عصر بازار

بدهی ملی آمریکا رکورد زد

عصر اعتبار- بدهی ملی ایالات‌ متحده از ۱۹.۵ هزار میلیارد دلار فراتر رفت و رکوردی تاریخی در این زمینه را به ثبت رساند.

بدهی ملی آمریکا رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، میزان بدهی‌های آمریکا تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به 20 هزار میلیارد دلار می‌رسد. از ژانویه سال 2016 میزان بدهی آمریکا 500 میلیارد دلار افزایش پیداکرده است.

    در سال 2009 و زمانی که اوباما به‌عنوان رییس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شد میزان بدهی خارجی آمریکا، 10.63 میلیارد دلار بود. در حال حاضر سقف بدهی تا نیمه‌های ماه مارس میلادی تعلیق شده است که این به معنی افزایش میزان بدهی‌ها در دوران باقی‌مانده از ریاست جمهوری اوباما است.

    در ماه اوت دفتر بودجه کنگره گزارش داد که تا پایان سال مالی جاری (سپتامبر 2016) نرخ نسبت میزان بدهی به تولید ناخالص داخلی 3 درصد افزایش‌یافته و به 77 درصد می‌رسد. این نرخ درواقع به بالاترین میزان خود از سال 1950 رسیده است.

    بر اساس پیش‌بینی‌ها، در طول دهه آینده این نرخ به 86 درصد می‌رسد. بدهی آمریکا مجموع کل کسری بودجه سالانه به اضافه میزان نرخ بهره است. در دوران ریاست جمهوری اوباما، او بارها متعهد به کاهش کسری بودجه شد. بااین‌حال در طول همین دوره، میزان کسری بودجه به یک هزار میلیارد دلار در سال رسید و تنها در طول چند سال گذشته بود که این میزان به 500 میلیارد دلار رسید.

    در مقاله‌ای که در نشریه واشنگتن اگزماینر منتشرشده، آمده است: «پیدا کردن راهی برای رسیدگی به دهی‌های ملی گذشته یکی از چالش‌هایی خواهد بود که رییس‌جمهور جدیدی ایالات‌متحده باید با آن مواجه شود.»

    در روز پانزدهم ماه مارس سقف بدهی دوباره به محاسبات کسری بودجه بازخواهد گشت و سقف جدیدی بدهی به میزان تمام بدهی‌های آمریکا تا این تاریخ خواهدبود. بااین‌حال نامزدهای انتخاباتی یعنی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون هیچ‌کدام تاکنون راه‌حل ملموسی برای از بین بردن میزان این‌همه بدهی خارجی را ارائه نداده‌اند. دونالد ترامپ البته به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تجار آمریکایی اعلام کرده بود که این میران بدهی را در عرض 8 سال دوران ریاست جمهوری خود کاملاً پرداخت می‌کند. بااین‌حال بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که طرح ترامپ ازجمله بررسی توافق‌های جدید با طلبکاران مؤثر واقع نخواهد شد. بر این اساس میزان بدهی‌های خارجی ایالات‌متحده نه‌تنها نامزدهای بعدی ریاست جمهوری را به دردسر انداخته بلکه نسل‌های بعدی در ایالات‌متحده را با انبوهی از بدهی‌های پرداخت‌نشده روبه‌رو می‌سازد که پرداخت آن‌ها به‌هیچ‌عنوان کار ساده‌ای نیست. در حال حاضر دولت ایالات‌متحده نزدیک به 2.5 درصد سود بر روی بدهی‌های سالانه‌اش پرداخت می‌کند. برای 20 هزار میلیارد دلار، این میزان به معنی پرداخت 500 میلیارد دلار سود در هرسال است. هرقدر که بدهی فدرال بیشتر باشد، فشار بیشتری بر بانک مرکزی آمریکا وارد می‌شود که نرخ بهره را پایین نگاه دارد. حتی افزایش سود یک‌درصدی نیز بر روی بدهی 20 هزار میلیارد دلاری آمریکا به معنی اضافه شدن سالانه 200 میلیارد دلار سود به این میزان بدهی است.

    در همین حال اوراق قرضه ایالات‌متحده به یکی از قابل‌اطمینان‌ترین ابزارهای مالی در بازار تبدیل‌شده است. پیش‌ازاین وزارت خزانه‌داری آمریکا آماری را درباره مهم‌ترین طلبکاران در بدهی‌های آمریکا از سال 1970 منتشر کرده بود. بر این اساس چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه آمریکا به میزان 1.244 هزار میلیارد دلار بوده است. بعد از چین، ژاپن با 1.13 هزار میلیارد دلار، و جزایر کیم با 265 میلیارد دلار قرار دارند. روسیه نیز در بین 20 کشور اول دارنده اوراق قرضه به ارزش 86 میلیارد دلار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو