عصر بازار

جزئیات جدید از پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار توسط آمریکا به ایران

عصر اعتبار- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال بامداد چهارشنبه جزئیات جدیدی از پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران بابت تسویه بدهی واشنگتن در یک پرونده حقوقی گزارش کرد.

جزئیات جدید از پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار توسط آمریکا به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به اطلاع کنگره این کشور رسانده که بعد از ارسال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران در ماه ژانویه، 1.3 میلیارد دلار پول نقد الباقی را ظرف 19 روز بعد به ایران منتقل کرده است.  

    این مطلب را بامداد چهارشنبه مقام های کنگره آمریکا، بعد از نشستی با حضور نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه، خزانه داری و دادگستری آمریکا به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند.هدف از پرداخت این پول های نقد که با فرانک سوئیس، یورو و سایر ارزها انجام شد، حل و فصل یک مناقشه حقوقی قدیمی بین ایران و آمریکا بود. 

    پرداخت این پول، تقریباً از لحاظ زمانی با آزادی چندین شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران مقارن بوده، موضوعی که به ایجاد جنجالهای فراوان در محافل سیاسی آمریکا منجر شده و انتقادات سخت نمایندگان کنگره را همراه داشته است.

    دولت اوباما در ابتدا مدعی شده بود که پرداخت 400 میلیون دلار به ایران هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی نداشته است. بعد از افزایش فشارها وزارت خارجه آمریکا سرانجام گفت که دولت، از پرداخت این پول به عنوان اهرم فشار جهت تضمین آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کرده است.

    دولت اوباما در نشست محرمانه روز سه شنبه به قانونگذارن آمریکایی گفت که بعد از پرداخت 400 میلیون دلار اولیه، مبلغ 1.3 میلیارد دلار دیگر در دو قسط در تاریخ های 22 ژانویه و 5 فوریه به ایران انتقال داده شدند.

    مقامهای آمریکایی و اروپایی به وال استریت ژورنال گفته اند که 400 میلیون اولیه توسط بانکهای مرکزی سوئیس و هلند به ارزهای غیر آمریکا تبدیل شده اند. کاخ سفید پیش از این گفته بود نمی تواند نام بانک مرکزی دخیل در انتقال مبالغ مذکور به ایران را افشا کند.

    «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز 27 دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد واشنگتن توافق کرده بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را برای حل و فصل شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، تسویه کند.   «کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

    ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

    «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت  رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد.   اظهارات «جان کری» در آن زمان هم موج گسترده‌ای از انتقادات در میان قانونگذاران آمریکایی به راه انداخت که اولاً پرداخت این رقم را به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن ارتباط می‌دادند و دوماً از دولت اوباما به سبب «مماشات در برابر ایران» انتقاد می‌کردند. 

    چند روز بعدتر، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اعتراضات گفت رقمی که آمریکا برای پرداخت به ایران موافقت کرده بسیار کمتر از 7 تا 8 میلیارد دلار مورد مطالبه ایران برای حل و فصل اختلافات بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو