عصر بازار

سرمایه تاسیس بانک خارجی در مناطق آزاد ۱۰۰ میلیون یورو شد

عصر اعتبار- به فاصله کمتر از دو ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش حداقل سرمایه برای تاسیس بانک برون مرزی در مناطق آزاد، اعضا تصمیم به کاهش ۵۰ میلیون یورویی سرمایه تعیین شده گرفتند. این در حالی است که در این مدت انتقاداتی از سویی مدیران مناطق آزاد در این رابطه مطرح شده بود.

سرمایه تاسیس بانک خارجی در مناطق آزاد ۱۰۰ میلیون یورو شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در اواخر تیرماه امسال شورای پول و اعتبار با ریاست ولی اله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - تصمیم به افزایش حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک برون‌مرزی در مناطق آزاد گرفت و آن را از 25 میلیون یورو به 150 میلیون یورو افزایش داد، در عین حال تاکید شد که انجام عملیات بانکی برون‌مرزی از طریق یک واحد مستقل صرفا معطوف به تاسیس بانک بوده و ایجاد موسسه اعتباری غیربانکی در مورد چنین عملیاتی منتفی است.

    اما جلسه روز گذشته -سه‌شنبه- شورای پول و اعتبار حاوی مصوبه‌ای تازه برای تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد بود به گونه‌ای که حداقل  سرمایه از 150 میلیون یورو در مصوبه تیرماه به 100 میلیون یورو کاهش یافت.   بر این اساس حداقل سرمایه تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد که پیش تر با رشد شش برابری از 25 به 150 میلیون یورو صعود کرده بود، اکنون افزایش چهار برابری دارد.

    در این حالت با در نظر گرفتن نرخ حدود 4000 تومانی یورو در بازار آزاد باید گفت که حداقل سرمایه ایجاد بانک خارجی در مناطق آزاد از حدود 100 میلیارد تومان قبلی به 400 میلیارد تومان افزایش یافته است. رقم فعلی 400 میلیارد تومانی تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد با سرمایه فعلی لازم برای تاسیس بانک‌های داخلی برابری می‌کند. این در حالی است که بر اساس مصوبه 150 میلیون یوروی تیرماه این سرمایه حدود 600 میلیارد تومان بود.

    رشد شش برابری حداقل سرمایه تاسیس بانکهای خارجی در مناطق آزاد در حالی با ریزش به چهار برابر رسیده که در این مدت مدیران مناطق آزاد بارها انتقاداتی را در مورد مصوبه سخت شورای پول و اعتبار مطرح کرده بودند.   دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گله‌مندانه موضع خود را نسبت به سختگیری شورای پول و اعتبار برای تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد در شرایط موجود اعلام کرده بود.

    ترکان معتقد بود که افزایش سرمایه تاسیس از 25 به 150 میلیون یورو، کار را برای تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد بسیار سخت و کند کرده و شرایط را به گونه دیگری رقم  خواهد زد. وی البته از مذاکراتی با بانک مرکزی در این باره خبر داده و گفته بود که رئیس کل بانک مرکزی دستور داده که این روند تا حصول نتیجه و تدبیر مناسب متوقف شود.

    با این حال بانک مرکزی در زمان تصویب سرمایه 150 میلیون یورویی برای تاسیس بانک‌های برون مرزی در مناطق آزاد اعلام کرد  که «دستورالعمل اجرایی ناظر بر تاسیس، فعالیت، نظارت و انحلال واحدهای بانکی برون مرزی در مناطق آزاد تجاری صنعتی»  را با رویکرد تمهید شرایط حضور و فعالیت بانک‌های معتبر، برخوردار از سرمایه مکفی و توانمند برای انجام عملیات بانکداری برون‌مرزی در مناطق آزاد مورد بازنگری قرار داده تا  قادر به جبران زیان‌های احتمالی وارده، پوشش ریسک‌ها، تضمین ثبات و پایداری و دارای ظرفیت اعتباری و تسهیلات‌دهی کافی باشند، از این رو حداقل تاسیس سرمایه افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی