عصر بازار

به پروژه بورس‌هراسی خاتمه دهید!

عصر اعتبار- یک فعال بازار سرمایه می‌گوید بازار سرمایه ایران از طریق ابزارهای مختلف نتوانسته حتی به اندازه یک بانک جذب منابع داشته باشد. او پیشنهاد می‌کند که سازمان بورس با افزایش نقدشوندگی و استفاده بهینه از ابزارهای مالی هراسی که بین عامه مردم از بورس وجود دارد را از بین ببرد.

به پروژه بورس‌هراسی خاتمه دهید!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباسعلی حقانی‌نسب  درباره‌ اهمیت نقدشوندگی در بازار سرمایه تصریح کرد: مهم‌ترین نقشی که بازار سرمایه دارد نقدشوندگی است. انتظار ما از رییس سازمان بورس این است که نقدشوندگی در بورس را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

    وی با بیان این‌که نقدشوندگی علاوه بر تامین مالی به شفافیت بازار هم کمک می‌کند، اظهار کرد: خریدار و فروشنده باید به سهولت در بازار کار کنند نباید در بازارها جلوی نقدشوندگی را گرفت و بازارها را براساس نقدشوندگی تفکیک کرد.

    وجود حجم مبنا و حد دامنه نوسان به نقدشوندگی ضربه می‌زند

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: مثال بارزی که در مورد تفکیک بازار براساس نقدشوندگی وجود دارد بازار پایه توافقی است. در بازار توافقی وقتی می‌خواهیم سهامی را بفروشیم خود سازمان بورس مانع فروش‌اش می‌شود و با تاخیر این کار را انجام می‌دهد، در حالی که در بازارهای دیگر برای آن سهم تقاضا وجود دارد و می‌تواند نقد شوند.

    حقانی‌نسب درباره‌ی وجود حجم مبنا و حد دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران گفت: وقتی در بازار سرمایه دامنه نوسان و حجم مبنا وجود دارد به نقدشوندگی بازار لطمه وارد می‌شود، در صورتی که نقدشوندگی باید اولویت سازمان بورس باشد و تمام دستورالعمل‌ها و معیارهایی که اصل نقدشوندگی را زیرپا می‌گذارند باید اصلاح یا حذف شوند، متاسفانه خیلی از مدیران می‌آیند و در این موارد سخن می‌گویند اما زمان ریاست‌شان که تمام می‌شود می‌روند و در این مورد کاری انجام نمی‌دهند.

    وی اضافه کرد: برداشتن حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان کاری است که مطالعات‌اش کاملا انجام شده و اگر نگاه شاخصی به این موضوع وجود نداشته باشد می‌توان این کار را در یک روز، یک هفته یا یک ماه انجام داد.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم بر بازار سرمایه کنترل داشته باشیم و از طرفی نمی‌خواهیم شاخص بورس صدای واقعی بازار سرمایه باشد قطعا در برداشتن حجم مبنا و دامنه نوسان دیر اقدام می‌کنیم. 

    همانگونه که پروژه ایران‌هراسی وجود داشت، بورس‌هراسی هم وجود دارد

    حقانی‌نسب درباره‌ دیدگاه عامه مردم به بازار سرمایه، گفت: از مسئولان درخواست می‌شود که پروژه بورس‌هراسی را خاتمه دهند، چرا که همانگونه که در دنیا پروژه‌ای به نام ایران‌هراسی وجود داشت و خوشبختانه با موفقیت‌های دولت و اجرا شدن برجام این موضوع برطرف شد ما باید کاری کنیم که پروژه بورس‌هراسی نیز از بین برود.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر به اندازه کافی در بازار سرمایه ایران ابزارهای مالی وجود دارد، تصریح کرد: اگرچه می‌توانیم ابزارهای جدید را طراحی کنیم، اما در حال حاضر به اندازه کافی ابزارهای مختلف طراحی شده در بازار مالی ایران وجود دارد، ولی طراحی این ابزارها به گونه‌ای است که از آنها استفاده بهینه نشده متاسفانه موضوع ابزارهای بازار سرمایه ما مانند آن ضرب‌المثلی است که می‌گوید آفتابه لگن هفت است ولی شام و نهار هیچی.

    حتی از ابزار سهام هم به درستی بهره برداری نمی‌شود

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که باید کارآمدی و کیفیت ابزارهای مالی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: ما تعداد زیادی ابزار داریم که مهم‌ترین آن سهام است ولی اگر دقت کنیم می‌بینیم که از همین ابزار که شامل سهام عادی و سهام ممتاز می‌شود استفاده بهینه نکرده و میزان جذب منابع‌مان از طریق این ابزار به اندازه منابع یک بانک از کل بانک‌های ایران نیست.

    حقانی‌نسب ادامه داد: نقدشوندگی و ابزارهایی که داریم همه برای جذب منابع است، ولی همه این ابزارها نتوانسته‌اند به اندازه یک بانک جذب منابع داشته باشند پس مهم‌ترین اولویت شاپورمحمدی کیفی‌سازی و آسیب‌شناسی این موضوع است. باید سیاستی پی گرفته شود که در جهت جذب سرمایه باشد.

    وی اضافه کرد: به‌طور مثال ابزاری به نام سهام از طریق افزایش سرمایه تامین مالی می‌کند، ولی در سال‌های گذشته می‌بینیم خود سازمان بورس مانع از جذب منابع از طریق افزایش سرمایه می‌شود.

    این فعال بازار سرمایه افزود: ما ابزاری مانند سبد و صندوق داریم این دو ابزار، ابزاری برای جذب منابع و تحت مدیریت حرفه‌ای است، اما اگر مجموع سبدها و صندوق‌ها را جمع بزنیم تعداد آنها از منابع یک شعبه بانک کمتر است. این نشان می‌دهد ما ابزاری طراحی کردیم که یا نقطه ضعف‌هایش را نگرفتیم و یا به مردم درست معرفی‌اش نکردیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی