عصر بازار

اخذ مالیات ۷۰ درصدی از پزشکان با درآمد بالای ۵۰ میلیون تومان

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت:باید مالیات پلکانی از درآمد پزشکان اخذ شود به طوری که متخصصانی که درآمد ماهانه آنها بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان است، ۷۰ درصد درآمدشان را مالیات بدهند.

اخذ مالیات ۷۰ درصدی از پزشکان با درآمد بالای ۵۰ میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی نوبخت حقیقی در نشستی در محل بیمارستان مهر در جمع برخی متخصصان این بیمارستان افزود: برای جلوگیری از این که افرادی خارج از جامعه پزشکی برای درآمد پزشکان سقف بگذارند، خودمان باید اقدام کنیم.
    وی ادامه داد : مدتی است که بعد از اعلام درآمدهای نجومی، مدیران، درباره درآمد پزشکان در رسانه ها و در محافل مختلف صحبت می شود، شورای عالی حقوق و دستمزد سقف درآمد معاونان رئیس جمهوری و وزرا را 10 میلیون تومان اعلام کرده و گفته است که درباره سقف درآمد پزشکان به زودی تصمیم می گیرد.
    وی افزود: اگر صبر کنیم و اجازه دهیم این شورا درباره سقف درآمد پزشکان عددی را اعلام کند و اگر پیش دستی نکنیم و حرفی نزنیم و نسبت به این موضوع حساس نباشیم، ممکن است عددی را اعلام کنند که مشکل ساز باشد و کل نظام سلامت مختل شود.
    رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ممکن است عدد اعلام شده، طوری باشد که یک متخصص با هفت روز کار کردن آن سقف را به دست آورد و دیگر انگیزه ای برای ادامه خدمت نداشته باشد و به این ترتیب بیماران پشت نوبت بمانند.
    نوبخت افزود: پیشنهاد ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این است که مالیات پلکانی به درآمد پزشکان بسته شود. این مالیات می تواند به خزانه برود یا خرج بیمارستان شود، پیشنهاد من بر خلاف آنچه در برخی رسانه ها به اشتباه به نقل از بنده اعلام شده این نیست که از همه پزشکان 70 درصد مالیات گرفته شود بلکه این مالیات باید به صورت درصدی و پلکانی باشد و با افزایش درآمد درصد آن افزایش پیدا کند.
    وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر درآمد پزشکی تا 30 میلیون تومان در ماه بود، درصدی از آن به عنوان مالیات اخذ شود، اگر درآمد او بین 30 تا 50 میلیون تومان بود این درصد بیشتر شود و اگر بین 50 تا 80 میلیون تومان بود، 70 درصد آن به عنوان مالیات کسر شود، به این ترتیب نظمی در زمینه درآمد پزشکان ایجاد می شود و مشابه روشی است که در کشور همسایه ترکیه نیز ایجاد می شود.
    رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: به این ترتیب درآمد پزشکان به درآمد پرستاران، متخصصان علوم آزمایشگاهی که با مواد مختلف سر و کار دارند و با متخصصان تصویربرداری که در معرض اشعه هستند، نزدیک تر می شود و این موجب برقراری عدالت می شود.
    وی گفت: البته شرط لازم برای این کار، اجرای دستورالعمل ها یا راهنماهای بالینی و گایدلاین های درمانی است تا نظم و استانداردی برای ارائه خدمات درمانی در کشور اجرا شود.
    نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود از بی توجهی طرح تحول سلامت به پزشکان عمومی گلایه کرد و گفت: حقوق پزشکان عمومی در نظام سلامت نادیده گرفته شده است، یکی از علل کسری بودجه طرح تحول سلامت نیز بی توجهی به پزشکان عمومی و اجرا نشدن، نظام ارجاع است.

    **سرگردانی 40هزار پزشک عمومی
    وی افزود: بیش از 40 هزار پزشک عمومی در کشور سرگردان هستند و مجبورند با گوش سوراخ کردن، ختنه کردن یا متادون درمانی معتادان امورشان را بگذرانند و محوریت پزشکان متخصص در طرح تحول سلامت باعث شده که هزینه های این طرح گران شود و اکنون وزارت بهداشت و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی(بیمه ها) با کسری حدود هشت هزار میلیارد تومانی مواجه شده اند.
    رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: وزارت بهداشت برای جبران این کسری، لایحه فروش اوراق مشارکت 5 هزار میلیارد تومانی را برای اصلاح لایحه بودجه امسال به مجلس آورد که در گام اول کمیسیون برنامه و بودجه آن را رد کرد اما بعد توانستیم با همکاری هیئت رئیسه مجلس، استدلال بیاوریم و متوجه شدیم که کسری واقعی حدود هشت هزار میلیارد تومان است و سرانجام پیشنهاد فروش هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای جبران این کسری در کمیسیون برنامه و بودجه، صحن علنی مجلس و شورای نگهبان تصویب شد.
    نوبخت ادامه داد: یکی از مشکلات نظام سلامت این است که نظارتهای آن بیشتر روی تعرفه ها و مسائل مالی تنظیم شده است و مسائلی مانند تکریم بیماران و مردم و موضوعاتی مانند هزینه های القایی جدی گرفته نمی شود، یکی دیگر از علل کسری بودجه طرح تحول سلامت نیز این بود که ناگهان 10 میلیون نفر بیمه نشده، زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.
    رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: به هر حال این که طرح تحول سلامت با کسری بودجه مواجه شد، نشان می دهد که در جایی اختلالی وجود دارد و باید بر طرف شود. اگر می خواهیم به مردم خدمات ارزان و رایگان بدهیم و این خدمات ادامه دار باشد باید این اختلالات را بر طرف کنیم.
    نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به کج سلیقگی در قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: در برخی از مواد این قانون برای پزشکانی که به هر دلیل طبابت آنها باعث مخاطراتی برای بیماران شود، مجازات زندان در نظر گرفته شده است. این مسئله به قداست و جایگاه پزشکان آسیب می زند و با وجود دستور رئیس قوه قضاییه برخی قضات بر مبنای این قانون در مواردی برای پزشکان حکم زندان صادر کرده اند.
    وی گفت: امیدواریم با فعالیت دیوان عالی کشور، وحدت رویه ای در دستگاه قضایی ایحاد شود که برای پزشکان حکم زندان صادر نشود و برای قصور پزشکی از مجازات جایگزین استفاده شود. این مسئله با حکم دیوان عالی کشور در تیر امسال ابلاغ شده است و امیدواریم همه قضات به این ابلاغیه عمل کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی