عصر بازار

آثار جایگزینی یوان در مبادلات ایران و چین

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به تاثیر اضافه شدن یوان چین به سبد ارزی بین المللی، گفت: پس از بررسی تاثیر کاهش ارزش یوان در مقابل دلار، باید از یوان در مبادلات استفاده کنیم.

آثار جایگزینی یوان در مبادلات ایران و چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مجیدرضا حریری در خصوص ورود واحد پولی یوان چین به سبد ارزهای بین المللی، گفت: این موضوع از یکسال قبل اعلام رسمی شد و تا مدتی دیگر به اجرا می‌رسد و یوان هم در سبد ارزی قابل معامله می‌شود چرا که چین دومین اقتصاد و بزرگترین تاجر در دنیا است و بیشترین ذخایر ارزی را در میان کشورها دارد.

    وی با بیان اینکه کشور  چین به این نتیجه رسید که باید تغییراتی را در سیستم‌های پولی و مالی خود بدهد که با مقررات بین المللی پولی و مالی هماهنگ باشد، افزود: از روزهای آینده بطور رسمی یوآن چین در زمره ارزهای بین المللی قرار می‌گیرد و برای کشور ما که 25 درصد از صادرات و واردات را با چین انجام می‌دهد، اتفاق مهمی است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اعلام اینکه در چندسال اخیر بزرگترین شریک تجاری ما کشور چین بوده است، اظهار داشت: چین بزرگترین خریدار نفت ما و بزرگترین کشوری است که صادرات غیرنفتی ایران به آن انجام می‌شود بنابراین بخش قابل توجهی از منابع ارزی ما از کشور چین به دست می‌آید.

    حریری با اشاره به اینکه در معاملات می توانیم مقداری از یوان را به راحتی از این کشور خارج کرده و به عنوان ارز قابل مبادله از آن استفاده کنیم، گفت: در مجموع اتفاق مثبتی است اما اینکه در روند اجرایی چه تبعاتی برای ما دارد نیاز به این است که در ابتدا بصورت پایلوت این طرح را اجرایی کنیم.

    وی به کاهش ارزش یوان در مقابل دلار در 18 ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت نرخ برابری یوان در مقابل دلار از 6.1 به 6.7 رسیده است که نزدیک به 10 درصد کاهش را شامل می شود که این موضوع را باید کارشناسان پولی و مالی دنبال کنند که با چه روشی باید این جابجایی ها انجام گیرد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه باید در سیاست های پولی و مالی منافع هم حفظ شود، اظهار داشت: جایگزینی یوان به جای دلار در مبادلات میان دو کشور نیاز به پایش بانک مرکزی دارد و این موضوع باید از سوی متخصصان پولی و بانکی بررسی شود.

    حریری در پاسخ به این پرسش که آیا تاجران نسبت به این موضوع خوش بین هستند یا نه، گفت: نمی‌توان از طرف تمامی تاجران صحبت کرد اما در مجموع کار برای تجار آسان تر می‌شود ضمن آنکه ارزش کالاهای خریداری شده از چین، در همان کشور بخشی از نابرابری به دلیل افزایش و کاهش قیمت‌ها جبران می شود. اما باید دانست که دلار قوی ترین پول در جهان است و جایگزینی آن با ارز دیگری نیاز به بررسی های کارشناسی بیشتر دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی