عصر بازار

معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه خلیج فارس ۷ سال شد

عصر اعتبار- معافیت های مالیاتی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به ۷ سال افزایش پیدا کرد.

معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه خلیج فارس ۷ سال شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، پس از اجرایی شدن برجام، روند درخواست های سرمایه گذاری از طرف شرکت‌های خارجی رو به رشد بوده و در این خصوص شرکت هایی از کشورهای چین، کره جنوبی و هند برای سرمایه گذاری در منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

    در این رابطه مذاکراتی نیز با شرکت های خارجی صورت گرفته و درحال پیگیری است، در مواردی طرح توجیهی فنی و اقتصادی نیز از شرکت خارجی دریافت شده که در دست بررسی است.

    مهمترین مزیت های سرمایه گذاری در این منطقه برای سرمایه گذاران شامل معافیت گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه ، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای پیمانکاران و شرکت های فعال در منطقه ، افزایش مدت معافیت مالیات عملکردی از 5 سال به 7 سال برای شرکت های غیردولتی مستقر در منطقه و معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده است.

    همچنین علاوه بر معافیت های قانونی ، تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب در منطقه همچون زیرساخت‌های آب، برق، گاز، زمین و سایر زیرساخت‌های لازم از جمله ارتباط ریلی، زمینی و دریایی و اسکله های اختصاصی برای تخلیه و بارگیری کشتی های حامل مواد فله معدنی و نیز امکانات تخلیه و بارگیری قطار، به جذابیت این منطقه برای سرمایه گذاری افزوده است .

    طی سه سال گذشته تعدادی از شرکت های داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در منطقه اعلام آمادگی کرده اند و در این خصوص مذاکرات متعددی با سرمایه گذاران صورت گرفته است . از میان متقاضیان سرمایه گذاری ، شرکت هایی که توانسته اند طرح توجیهی فنی و اقتصادی و مدارک مورد نیاز را ارائه کنند، طرح سرمایه گذاری آنها توسط کارشناسان منطقه بررسی شده و در صورت احراز شرایط سرمایه گذاری و برخورداری از توجیهی پذیری ، قرارداد واگذاری زمین با سرمایه گذار منعقد شده است .

    از میان طرح های پذیرفته شده می توان به نیروگاه 235 مگاواتی اکسین غدیر ، طرح فولاد 1.5 میلیون تنی مبشرنور دریا ، طرح تولید 2.5 میلیون تن کنستانتره سنگ آهن و طرح تولید آهک هیدراته شرکت سنگ و فولاد هرمزگان اشاره کرد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی