عصر بازار

یک موسسه اعتبار سنجی:

روند کاهش دارایی بانک های اسلامی ادامه دارد

عصر اعتبار- موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز امروز (دوشنبه) پیش بینی کرد که روند کاهش سرمایه های بانک های اسلامی در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه خواهد داشت.

روند کاهش دارایی بانک های اسلامی ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دلیل این وضعیت کاهش بهای جهانی نفت خام و نبود مقررات لازم عنوان شده است.
    موسسه استاندارد اند پورز در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که رشد دارایی بانک های اسلامی از رقم 12 درصد در سال میلادی 2014 به 7 درصد در سال گذشته کاهش یافت.
    بر اساس بیانیه فوق، این روند کاهشی در سال های 2016 و 2017 حول و حوش رقم 5 درصد ادامه خواهد داشت و پایین بودن بهای نفت به منزله کاهش نقدینگی در بانک های متعارف و اسلامی در بازارهای اصلی مربوطه خواهد بود.
    بانک های اسلامی به طور عمده در کشورهای صادرکننده نفت وجود دارند که در راس آن ها می توان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مالزی و ایران اشاره کرد که بیش از 80 درصد کل دارایی های این بانک ها را تشکیل می دهند.
    استاندارد اند پورز همچنین پیش بینی کرد که رشد اقتصادی پایین در بازارهای اصلی کشورهای عربی خلیج فارس به رشد پایین اقتصادی کلی آن ها و به تبع آن نقدینگی کمتر منتهی خواهد شد.
    بر اساس همین بیانیه، انتظار می رود دارایی های کل بانک های اسلامی تا پایان سال 2016 به 2 هزار و 100 میلیارد دلار و تا پایان دهه میلادی جاری به 3 هزار میلیارد دلار برسد. پیش از آغاز برهه کاهش بهای نفت، انتظار می رفت بانکداری اسلامی خیلی زودتر به این هدف نائل شود.
    دارایی های بانکداری اسلامی طی دهه گذشته بین 10 الی 15 درصد رشد داشته است.
    صنعت بانکداری اسلامی سود، محصولات با ریسک بالا، قمار، فروش سلف، و سرمایه گذاری در فعالیت های مضر برای جامعه را ممنوع می داند.
    حدود 40 میلیون نفر از کل جمعیت 1 میلیارد و 600 میلیون نفری مسلمانان جهان مشتری صنعت بانکداری اسلامی هستند. این رقم در قیاس با نخستین سال های فعالیت صنعت بانکداری اسلامی در دهه 70 میلادی به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو