عصر بازار

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مطرح کرد:

کاهش ۲ تا ۳ درصدی اجاره بها در پاییز و زمستان

عصر اعتبار-رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اشاره به ثبات بازار رهن و اجاره در نیمه اول سالجاری گفت: در شش ماه دوم امسال و با آغاز فصل پاییز شاهد کاهش ۲ تا ۳ درصدی نرخ اجاره نسبت به پارسال خواهیم بود.

کاهش ۲ تا ۳ درصدی اجاره بها در پاییز و زمستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، حسام عقبایی، اظهارکرد: طی ماههای گذشته آرامشی نسبی بر بازار مسکن حاکم بود و نرخ اجاره به طور متوسط 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و بازار شاهد تغییر چندانی در میزان اجاره بها نبود.

    وی پیش بینی کرد: روند ثبات و آرامش بر بازار رهن و اجاره در شش ماهه دوم سالجاری نیز ادامه یابد و تب و تاب یا شوکی در بازار ایجاد نشود.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر افزایش نرخ اجاره در ماه های آتی بیان کرد: برای ارزیابی اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره نیاز به زمان بیشتری است و با گذشت دو تا سه ماه نمی توان درباره چگونگی این رابطه تحلیلی ارائه کرد.

    وی اضافه کرد: البته تجربه نشان داده است که نرخ سود بانکی نمی تواند اثرگذاری چندانی بر بازار رهن و اجاره داشته باشد و نوسانات شدیدی در بازار ایجاد کند زیرا طی 50 تا 60 سال گذشته، موجران همواره تمایل به دریافت اجاره از مستاجران داشته اند.

    عقبایی بیان کرد: به نظر نمی رسد که کاهش نرخ سود بانکی بتواند تاثیر عمیقی بر فرمول سهم رهن و اجاره بها داشته باشد و در ماه های آتی نیز شرایط با همین روند و ثباتی نسبی ادامه می یابد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک به دلایل متفاوت دریافت رهن و اجاره از سوی موجران اشاره کرد و گفت: بیشتر صاحبان املاک، اجاره کالای مسکن را راهی برای امرار معاش و گذران زندگی می دانند و تنها تعداد کمی آن را، گزینه ای برای سرمایه گذاری در نظرمی گیرند برهمین اساس پیش بینی می شود که کاهش نرخ سود بانکی، درافزایش سهم اجاره بها موثر نباشد.

    وی همچنین ادامه داد: طی دو سه ماه گذشته اظهارنظرهایی نیز درباره افزایش اجاره بها با کاهش نرخ سود بانکی مطرح شد که آمارهای سامانه املاک و مستغلات نشان می دهد که نرخ اجاره در دوماه گذشته تغییر چشم گیری نداشته و در ماه های آتی نیز شرایط آرامی را تجربه خواهیم کرد.

    عقبایی اظهارکرد: پررنگ شدن مباحث مربوط به افزایش اجاره بها با کاهش نرخ سودبانکی، ناشی از ایجاد جو روانی منفی ازسوی برخی صاحبان املاک سوداگر بود و جنبه واقعی نداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو