عصر بازار

هفت صنعت پولساز برای سرمایه‌گذاری

عصر اعتبار- فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در رشته‌های صنعتی بزرگ اعلام شد.

هفت صنعت پولساز برای سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دسته بندی صورت گرفته پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای هفت صنعت در چهار گروه مختلف «صنایع نوین»، «پتروشیمی»، «تجهیزات نفت و گاز» و «خودرو و قطعه‌سازی» مدنظر قرار گرفته است و علاوه بر معرفی صنایع برای سرمایه‌گذاری در این بسته موارد حمایتی نیز برای سرمایه‌گذاران پیش بینی شده است. بسته سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور توسعه صنعت داخلی، همچنین حمایت از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی تهیه و اعلام شده است.

    در این فراخوان تاکید شده است اجرای این طرح‌ها از طریق ارائه بسته حمایتی اختصاصی به سرمایه‌گذاران منتخب و برخوردار از توانمندی‌های فنی، مالی و مدیریتی تسهیل خواهد شد. براساس فراخوان اعلام شده برای صنایع نوین، سرمایه‌گذاری در «تولید پنل‌های خورشیدی» و در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری برای دو گروه «الفین از گاز طبیعی (GTO» و «اکریلونیتریل» در دستور کار قرار گرفته است. در بخش تجهیزات نفت و گاز نیز جذب سرمایه‌گذاری برای تولید لوله‌های بدون درز آلیاژی و فرآیندی» پیش بینی شده است. همچنین برای بخش خودروسازی نیز ایدرو از آمادگی برای جذب سرمایه در چهار گروه «تولید تایر در سیستان»، «ترمز ضد قفل (ABS)» و «رایانه موتور خودرو (ECU)» خبر داده است.

    براساس گزارش منتشر شده در بخش صنایع نوین سرمایه‌گذاری 12 هزار و 530 میلیارد ریالی برای تولید «پنل‌های خورشیدی» پیش بینی شده است. بسته حمایتی در نظر گرفته شده از سرمایه‌گذاران برای این بخش نیز شامل حمایت از فرآیند فاینانس، تسهیل در تامین دانش فنی، تامین زمین در منطقه ویژه گرمسار و کسب حمایت حاکمیتی در زمینه فروش محصول می‌شود. اما برای بخش پتروشیمی نیز برای «تولید الفین از گاز طبیعی (GTO» سرمایه متغیر با توجه به نوع و تناژ محصولات پایین‌دستی در نظر گرفته شده است. برای تولید «اکریلونیتریل» نیز سرمایه‌ای معادل 8 هزار و 550 میلیارد ریال سرمایه پیش بینی شده است. برای این بخش نیز بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده که در این خصوص می‌توان به حمایت جهت مجوز خوراک، تسهیل در تامین زمین، حمایت در فرآیند فاینانس و تسهیل در تامین دانش و ماشین‌‌آلات فنی اشاره کرد.

    برای گروه تجهیزات نفت و گاز نیز « تولید لوله‌های بدون درز آلیاژی و فرآیندی» در دستور کار قرار گرفته و سرمایه پیش بینی شده برای این بخش نیز برابر با 4 هزار و 750 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. برای این بخش نیز بسته حمایتی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده که شامل تضمین تامین شمش،پیش بینی زمین در منطقه اسفراین و زیرساخت‌های طرح، حمایت از فرآیند فاینانس و تامین تسهیلات بانکی، حمایت حاکمیتی از فروش محصول و تسهیل تامین دانش فنی و ماشین‌آلات اشاره کرد. از سوی دیگر در طرح پیشنهادی به سرمایه‌گذاران برای «تولید تایر در سیستان» نیز تاکید شده است که بسته حمایتی ایدرو از سرمایه‌گذاران شامل حمایت در فرآیند فاینانس، ‌تامین تسهیلات بانکی ‌واگذاری زمین و همچنین تسهیل تامین دانش فنی و ماشین‌آلات است و حجم اولیه سرمایه‌گذاری کل برای این بخش نیز برابر با 6 هزار و 910 میلیارد ریال برآورد شده است. همچنین بسته حمایتی از «تولید ترمز ضد قفل» نیز شامل توافق فروش محصول به خودروسازی،‌ واگذاری زمین در منطقه ویژه گرمسار،‌حمایت در فرآیند فاینانس و تامین تسهیلات بانکی است و کل سرمایه‌گذاری در این طرح نیز 510 میلیارد ریال برآورد شده است.

    ازسوی دیگر برای «تولید رایانه موتور خودرو» نیز بسته حمایتی شامل توافق فروش محصول به خودروسازی،‌ واگذاری زمین در شهرک تحقیقاتی کاوش، ‌حمایت در فرآیند فاینانس و تامین تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است و حجم سرمایه‌گذاری در این طرح نیز 500 میلیارد ریال برآورد شده است.

    تفاهم‌نامه‌های پسا تحریمی

    از سوی دیگر با لغو تحریم‌های بین‌المللی شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در صنایع بزرگ و بعضا کوچک در کشور فراهم شد و سازمان‌های مرتبط با صنایع مختلف نیز در فراخوان‌های گوناگون اقدام به معرفی صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران کردند.

    به‌طوری که پیش از این نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از جذب سرمایه خارجی برای 24 طرح صنعتی کوچک خبر داده بود. حال براساس گزارش ایدرو این سازمان نیز با لغو تحریم‌های بین‌المللی در مجموع موفق به عقد 16 تفاهم‌نامه در صنایع مختلف با کشورهای مختلف شده است که در این خصوص می‌توان به انعقاد 2 تفاهم‌نامه با شرکت‌های ایتالیایی در زمینه تولید و ساخت توربین و ژنراتور نیروگاهی، ساخت و تولید ماشین‌آلات و ابزار سنگین و تولید شیرآلات‌های کنترلی برای پروژه‌های نفت و گاز اشاره کرد. از سوی دیگر این سازمان 2 تفاهم‌نامه نیز با شرکت‌های فرانسوی در زمینه صنایع واگن‌سازی و لکوموتیوسازی و لوله‌های CRA منعقد کرده است.

    انعقاد 5 تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های کره جنوبی در حوزه صنایع دریایی و خودرو و بانک توسعه کره جنوبی در حوزه صنایع پایین دستی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان با لغوتحریم‌های بین‌المللی است. در بخش خودرو نیز ایدرو موفق به انعقاد یک تفاهم‌نامه با شرکت بلژیکی در زمینه تولید گیربکس خودرو شد و 4 تفاهم‌نامه همکاری نیز با شرکت‌ها و ایالت باواریای آلمان در زمینه ساخت دکل حفاری با مشارکت شرکت M& E و انتقال تکنولوژی و دانش فنی و آموزش‌های کاربردی در حوزه صنایع حمل و نقل و ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات صنایع انرژی، امضای تفاهم‌نامه با شرکت TUF SUD آلمان درخصوص راهبری فرآیند بازرسی کیفیت و استاندارد در صنایع با رویکرد مصرف بهینه انرژی و تولید پنل‌های خورشیدی منعقد کرد.

    در بخش نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز این سازمان در این دوران توانست تفاهم‌نامه‌ای با شرکت هندی ببندد. پیگیری برای تاسیس شرکت مشترک ایران و ترکمنستان در شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با هدف ایجاد اسکله صادرات جهت صادرات محصولات ترکمنستان از دیگر اقدامات در دوران پسا تحریم محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی