عصر بازار

سایه معاملات بلوکی حقوقی‌ها بر حجم و ارزش معاملات

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات بلوکی و کد به کد حقوقی‌های بازار باعث شده تا افت حجم و ارش معاملات روزانه به طور واقعی نمایان نشود.

سایه معاملات بلوکی حقوقی‌ها بر حجم و ارزش معاملات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، فردین آقا بزرگی  ضمن بررسی وضعیت فعلی بازار سهام گفت: معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌های بزرگ و حامی بازار سهام باعث شده تا این روزها افت حجم و ارزش معاملات روزانه بازار به روشنی نمایان نشود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تامین نقدینگی این روزها مهم ترین دغدغه بازار سرمایه برای بازگشت به دوران رونق است، افزود: مدیریت اغلب بنگاههای عمومی و نیمه خصوصی در درست دولت قرار دارد و این در حالی است که با کاهش نقد شوندگی درآمدهای دولت خود به خود فقر نقدینگی به دیگر بخش‌های اقتصاد کشور سرایت می‌کند.

    آقا بزرگی با بیان اینکه بخش اعظمی از حجم 1000 هزار میلیارد تومانی نقدینگی سرگردان جامعه در بانک ها به صورت سرمایه‌گذاری بلند مدت و یا در بخش مستغلات و مسکن سرمایه گذاری شده است، یاداور شد: این حجم از نقدینگی هم اکنون قابلیت نقد شوندگی و چرخش در معاملات نداشته و همین موضوع باعث شده تا بازار سهام نیز از فقر نقدینگی رنج بکشد.

    وی افزود: بازار سرمایه با تبعیت از شرایط حاکم بر سیاست‌های پولی و مالی کشور نسبت به سیاست انقباضی دولت در بازار مالی همراه با مهار تورم واکنش نشان داده و به درستی وضعیت رکود در کسب و کار را بر روی تابلوهای معاملاتی خود به نمایش گذاشته است.

    مدیر عامل کارگزاری بانک آینده عدم نقدشوندگی و گردش جریان نقدینگی را مشکل اصلی اقتصاد ایران خواند و افزود: گر چه مشکلی بابت فروش نفت برای کشور وجود ندارد، اما عایدات و درآمدهای نفتی برای ورود به کشور هم اکنون با دشواری مواجه است.

    به گفته وی در حال حاضر عمده سودآوری شرکت‌ها از محل درآمد ارزی با روش‌های ثبت دفتری و غیر نقدی است، بنابراین حتی کاهش سود بانکی نیز نمی تواند نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها را تامین کند.

    آقابزرگی در برابر این پرسش که چرا با وجود تاکید نهاد ناظر بازار سرمایه بر افشای به موقع اطلاعات ناشران بورسی اما رفتار بازار بر خلاف آنچه که به عنوان شفاف سازی بر روی این سامانه می نشیند، مواجه است؟ گفت: به دلیل افزایش دقت و توجه فعالان بازار سرمایه و تمرکز ثانیه ای در رصد تغییر و تحولات شاهد واکنش های سریع در بازار نسبت به اطلاعات ناشران هستیم. این در حالی است که نظام اطلاع رسانی بازار سرمایه با مشکلی مواجه نیست، اما باید زمان انتشار و سطح دسترسی عموم به گزارش های ناشران بیش از پیش افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو