عصر بازار

تفاهم بانکی با یک شریک مطمئن

عصر اعتبار- برج میرداماد در آخرین روزهای هفته اخیر میزبان طرف‌های روسی بود که بانک مرکزی امیدوار است گسترش روابط بانکی با این شریک مطمئن به توسعه تجارت بینجامد.

تفاهم بانکی با یک شریک مطمئن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به دنبال مذاکراتی که در حدود یک سال گذشته و به ویژه بعد از برجام بین بانکداران ایرانی و طرف‌های خارجی از کشورهای آسیایی تا اروپایی و آفریقایی در جریان است، در روزهای اخیر، بانک مرکزی میزبان همتایان روسی خود بود و طی این دیدارها، توافقاتی بین طرفین انجام شد.

    گرچه پیش‌تر و با لغو تحریم‌ها، طی جلساتی زمینه گسترش همکاری بین طرف روس و ایرانی ایجاد شد؛ اما این بار فرصتی بود برای توسعه حجم مبادلات بین طرفین. در این رابطه غلامعلی کامیاب-معاون ارزی بانک مرکزی- و اسکوبلکین-معاون بین المللی بانک مرکزی روسیه- تفاهم‌نامه‌هایی در رابطه با مبارزه با پولشویی و تسویه حساب با ارزهای محلی امضا کردند.

    تسویه حساب با ارز محلی در حالی در دستور کار طرفین قرار گرفته و به عبارتی توافق برای پیمان‌های پولی دو جانبه به شمار می‌رود که در سال گذشته کامیاب، اعلام کرد با ترکیه، عراق و روسیه قراردادهای اولیه به منظور اجرای پیمان پولی و استفاده از پول‌های محلی در تجارت منعقد کرده‌اند. هر چند که در مدت گذشته برخی مسایل مانع از عملیاتی شدن توافق بین طرفین شد ولی به نظر می‌رسد در صورت نهایی و اجرایی شدن توافقات اخیر، بخشی از مشکلات بانکی ایران و روسیه حل و  فصل شود.

    این در حالی است که معاون ارزی بانک مرکزی معتقد است که  پس از برجام و رفع تحریم‌ها علیه نظام بانکی ایران، مبادلات بانکی بدون هیچ‌گونه محدودیتی با ارزهای گوناگون بجز دلار قابل انجام  بوده و در نتیجه، تمایل بانک‌های ایرانی نسبت به بسط و توسعه روابط بانکی بین‌المللی بیشتر شده است. 

    درعین حال در مذاکرات با روس‌ها موضوع کیفیت سوئیچ ملی کارت های بانکی نیز مطرح و معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرده که سوئیچ ملی کارت‌های بانکی توسط متخصصان ایرانی، طراحی و پیاده‌سازی شده است و با استانداردها و پروتکل‌های جهانی همخوانی دارد.

    وی گفته است که اتصال سوئیچ‌های ملی کارت‌های بانکی در چارچوب سیاست‌های کلی بانک مرکزی انجام می‌شود  از این رو متخصصان این حوزه می توانند مذاکرات خود را برای اتصال سیستم‌های پرداخت دوطرف، آغاز کنند.

    کامیاب، از روس‌ها خواستار حل موانع گسترش مراودات بانکی شده و تاکید کرده که در این زمینه اقداماتی انجام شده که کافی نیست و لازم است مورد توجه اعضای کارگروه قرار بگیرد. همچنین انتظار می‌رود که با بررسی و مذاکره، سهولت نقل و انتقالات مورد توجه قرار گرفته و مسایل افتتاح حساب در بانک‌های دو کشور بررسی شود.

    با این حال معاون ارزی بانک مرکزی روسیه را از شرکای مطمئن ایران در زمینه های گوناگون دانسته و از این رو معتقد است که بدون شک، تحقق توافقات اخیر منجر به توسعه تجارت خواهد، هر چند که این موضوع در حال وقوع است.

    از سویی دیگر طرف روسی ضمن اعلام آمادگی برای توسعه و تعمیق روابط بانکی و تاکید بر همکاری میان دو بانک مرکزی در رابطه با اتصال سیستم‌های پرداخت دو طرف اعلام و عنوان کرده که ارتقای امنیت و تسهیل تسویه حساب‌ها تنها به سود اشخاص حقوقی نخواهد بود بلکه عموم افراد و اشخاص حقیقی نیز از برقراری روابط تجاری میان دوکشور منتفع خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی