عصر بازار

عضو هیئت مدیره بانک مسکن:

افزایش زمان بازپرداخت اقساط وام مسکن به بیش از ۱۲ سال مقدور نیست

عصر اعتبار- عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به موضوع افزایش مدت بازپرداخت اقساط وام مسکن گفت: با توجه به فرمول محاسباتی که شورای پول و اعتبار از سال ۸۶ تصویب کرد اقساط پلکانی برای بیش از ۱۲ سال مقدور نیست.

افزایش زمان بازپرداخت اقساط وام مسکن به بیش از ۱۲ سال مقدور نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابوالقاسم رحیمی انارکی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه سقف تسهیلات بانک مسکن از سال 84 تا سال 92 تغییری نکرد، افزود: نخستین بار در آذر سال 1392 سقف تسهیلات از 20 میلیون به 35 میلیون تومان افزایش یافت.

    وی گفت: در آن زمان نسبت تسهیلات به ارزش واحد مسکونی در تهران به طور متوسط کمتر از ده درصد و در شهرستان ها کمتر از 30 درصد و در شهرهای کوچک کمتر از 50 درصد بود.

    رحیمی انارکی ادامه داد: بانک مسکن در مرحله نخست سقف تسهیلات از محل اوراق حق تقدم را به 60 میلیون تومان افزایش داد و حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را با سقف تسهیلات 80 میلیون تومان برای تهران، 60 میلیون تومان برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و 40 میلیون تومان برای دیگر شهرها از خرداد سال 94 معرفی و شروع به افتتاح حساب کرد.

    وی اضافه کرد: در ادامه در انتهای سال 94 موفق شدیم مجوز اعطای تسهیلات به زوجین را در صندوق پس انداز مسکن یکم مجموعاً بر روی یک واحد گرفتیم.

    رحیمی انارکی با اشاره به اینکه بانک مسکن دولتی است گفت: گروه های هدف ما بخشی از دهک های سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و بخشی از دهک هشتم هستند و دهک های یک و دو با توجه به اینکه توان مالی ندارند به هر شکلی هم به آنها کمک کنیم در پرداخت اقساط با مشکل مواجه می شوند.

    رحیمی انارکی در پاسخ به این پرسش که چرا مدت پرداخت اقساط را طولانی تر نمی کنید ؟ افزود: با توجه به فرمول محاسباتی که شورای پول و اعتبار از سال 86 تصویب کرد اقساط پلکانی برای بیش از 12 سال مقدور نیست.
    وی درباره تسهیلات برای سازندگان واحدهای مسکونی گفت: این تسهیلات را برای تهران و کلان شهرها افزایش قابل توجهی دادیم.

    رحیمی انارکی افزود: برای استفاده از فناوری های نوین، برای هر واحد، 150 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفتیم.

    عضو هیئت مدیره بانک مسکن افزود: در 5 ماهه سال 1395 در بانک مسکن نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر اعطای تسهیلات مشارکتی مدنی 100 درصد و از نظر تعداد واحد های مسکونی 50 درصد رشد داشتیم.

    رحیمی انارکی گفت: در اجرای سیاست های تسهیل، سقف تسهیلات را افزایش دادیم و نیاز به رسوب منابع در بانک نیست .

    وی اضافه کرد: به هیچ وجه منابعی مسدود نمی شود و سود تسهیلات مطابق نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار ،18 درصد است.

    رحیمی انارکی در پاسخ به این پرسش که چرا آمار صدور پروانه های ساخت مسکن در حال حاضر به نصف کاهش یافته است؟ گفت: حدود 2 میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر از سال 89 تا 92 شروع به ساخت شد بنابراین در آن زمان صدور پروانه های ساختمانی افزایش یافت.

    وی افزود: به علت سیگنال هایی که بازار داده است قسمت عمده ای از منابع انبوه سازان و شرکت های ساختمانی و برخی از بانک ها و مؤسسات اعتباری به طرف ساخت واحد های لوکس رفته است و بخشی هم به مسکن مهر بنابراین اکنون منابع، قفل شده است زیرا این واحدهای لوکس به فروش نمی رسد و تکمیل مسکن مهر هم با مشکلاتی مواجه است بنابراین منابع ، آزاد نمی شود.

    رحیمی انارکی گفت: مجموع پرداختی بانک مسکن در سال 93 حداکثر 2 هزار میلیارد تومان بود و آن هم به علت تکلیف های بانک مرکزی است.

    رحیمی انارکی گفت: سقف تسهیلات بین بانکی پرداختی بانک مسکن در طول تاریخ، حداکثر 4 هزار و 600 میلیارد تومان است که امسال انجام شده است و 8 هزار میلیارد تومان، صحت ندارد.

    وی افزود: 93 تا 95 درصد تسهیلات بانک مسکن به حوزه مسکن اختصاص دارد.

    عضو هیئت مدیره بانک مسکن گفت: سرمایه نقدی که دولت در اختیار بانک مسکن قرار داده 700 میلیارد تومان است و بقیه آن یعنی حدود 3 هزار 500 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی هاست.

    رحیمی با بیان اینکه برای انجام اقدامات توسعه ای باید سرمایه بانک مسکن افزایش یابد افزود: منابع ما از محل سپرده های غیرقرض الحسنه ای مردم است.

    وی در پاسخ به این پرسش که مردم در چه زمانی وارد خرید و یا فروش مسکن شوند؟ گفت: پیش بینی ما این است که در بخش مسکن رشد حبابی نخواهیم داشت.

    رحیمی انارکی با بیان اینکه امسال حرکت آهسته رشد قیمت را در 5 ماه شاهدیم افزود: قیمت واحدهای مسکونی حدود 4 تا 5 درصد رشد داشته است.

    وی گفت: به نظر می رسد اکنون و تا چند ماه آینده بهترین زمان برای خرید واحد مسکونی است زیرا در حال خروج از رکود هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی