عصر بازار

سکه و دلار کم‌نوسان شدند ;

چراغ زرد قیمتی در بازار ارز

عصر اعتبار- روز یکشنبه، عمده متغیرهای بازار در فاز احتیاطی و کاهشی قرار داشتند تا دلار و سکه نوسان چندانی را ثبت نکنند. در دومین روز هفته، شاخص ارزی با افت ۶ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۵۶ تومان رسید و سکه تمام با کاهش هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۹ هزار تومان رسید.

چراغ زرد قیمتی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این روز، مثلث درهم، بازارساز و سکه با یکدیگر تعامل کاهشی برقرار کردند تا دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد و از محدوده 3 هزار و 560 تومان خارج شود. شکل گرفتن این مثلث زمینه‌ساز افزایش احتیاط میان معامله‌گران شد. نزدیک بودن قیمت دلار در معاملات نقدی، امروزی و فردایی یکی از نشانه‌های احتیاط معامله‌گران بود. احتیاطی که به نوعی مانند چراغ زرد در بازار ارز عمل کرد و موجب شد که خرید و فروش‌های ارزی تا حدی کاهش پیدا کند.

    مثلث کاهشی ارزی

    معامله‌گران سکه که روز شنبه از بازار ارز خارج شده بودند، روز یکشنبه نیز در این بازار حضور پیدا نکردند تا قیمت دلار از این ناحیه تحریک نشود. در کنار این، در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم پایین آمد تا قیمت شاخص ارزی در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار بگیرد. نرخ حواله درهم در اولین روز هفته تا میانه محدوده 970 تومان بالا رفت و موجب شد که قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 560 تومان باقی بماند. با این حال، در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 972 تومان پایین رفت تا به قیمت شاخص ارزی در بازار داخلی فشار بیشتری وارد شود. علاوه‌بر این، روز یکشنبه، به گفته فعالان، میزان عرضه بازارساز بالا رفت. به این ترتیب، ترکیب، نبود سکه‌بازان در بازار ارز، افت نرخ حواله درهم و افزایش عرضه بازارساز، مثلثی را شکل داد که منجر به خروج دلار از محدوده 3 هزار و 560 تومان شد. همزمان با خروج دلار از این محدوده، میزان احتیاط در بازار بالاتر رفت. به گفته فعالان، معامله‌گران دلار پس از خروج این ارز از محدوده یاد شده دید مشخصی نسبت به آینده قیمت نداشتند، در نتیجه ترجیح دادند با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش ارز کنند. در این میان، برخی از معامله‌گران امیدوارند که در ادامه شهریورماه تقاضای مسافرتی در بازار افزایش پیدا کند و قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهد، حال آنکه عده دیگری اعتقاد دارند که بازارساز توانایی مدیریت قیمت‌ها را دارد. در این میان، دسته دیگری از معامله‌گران در انتظار آغاز بازارهای جهانی از روز دوشنبه و مشاهده روند قیمت طلای جهانی هستند. نوسانات طلای جهانی در انتهای هفته گذشته بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد و همین موضوع موجب می‌شود که برخی معامله‌گران نوسانات آن را به دقت دنبال کنند.

    یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد، سکه تمام بهار آزادی نیز روز یکشنبه نوسان چندانی را تجربه نکند، همان انتظار سکه بازان برای مشاهده روند بهای اونس جهانی بود. این موضوع موجب شد که سکه در دامنه محدود یک میلیون و 119 هزار تا یک میلیون و 121 هزار تومان نوسان کند.  این در حالی بود که در اولین روز هفته جاری، فلز گرانبهای داخلی با رشد 10 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسیده و از حبس 15 روزه خارج شده بود. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز روز یکشنبه نوسان خاصی را تجربه نکردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی