عصر بازار

در دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با رئیس پارلمان فرانسه تاکید شد

تسریع در توسعه روابط بانکی با فرانسه

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در ملاقات با رییس پارلمان فرانسه و هیئت همراه که عصر امروز در ساختمان بانک مرکزی انجام شد، از مقامات سیاسی و پارلمان این کشور خواست نسبت به رفع موانع برقراری و تکمیل روابط بانکی با بانکداران فرانسه و بانک های بزرگ گام‌های موثرتری بردارند.

تسریع در توسعه روابط بانکی با فرانسه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سیف با تاکید بر لزوم گسترش روابط بانکی دو کشور افزود: ایران به واسطه برخورداری از منابع طبیعی غنی و نیروی کار جوان، ماهر و تحصیل‌کرده و همچنین بازار مصرف قابل توجه، فرصتی منحصر به فرد برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دنیا به شمار می‌آید که لازم است با ایجاد روابط مستحکم بانکی مورد بهره برداری قرار گیرد. یقیناً کشور فرانسه با جایگاهی که در میان کشورهای اروپایی دارد می‌تواند اثرگذار باشد و موانع را رفع کند.


    رئیس کل بانک مرکزی برجام را عرصه تلاش دیپلمات‌ها و پسابرجام را کارزار فعالان اقتصادی دانست و گفت: خوشبختانه با ایجاد بستر و فرصت های بی‌شمار در پسابرجام، زمینه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم شده است که پیش نیاز استفاده از این ظرفیت، روابط بانکی مناسب برای تسهیل امور است و در مقایسه با شرایط موجود، روابط بانکی گسترده‌تری مورد نیاز است.
    سیف روابط بانکی را پیش نیاز گسترش مراودات اقتصادی دانست و افزود: طی ملاقات با رئیس کل سابق بانک مرکزی فرانسه و سفر رئیس جمهور کشورمان به این کشور، مذاکراتی با رئیس کل جدید این بانک داشتیم که در هر دو جلسه به این نتیجه رسیدیم که فضای توسعه همکاری‌های مشترک به خوبی فراهم شده و باید آن را مورد بهره برداری قرار داد.
    رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اهمیت رفع موانع گسترش روابط بانکی گفت: انتظار ما این است که با توجه به گشایش های فراهم شده در فضای پسا‌برجام، اروپا نیز از قافله عقب نماند و در رابطه با رفع موانع، اقدامات لازم را به عمل بیاورد. در این خصوص ما جلسات و مذاکرات زیادی برای تقویت همکاری با بانکداران اروپایی داشته‌ایم.
    وی افزود: بانک‌های کشورهای ایتالیا، اتریش و آلمان روابط خوبی را با ایران آغاز کرده اند اما احساس می‌شود نظام بانکی فرانسه در این رابطه بسیار محافظه کار بوده و با احتیاط بیشتری عمل می کند. در حال حاضر سه شعبه از بانک‌های ایرانی مجوز فعالیت درفرانسه را به دست آورده‌اند که لازم است با تشویق دولتمردان فرانسوی، بانک‌های فرانسوی هم روابط خود را با بانک های ایرانی گسترش دهند.
    سیف با اشاره به تسویه حساب با موسسات بیمه صادرات اروپایی گفت: بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام، همکاران ما در بانک مرکزی، مذاکرات خود را با این موسسات آغاز کردند و با رفع مغایرت‌ها، تمام پرداخت ها انجام شد.
    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حضور نام ایران در لیست سیاه FATF امری سیاسی و بدون توجیه بوده است، تصریح کرد: در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی نام ایران در کنار کره شمالی آورده شده بود، در حالی که کشورهایی همچون نیجریه و سودان به عنوان کشور همکار شناخته شده است.
    رئیس شورای پول و اعتبار با یادآوری رتبه ریسک سابق ایران در OECD گفت: هم‌اکنون رتبه اعتباری ایران بنا به شاخص های OECD، از 7 به 6 ارتقا یافته و این درحالی است که پیش از تحریم ها رتبه اعتباری ایران 4 بود. اکنون به واسطه سیاست‌های دولت یازدهم، طی سه سال گذشته که تورم 40 درصدی، به طور پایدار، تک رقمی شده و آرامش و ثبات به اقتصاد ایران بازگشته است و حتی شرایط اقتصادی از زمان قبل از تحریم‌ها به مراتب بهترشده است که در آینده نیز شاهد استمرار ثبات مالی پایدار خواهیم بود، به نظر نمی رسد رتبه 6 مناسب باشد و انتظار ما این است به همان رتبه قبل از تحریم یعنی 4، برسیم.

    تاکید بر گسترش روابط اقتصادی و بانکی ایران و فرانسه
    در این دیدار رییس پارلمان فرانسه از آمادگی این کشور برای گسترش روابط اقتصادی و بانکی با ایران خبر داد و گفت: مسئولان فرانسوی نسبت به ظرفیت‌های ایران آگاهی دارند و امید است بتوانیم از آنها استفاده کنیم. تاکنون اقدامات مناسبی در زمینه‌های اقتصادی میان دو کشور انجام شده و امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.


    کلود بارتولون در خصوص اقدامات گروه ویژه اقدام مالی در سطح جهانی گفت: هر چند در زمینه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) حساسیت‌هایی وجود دارد اما این مساله  تنها مربوط به ایران نیست و این مساله در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.
    رییس مجلس فرانسه با تاکید بر اینکه اتلاف وقت برای گسترش روابط جایز نیست، گفت: وزارت امور اقتصادی فرانسه آماده انجام مذاکرات برای گسترش روابط اقتصادی با ایران است.
    وی با اشاره به کسب جایگاه ناظر در منطقه اوراسیا توسط ایران، گفت:‌ این امر نشانه مثبتی است؛ ضمن اینکه دولت فرانسه عزم جدی برای اجرایی شدن همه مفاد برجام دارد.
    بارتولون در خصوص نقش همکاری فرانسه در موضوع FATF  در برقراری ارتباط مالی با ایران و همچنین کمک به ایران در زمینه مشکلات فنی و تکنیکی اظهار داشت: کشور فرانسه درصدد است فعالیت هایی را در چارچوب انتقال تجربیات و همکاری‌های فنی برای پیاده سازی استاندارد‌های FATF با ایران انجام دهد تا بتواند بر ایالات متحده فشار آورد و در این زمینه آماده حمایت و همکاری با ایران هستیم.
    در پایان این دیدار، رییس مجلس فرانسه نشان عالی پارلمان این کشور را به ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی اهدا کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو