عصر بازار

وزیر دادگستری

۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان؛ فرار مالیاتی در کشور

عصر اعتبار- وزیر دادگستری با اشاره به اینکه هم اکنون اتکاء بودجه عمومی به مالیات ۴۵ درصد است، گفت: در خیلی از کشورها این رقم به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و ما همچنان ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال فرار مالیاتی داریم.

۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان؛ فرار مالیاتی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: فرار مالیاتی ما در چند سال گذشته 50 تا 60 هزار میلیارد تومان در سال بود و در این سال ها آن را به میزان 13 تا 30 هزار میلیارد تومان کاهش داده ایم.
    وی گفت: در سال 91 حدود 36 هزار میلیارد تومان، در سال 94 بیش از 70 هزار میلیارد تومان و امسال حدود 80 هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کرده ایم و این نشان می دهد که فرار مالیاتی به میزان قابل توجهی کنترل شده است.
    پورمحمدی افزود: برای کنترل فرار مالیاتی نیازمند سیستم سازی و اصلاح قوانین و رویه ها و جذب میزان جدید هستیم و در این بخش اگر از روش های الکترونیکی استفاده شود دخل و تصرف ها، قضاوت ها و کم و زیاد کردن ارقام رخ نخواهد داد.
    وی با اشاره به اینکه سیستم سازی ما را به دریافت مالیات، موفق کرده است گفت: از حدود 4 سال پیش که اتکاء بودجه عمومی به مالیات 30 درصد بود اکنون به 45 درصد رسیده ایم به این ترتیب که 45 درصد منابع و مخارج کشور به اتکاء مالیات است اما این رقم در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از 80 درصد است.
    وزیر دادگستری درباره فرار گمرکی هم افزود: سالانه ده ها میلیون تن کالا وارد و صادر می شود و اگر مراقبت و نظارت ها مطلوب نباشد مجرای فساد و سوءاستفاده خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه داشتن شبکه گمرکی پیشرفته از الزامات مهم هر کشوری است، گفت: ما از دو سال پیش تاکنون به کمک دانشمندان و دانشگاهیان خود سیستم پیشرفته قوی طراحی کردیم و عملاًٌ امروز گمرکات ما برای کنترل فعالیت های گمرکی در صادرات و واردات صاحب نرم افزار بسیار قوی هستند که این گامی بلند است.
    پورمحمدی افزود: البته باید مجاری دیگر به این سامانه وصل شود که در حال اقدام است و علاوه بر این همه گمرکات زمینی، هوایی و دریایی کشور نیز باید به این سامانه متصل شوند که بخش بزرگی انجام شده است.
    وی با اشاره به اینکه روزانه 4 هزار کانتینر و کامیون وارد کشور می شود ، گفت: بدون داشتن ایکس ری های پیشرفته نمی توان همه کالاها را کنترل و نظارت کرد و امسال تلاش می شود تا 10 ایکس ری پیشرفته اضافه شود.
    وزیر دادگستری افزود: ما در سال 91 حدود 7 هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی داشتیم که اکنون دو برابر شده است و اگر برنامه های ارتقاء گمرک همین طور پیش رود به ثبات در حوزه واردات و صادرات کالا و مبارزه با قاچاق خواهیم رسید.
    پورمحمدی گفت: تا پایان امسال قرار است قاچاق وارداتی و صادراتی کمتر از 10 میلیارد تومان برسد که تا سه سال پیش این رقم 25 میلیارد تومان بود.

    وزیر دادگستری: 50 میلیون حساب بانکی مخدوش در کشور داریم
    وزیر دادگستری با اشاره به اینکه چند دهه شاهد افتتاح حساب های بانکی با مشخصات ناقص بوده ایم، گفت: هم اکنون حدود 50 میلیون حساب بانکی مخدوش داریم.
    حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی  صداوسیما افزود:‌ البته تعداد این حساب های بانکی مخدوش آن زمان که رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودم بسیار بیشتر بود که نمی خواهم فضای افکار عمومی مخدوش شود.
    وی گفت: هویت دارندگان حساب های بانکی در گذشته بسیار مخدوش بود مثلاً فردی برای پدرش حسابی باز می کرد و شماره شناسنامه و یا کدملی او را نمی داد و یا حتی اسم پدرش را جابجا می داد و یا کدملی اشتباه ثبت می شد و کسی هم از سازمان ثبت احوال استعلام نمی کرد.
    وزیر دادگستری افزود: ما چندین دهه با این افتتاح حساب ها روبرو بودیم که اکنون مصیبت شده است و از چند سال پیش که سازمان بازرسی بودم آن را تعقیب کردم و اکنون در دولت پیگیریم اما با وجود همه پیگیری ها هم اکنون 50 میلیون حساب با نقص اطلاعات داریم.
    وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از گردش مالی فساد و پولشویی از طریق همین حساب های مخدوش و ناشناخته صورت گرفته است ، گفت: فردی مُرده اما برایش حساب باز شده است؛ برای اتباع خارجی حساب باز شده است ؛ برای روستایی بی سواد و یا بچه و یا پیرمردی حساب باز شده که گردش مالی هزار میلیاردی در حساب او رخ داده است.
    پورمحمدی افزود: ما هم اکنون پرونده های جدیدی بدست آورده ایم که فسادهای بزرگی از این نمونه ها در آن به چشم می خورد.
    وی بر ساماندهی هر چه سریعتر این حساب ها تاکید کرد و تحقق آن را مایه بسترسازی برای سلامت اقتصادی خواند و گفت: خوشبختانه بانک مرکزی و بانک های عامل در این خصوص تلاش جدی دارند و ما هم در دبیرخانه شورای عالی پولشویی به جد پیگیر هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو