عصر بازار

نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد:

بازنگری در مصوبه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

عصر اعتبار- موضوع تمدید معافیت مالیاتی شرکت ها جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها که یکی از معضلات و دغدغه های اصلی اهالی بازار سرمایه و شرکت ها به شمار می رود، در جلسه کمیسیون اقتصادی بررسی می شود.

بازنگری در مصوبه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  سنا، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این مطلب عنوان کرد: در برخی از مواقع بانی و عامل اصلی افت بازار سرمایه برخی از افراد بیرونی یا دلالانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند و از فرصت های ایجاد شده به نفع خود استفاده می کنند، عنوان می شود و در این شرایط انجام بعضی از مصاحبه ها از سوی مقامات و نمایندگان دولتی موجب تزلزل بیشتر شرایط بازار سرمایه شده است. حال آنکه به نظر می رسد در صورتیکه از این بازار حمایت های لازم در راستای ایجاد رونق نسبی صورت بگیرد، آنگاه بورس نقش قابل توجهی در جهت رشد اقتصادی کشور و خروج از رکود ایفا خواهد کرد.

    وی ادامه داد: بازار سرمایه در حالی طی دوره زمانی روند صعودی را سپری نمود و بموجب آن تعداد زیادی از سرمایه گذاران جذب این بازار شدند که دخالت برخی از افراد و مقامات مسئول طی سال های اخیر موجب شد تا بازار سرمایه روند نزولی در پیش بگیرد یا ثبات نسبی آنطور که باید و شاید در آن ایجاد نشود.

    نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه های کمیسیون اقتصادی مجلس جهت بهبود شرایط بازار سرمایه اظهار داشت: این کمیسیون در نظر دارد تا جلسه ای با وزیر اقتصاد و دارایی و نیز برخی از نمایندگان شرکت های بورسی به منظور بررسی و رفع مشکلات موجود در بانک ها، سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز سازمان امور مالیاتی برگزار کند تا عوامل موثر در ایجاد رکود صنایع و بروز موانع بر سر راه تولید کنندگان بررسی و مرتفع گردد که متأسفانه این جلسه به دلیل سفرهای داخلی و خارجی وزیر اقتصاد و مصادف شدن با هفته دولت برگزار نشد. بر این اساس در حال انجام برنامه ریزی جهت برگزاری جلسه مذکور در اولین فرصت هستیم تا مباحث و مشکلات بازار سرمایه توسط اعضای کمیسیون و دولت بررسی شود و راهکاریی جهت رفع آن ارائه گردد.

    این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا موضوع تمدید معافیت مالیاتی شرکت ها جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها که یکی از معضلات و دغدغه های اصلی اهالی بازار سرمایه و شرکت ها به شمار می رود، در جلسه کمیسیون اقتصادی بررسی می شود؟، اظهار داشت: همانطور که عنوان شد اغلب مشکلات موجود در بازار سرمایه و موانع پیش روی شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد از همین رو موضوع تمدید معافیت مالیاتی شرکت ها جهت انجام برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور نیز بازنگری خواهد شد.

    نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی به لزوم کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: بسیاری از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دلیل اعلام نرخ سود بالای سپرده های بانکی را نرخ بالای تورم عنوان می کنند. حال آنکه انتظار می رود تا در شرایط فعلی که نرخ تورم بر اساس اطلاعات مرکز آمار کشور به 8.7 درصد رسیده انتظار می رود تا سود سپرده ها و تسهیلات بانکی نیز متناسب با نرخ تورم تعیین شود. چرا که در صورتیکه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی مجدداً کاهش یابد و این امر توسط بانک ها اجرایی شود قدرت رقابت تولید کنندگان در بازارهای جهانی افزایش می یابد و یکی از عوامل اصلی رکود صنایع یعنی هزینه بالای تولید ناشی از دریافت تسهیلات بانکی با بهره بالا از میان برداشته می شود.

    نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بهای تمام شده تولید برای تولید کنندگان داخلی در برخی از موارد حتی با وجود وضع تعرفه واردات کالا همچنان از هزینه تولید کالا برای تولید کنندگان خارجی بیشتر است و تقاضا برای خرید محصولات داخلی کمتر از تولید خارجی است. چرا که هزینه تولید در کشورهای خارجی با توجه به نرخ بهره پایین تسهیلات بانکی بسیار کمتر از هزینه تولید در داخل کشور است و این موضوع باعث می شود تا تولید کنندگان خارجی در رقابت با تولید داخلی موفق باشند. بر این اساس کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی در راستای افزایش رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی لازم به نظر می رسد و می بایست این موضوع اجرایی گردد.

    نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی در خاتمه در واکنش به این سال که دیدگاه این کمیسیون در خصوص بازار سرمایه و پتانسیل های آن برای رشد، رونق چگونه است؟، اظهار داشت: بنده از طرف نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی بویژه اعضای کمیسیون اقتصادی اعلام می کنم که مجلس شورای اسلامی به طور قطع از بازار سهام حمایت می کند که البته در این راستا دولت نیز می بایست گام بردارد. حال باید دید نظر اعضای و سخنگوی دولت در خصوص حمایت از بازار سهام جهت ایجاد رونق نسبی در آن نیز جویا شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی