عصر بازار

جایزه ۲۲.۵ میلیون دلاری برای افشای تقلب مالی در وال استریت

عصر اعتبار- افشاگری در آمریکا سبب شد که افشاکننده بیش از ۲۲ میلیون دلار جایزه‌ دریافت کند. وی به مسئولان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اطلاع داده بود که در حساب‌های مالی شرکت صنایع کشاورزی مونسانتو تقلب شده است.

جایزه ۲۲.۵ میلیون دلاری برای افشای تقلب مالی در وال استریت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، وکیل یکی از مدیران پیشین شرکت آمریکایی صنایع کشاورزی و بیوتکنولوژی "مونسانتو" اعلام کرده است که این مدیر 22.5 میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد.

    گفته می شود که این مدیر به مسئولان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) خبر داده که حساب‌های شرکت مونسانتو آگاهانه دست‌کاری شده‌است و آنها را نمی‌توان پذیرفت.

    وبسایت دویچه وله آلمان گزارش داده؛ یک مورد مشخص که تقلب در محاسبه را در شرکت آمریکایی صنایع کشاورزی و بیوتکنولوژی مونسانتو، به صورتی دقیق ثابت کرده، تخفیفی بوده است، در ارتباط با یک نابودکننده علف‌های هرز که اقلام آن به خاطر نشان دادن سوددهی شرکت در بازار بورس، دست‌کاری شده و به طور دقیق ثبت نشده‌اند.

    به این ترتیب سوددهی اعلام شده شرکت آمریکایی صنایع کشاورزی و بیوتکنولوژی مونسانتو در بازار بورس آمریکا در سال‌های 2009 تا 2011 میلادی اعتبار خود را از دست داده است.

    بر اساس این گزارش ؛ این جایزه 22.5 میلیون دلاری، دومین جایزه بزرگی است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در تاریخ فعالیت خود به فردی اعطا می‌کند. البته نام افشاکننده این تقلب فاش نشده است.

    این جایزه از 80 میلیون دلار جریمه‌ای تامین می‌شود که شرکت مونسانتو در ماه فوریه سال جاری میلادی 2016 به پرداخت آن محکوم شده است.

    کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (U.S. Securities and Exchange Commission) نهادی کشوری در آمریکاست. از مسئولیت‌های اصلی این نهاد اِعمال قوانین فدرال اوراق بهادار در آمریکا، نظارت بر صنعت اوراق بهادار، نظارت بر بورس‌های ملی سهام و اختیار معاملات و نظارت بر دیگر بازارهای الکترونیکی اوراق بهادار در این کشور است.

    کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال 2011 طرح برنامه اطلاعاتی این کمیسیون را تصویب کرد. از آن زمان تاکنون 107 میلیون دلار جایزه به 33 فرد یا افرادی اهدا شده که در افشای تقلب در پرونده‌‌های مالی با مقامات این کمیسیون همکاری کرده‌اند.

    بالاترین جایزه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تا کنون 30 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی