عصر بازار

اجرای پروژه بین المللی RFLDL نمونه موفقی از اقتصاد مقاومتی در ایران است

عصر اعتبار- کارشناس ارشد فنی پروژه های سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) گفت: اجرای پروژه احیای عرصه های جنگلی و تخریب شده با تاکید بر زمین های تحت تاثیر فرسایش بادی و خاک های شور(RFLDL)، در ایران نمونه ای موفقی از تحقق اقتصاد مقاومتی در این کشور است.

اجرای پروژه بین المللی RFLDL نمونه موفقی از اقتصاد مقاومتی در ایران است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نورا براهمونی روز پنجشنبه در بیرجند به خبرنگاران افزود: موفقیت هایی که چند سال گذشته در اجرای این پروژه به دست آمد نشان می دهد، پروژه را می توان در بقیه نواحی ایران هم اجرا کرد و این یکی از بزرگ ترین موفقیت هاست.
    وی اظهار کرد: پروژه یادشده کاری مشترک بین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران به عنوان نماینده دولت، تسهیلات جهانی زیست محیطی(GEF) و فائوست.
    وی ادامه داد: این پروژه از کوشش دولت ایران در توسعه و اجرای رویکردهای توسعه پایدار محیط زیست مناطق خشک و نیمه خشک از طریق اجرای طرح های مدیریت پایدار یکپارچه و مشارکتی سرزمین و جنگل حمایت می کند.
    وی با بیان اینکه مدت اجرای پروژه پنج سال (1390 – 1395 ) برنامه ریزی شده است، یادآور شد: بودجه آن 11 میلیون دلار هست که 75 درصد آن سهم دولت ایران است که به صورت طرح آزمایشی در استانهای خراسان جنوبی و کرمان در حال اجراست.
    براهمونی، احیای تنوع زیستی و افزایش ظرفیت اراضی و چشم اندازهای جنگلی تخریب یافته برای بهره برداری از خدمات و محصول به دست آمده از اکوسیستم و ایجاد معیشت پایدار، امنیت غذایی و مقابله با بیابانزایی از طریق ارتقای فعالیت های یکپارچه مشارکتی در حوزه آبخیز را از اهداف پروژه ذکر کرد.
    وی که دیروز(چهارشنبه) از اجرای پروژه در منطقه « سه قلعه» شهرستان سرایان در شمال خراسان جنوبی بازدید کرد، افزود: « در واقع شانس خوبی داشتیم که برای بازدید از پروژه بین المللی RFLDL در خدمت اجرا کنندگان و مدیران پروژه بودیم که اطلاعات زیادی به دستمان آمد.»
    وی اجرای این پروژه در استان را بسیار موفق داست و گفت: برای سومین بار است که به استان سفر می کند و پیشرفت زیادی در این بازدید قابل توجه بود و نتیجه خیلی موفقی برای ما به همراه داشت.
    وی اظهار کرد: پروژه طبق اهداف اولیه در حال گسترش است، مردم در بطن کار حضور دارند، علاوه بر مشارکت مردم و فعالیت های آنها،همکاری بین نهادها نیز دیده می شود.
    کارشناس ارشد فائو عنوان کرد: با توجه به خشکسالی، مشکل معیشتی، تخریب اراضی ، بیابان زایی و سایر مشکل، این پروژه الگویی معرفی می کند که مدیریت همه این مشکلات را بر عهده دارد.
    وی یادآور شد: مشارکت مردم برای مدیریت محیطی که در آن زندگی می کند در پروژه مشهود است، در واقع تخریبی که اتفاق افتاد، بخشی به دلیل فشاری است که توسط مردم بر منابع طبیعی وارده شد و مردم چاره و گزینه دیگری نداشتند و این امر طبیعی، سبب تخریب عرصه های منابع طبیعی شده است.
    وی ادامه داد: اکنون با اجرای پروژه مردم برای احیای عرصه های منابع طبیعی و اراضی که تخریب شد تلاش می کنند همچنین در اجرای این طرح به نیازهای مردم توجه شده و دغدغه های آنها را نیز مورد بررسی قرار داده است.
    وی افزود: در همکاری های بین نهادی بدنه دولت خیلی کمک می کند که با همکاری مردم و نیازسنجی از آنها سبب شد منابع طبیعی احیا شود، معیشت های پایدار برای مردم منطقه ایجاد شود برای دام های آنها چاره اندیشی شود، پدیده فرسایش بادی در این مناطق کم شود.
    وی در ادامه با قدردانی از همکاری نهادهای ایرانی در تامین بودجه برای اجرای پروژه گفت: بخش عمده پروژه با بودجه دولتی اجرا شد که به افزایش همکاری های بین نهادی هم کمک کرده است.
    وی با بیان این که در بازدیدی که از منطقه شد، زندگی واقعی و خوشحالی مردم نیز دیده می شد پیشنهاد کرد که خبرنگاران استان از نزدیک از این مناطق بازدید کنندزیرا جامعه محیط زیست و منابع طبیعی توسط مردم احیا شده و از همه اقشار در آن منطقه حضور داشتند و نقش خود را به درستی ایفا کردند توانمندسازی در آن منطقه اتفاق افتاده بود که قابل قدردانی است.
    براهمونی افزود: دوره های آموزشی زیادی برای مردم منطقه برگزار شده است که سبب شد توان مردم بالا برود و معیشت های جایگزین را برای خود ساماندهی کنند.
    وی اضافه کرد: در مناطق بیابانی، زنانی را دید که در تولید نهال فعالیت داشتند، کارهای بسیار فنی برای احیای اراضی تفکیک شده دیده شد که در این مناطق استفاده می شود، تکنیک ها و توان فنی بسیار بالایی از طریق آموزش هایی که سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و دفتر امور بیابان ارائه کرد، کسب شده است.
    وی بیان کرد: در بازدید از محل اجرای پروژه، همکاری های بین نهادی بین سازمان جنگل ها، منابع طبیعی، دفتر امور بیابان و غیره مشهود بود همچنین فرماندار، مسئولان استان در توسعه روستایی، نماینده مجلس و شهردار منطقه در این بازدید حضور داشتند که نشان از موفق بودن پروژه دارد.
    وی ادامه داد: با موفقیت های حاصل شده در چند سال گذشته می توان پول و بودجه بیشتری از فائو به ویژه دولت اخذ کرد چون اینگونه پروژه ها بدون شک تقویت می شود.
    وی استفاده از توان علمی دانشگاه های ایران را یکی از موفقیت های این پروژه دانست و یادآور شد: ایستگاه پایش فرسایش بادی در این پروژه به عنوان نخستین بار معرفی شد که نشان می دهد در بخش علمی هم این پروژه در حال پیشرفت است.
    وی عنوان کرد: مدت زمانی که از پروژه باقی مانده است، حتی بعد از آن خوشحال می شویم همکاری را با دفتر امور بیابان، سازمان جنگل ها و مراتع، اداره کل منابع طبیعی استان ادامه دهیم و مطمئن باشیم الگوی این پروژه نه تنها در ایران ادامه پیدا می کند بلکه به صورت بین المللی و منطقه ای می تواند آن را بسط و گسترش داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی