عصر بازار

معاون بانک مرکزی:

پرداخت وام ازدواج سرعت گرفت

عصر اعتبار- معاون اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه هر ماه باید ۱۵۰ هزار وام ازدواج پرداخت شود، گفت: پرداخت این وام اکنون سرعت گرفته و رئیس کل هر هفته گزارش پرداخت‌ها را از بانکها مطالبه می کند.

پرداخت وام ازدواج سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی‌اصغر میرمحمد صادقی به برخی انتقادها مبنی بر کند بودن پرداخت وام ازدواج گفت: بر اساس آنچه که برای پرداخت وام ازدواج به بانکها ابلاغ شده، ماهانه باید 150 هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شود که بانکها حداکثر تلاش خود را در این زمینه به کار بسته اند.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزود: به نظر می رسد بسیاری از کسانی که این وام را دریافت می کنند، از دایره بررسی منتقدان خارج هستند؛ اما به هر حال پرداخت سریع وام ازدواج یکی از دغدغه های بانک مرکزی است و در جلسات هفتگی رئیس کل بانک مرکزی، یکی از مواردی که همواره مورد پیگیری قرار می گیرد، سرعت پرداخت این وام است.

    وی تصریح کرد: سقف پرداخت وام ازدواج نسبت به گذشته سه برابر شده و به نظر می رسد هر چقدر جلوتر رویم، کار با روال بهتری پیش رود؛ به هر حال بانکها هر هفته روند عملکرد خود را گزارش می کنند.

    میرمحمدصادقی در پاسخ به برخی درخواست ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی،  تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به کارت های اعتباری منتقل کند، گفت: چون نرخ سود کارتها بیش از وام قرض الحسنه ازدواج است،  به نظر می رسد که مورد استقبال قرار نگیرد؛  چراکه سود وام ازدواج ٤درصد است.

     شورای پول و اعتبار هم البته پیشتر اعلام کرده بود که متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، باید حداکثر ظرف 2 ماه نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می‌شود تا امکان بهره‌مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک‌ها به عمل آید.

    دستورالعمل پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج

    شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج:

    1- دارا بودن  تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، به هر یک از زوجـــین مــبلغ 100 میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

    2- در این میان تمامی شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت‌نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد؛ به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد. اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت‌نام خواهند بود.

    4- دارا بودن کارت ملی(موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی؛ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط یکبار به متقاضیان پرداخت می‌شود.

    -5متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط از تاریخ وقوع عقد تا پایان سال بعد، مهلت ثبت نام جهت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند .

    ب - مدارک مورد نیاز

    اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن، کد پستی ده‌رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین، کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت‌نام، شرایط ضامنین (یکی از موارد ذیل به تشخیص بانک مربوطه)، چنانچه متقاضی دریافت تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی  نظامی و انتظامی، نـهـادها و مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، هـلال احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهد کسر اقساط از  سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورتیکه مانده حقوق نامبرده کفایت نماید، نیازی به اخذ ضامن نیست.

    تبصره 1 : اعمال شرایط ذیـل منوط به تشخیص مسئول بانک و با تـوجه به سوابق بانکی و اهلیت مشتری تعیین خواهد شد .

    ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی و انتظامی، نـــهـادها و مـوسسات  عمومی (نظیرشهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی، ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد. ضمانت یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تایید و تشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد .

    در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا) .

    ج-روش ثبت نام

    کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نـام کرده  و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود

    متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام  می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌گردد .

    د- مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

    - مدت بازپرداخت تسهیلات 48ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد .

      - نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 4درصد تعیین می‌گردد .

    و- دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران

    ماده 1- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهای عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

    ماده 2- متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، ازدواج اول وی بوده و حداکثر از تاریخ وقوع عقد تا پایان سال بعد نسبت به ثبت نام در سامانه ازدواج اقدام نماید.

    ماده 3- با توجه به ماده (50) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

    ماده 4- متقاضیان موضوع این دستور العمل می باید علاوه بر مدارک مورد درخواست بانک، نسبت به اخذ و ارائه معرفی نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر انطباق وضعیت متقاضی با اشخاص موضوع ماده 50 قانون جامع ایثارگران نیز به بانک عامل اقدام نمایند.

    ماده 5- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر 4 سال (48 ماه) می باشد.

    ماده 6- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.

    ماده 7- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی