عصر بازار

گشایش مراودات بانکی ایران با اروپا تا پیش از انتخابات آمریکا بعید است

عصر اعتبار- رئیس مجمع واردات با بیان این که محافظه کاری بانک های اروپایی در برقراری رابطه با ایران بعید است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پایان بپذیرد گفت: شرکت های خارجی به دریافت نقدی از طرف های ایرانی عادت کرده اند.

گشایش مراودات بانکی ایران با اروپا تا پیش از انتخابات آمریکا بعید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    علیرضا مناقبی، با تشریح وضعیت نقل و انتقال بین المللی پول اظهار داشت: به نظر می رسد که هنوز بانک های اروپایی همچنان نگران واکنش طرف آمریکایی به آغاز معاملات مجدد خود با ایران هستند و این محافظه کاری شدید، بعید است که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پایان بپذیرد.

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، وی ادامه داد: بانک های اروپایی ترجیح داده اند که وضعیت همکاری خود با تجار ایرانی را منوط به مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا کنند و این موضوع سبب شده که نسبت به گره گشایی از مراودات مالی با ایران سست شده و بهانه جویی کنند.

    به گفته مناقبی، بانک های اروپایی ترجیح می دهند از هر گونه رفتار ریسک آمیز که منجر به ضرر  و زیان آنها و سهامدارانشان شود پرهیز کنند و دلیل این موضوع را باید در تجربه تلخ میلیاردها دلار جریمه ای که در دوران پیش از رفع تحریم ها در معامله با ایران از سوی وزارت دادگستری آمریکا به آنها تحمیل شده جستجو کرد.

    رئیس مجمع واردات ادامه داد: صحبت کردن از میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران زمانی معنا دارد که تراکنش های مالی در سطح بین المللی برای تجار ایرانی و سرمایه گذاران خارجی که علاقه مند به حضور در بازار ایران هستند، محقق شده وسهل الوصول باشد. به همین جهت اظهار نظر کردن در این خصوص منطقی نیست. چرا که حتی اگر این مراودات انجام شود، به هیچ وجه در حال حاضر سهل اولوصول و همگانی نیست.

    وی اضافه کرد: شرکت های خارجی به دریافت نقدی از طرف های ایرانی عادت کرده اند و متاسفانه تحرک و انگیزه ای از آن سوی آب ها در خصوص رفع مشکلات تجار ایرانی دیده نمی شود و تنها امید تجار، دولت است که بتواند دراین خصوص با پیشبرد برنامه های دیپلماسی اقتصادی، گره گشایی کند.

    مناقبی با اشاره به بخشنامه اخیر گمرک در خصوص دریافت 4درصد مالیات علی الحساب از واردکنندگان رسمی، افزود: صدور هرگونه بخشنامه ای که بار مالی تجارت خارجی را افزایش داده یا بروکراسی بیشتری بر فرایندهای اداری اضافه کند، تنها انگیزه های قاچاق را افزایش می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی