامه داد: از سال 1393 که از شدت تحریم ها کاسته شد، شاهد بهبود نرخ بهره وری بودیم.
    به گفته وی، بخشی از دلیل محقق نشدن اهداف مورد نظر در برنامه پنجم ناشی از سوء مدیریت ها بر بخش های اقتصادی کشور بود.
    وی ابراز امیدواری کرد امسال با توجه به اجرای برجام و افزایش امیدها به رفع کامل تحریم ها، نرخ رشد اقتصادی کشور ارتقا یابد و به دنبال آن سهم بهره وری از رشد اقتصادی نیز بیشتر شود.

    ** سهم 35 درصدی بهره وری در برنامه ششم
    رئیس سازمان ملی بهره وری ایران درباره سهم بهره وری در برنامه ششم توسعه گفت: در لایحه این برنامه متوسط رشد اقتصادی هشت درصدی پیش بینی شده است که اگر نتوان این میزان رشد را محقق کرد، احتمال تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 از بین می رود.
    وی افزود: در لایحه برنامه ششم مقرر شده است 35 درصد از رشد اقتصادی هشت درصدی از طریق بهره وری حاصل شود و بر این اساس باید سالیانه 2.8 درصد نرخ بهره وری ارتقا یابد.
    طباطبایی یزدی گفت: برای تحقق اهداف برنامه ششم، سازمان ملی بهره وری همکاری با سه قوه و همه دستگاه های اجرایی را آغاز کرده است و با رییسان کمیته های بهره وری همه نهادهای مختلف و حتی نهادهای عمومی غیردولتی نشست های مستمر دارد.
    وی ارتقای بهره وری بدون کمک تک تک اجزای کشور را امکانپذیر ندانست و افزود: افزون بر همکاری با همه دستگاه ها، اجرای برنامه بهبود چرخه مدیریت بهره وری در بنگاه های بزرگ اقتصادی نیز آغاز شده است تا این بنگاه ها به الگویی برای سایر بنگاه ها تبدیل شوند.
    طباطبایی یزدی اضافه کرد: موضوع بهره وری به طور همزمان در همه دستگاه ها دنبال می شود زیرا مشکلی که در گذشته وجود داشت، این بود که بهره وری به صورت تک بعدی دنبال می شد.
    وی یکی از لوازم ارتقای بهره وری در کشور را توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: برای این کار با وزارت ارتباطات در زمینه افزایش پهنای باند اینترنت و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات به منظور ارتقای بهره وری همکاری داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو