عصر بازار

شرایط اعطای تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش‌بنیان سرمایه‌ای

عصر اعتبار- معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که تسهیلات لیزینگ این صندوق مشمول محصولات دانش بنیان سرمایه‌ای و شبه سرمایه‌ای می‌شود، گفت: نرخ تسهیلات لیزینگ تا ۵۰۰ میلیون تومان ۹ درصد و ۵۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان ۱۱ درصد است.

شرایط اعطای تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش‌بنیان سرمایه‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید رضا شاهوردی در نشست صندوق نوآوری و شکوفایی با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به فلسفه برگزاری این جلسه، توضیح داد: از دو سال قبل صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای فعالیت‌های خود حمایت‌هایی را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است.

    وی با تاکید بر اینکه تاکنون 900 تسهیل مصوب به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده و یا در حال اعطا  است، اظهار کرد: این صندوق بنا دارد که حمایت‌های خود را در اعطای تسهیلات محدود نکند از این رو فعالیت‌های تازه‌ای را برای حمایت از این شرکت‌ها آغاز کرده که از آن جمله می‌توان به توسعه بازار برای محصولات دانش بنیان اشاره کرد.

    شاهوردی، با بیان این که توسعه بازار محصولات دانش بنیان، شرکت‌ها را از دریافت تسهیلات صندوق بی نیاز می‌کند، خاطرنشان کرد: توسعه بازار بی‌خطرترین روش حمایت شرکت‌های دانش بنیان است از این رو در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انواع خدمات برای توسعه بازار پیش بینی شده است.

    وی لیزینگ و فروش اقساطی را از جمله خدمات صندوق برای توسعه بازار نام برد و یادآور شد: بر این اساس در سال‌های 93 و 94 تلاش‌هایی برای توسعه لیزینگ از طریق شبکه کارگزاران بیرون از صندوق نوآوری و شکوفایی صورت گرفت که این تلاش‌ها چندان موفق نبوده است.

    معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی دلیل ناکامی این فعالیت‌ها را وجود چندین لایه میان این صندوق و شرکت‌های دانش بنیان دانست و اضافه کرد: این امر موجب زمان بر شدن ارائه خدمات لیزینگ و فروش اقساطی شد از این رو بر اساس پیش بینی ما قرار بود در سال‌های 93 و 94 به میزان 100 میلیارد تومان خدمات لیزینگ ارائه دهیم که این امر اتفاق نیفتاد.

    وی ادامه داد: با ایجاد معاونت تسهیلات در صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت خود را با حضور 5 کارگزار تخصصی به صورت ماموریت محور در این حوزه آغاز کردیم که برگزاری این نشست‌ها ادامه این فعالیت صندوق است تا از این طریق اقدام به معرفی خدمات لیزینگ کنیم و این نشست اولین نشست از سلسله نشست‌های صندوق در این حوزه  است.

    به گفته این مقام مسوول، این نشست با شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی آغاز شد و نشست‌های دیگر با شرکت‌های فعال در حوزه‌هایی چون الکترونیک و مخابرات و تجهیزات آزمایشگاهی خواهد بود.

    شرایط اعطای لیزینگ به شرکت‌ها

    شاهوردی به بیان شرایط اعطای لیزینگ پرداخت و گفت: بر اساس قانون، صندوق مجاز است تا تسهیلات لیزینگ را حتی به شرکت‌های غیردانش بنیان و به نفع شرکت‌های دانش بنیان اعطا کند ولی این تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده می‌شود نه در اختیار خریداران فناوری.

    وی تسهیلات لیزینگ را منحصرا برای محصولات دانش بنیان دانست و افزود: محصولاتی که در کارگروه صندوق نوآوری و شکوفایی، دانش بنیان معرفی شوند قادر به استفاده از تسهیلات لیزینگ خواهند بود.

    شاهوردی، با تاکید بر این که بر اساس مصوبات تسهیلات لیزینگ این صندوق مشمول محصولات دانش بنیان سرمایه‌ای و شبه سرمایه‌ای می‌شود، یادآور شد: این تسهیلات مشمول مواد اولیه نمی‌شود از سوی دیگر در اقتصاد کشور لیزینگ به کالاهای دارای سند اعطا می‌شود ولی در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات لیزینگ به کالاهای سرمایه‌ای پرداخت خواهد شد.

    نرخ تسهیلات لیزینگ صندوق

    معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی،نرخ تسهیلات لیزینگ این صندوق را پایین‌ترین نرخ در نظام مالی کشور دانست و خاطرنشان کرد: نرخ تسهیلات لیزینگ تا 500 میلیون تومان 9 درصد تعیین شده و برای تسهیلات 500 میلیون تا 5 میلیارد تومان 11 درصد پیش بینی شده است.

    به گفته وی شرکت‌هایی که از تسهیلات سرمایه در گردش بهره مند شده، مشمول تسهیلات لیزینگ صندوق نخواهند شد و زمانی که محصول تولید شده و در انبار باشد می‌توانند از خدمات لیزینگ بهره مند شوند.

    شرایط خریداران مشمول لیزینگ

    شاهوردی، به شرایط خریداران مشمول لیزینگ اشاره کرد و افزود: بر اساس بالا دستی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تایع نهادهای عمومی غیر دولتی مجاز به استفاده از تسهیلات لیزینگ نیستند.

    وی اضافه کرد: خریداران باید از بخش خصوصی، غیر دولتی و یا بخش تعاونی باشند از این رو کلیه بیمارستان‎های خصوصی مشمول این تسهیلات خواهند شد.

    عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در عین حال تاکید کرد: ماهیت خریداران محصولات دانش بنیان الزاما نباید شرکت باشند بلکه پزشکان و دندانپزشکان نیز می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

    وی با بیان این که با مذاکرات صورت گرفته قرار است صندوق حمایت از تولید تجهیزات پزشکی کارگزاری صندوق نوآوری و شکوفایی را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: در صورتی که شرکتی آماده صادرات محصولات خود باشد، بسته حمایتی از این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که در این راستا با بانک توسعه صادرات، مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی