عصر بازار

نرخ بهره آمریکا چگونه اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛

رونق بازار در گروی افزایش نرخ بهره

عصر اعتبار- - بازارهای مالی در سراسر جهان به دنبال بررسی حرکت بعدی بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره هستند.

رونق بازار در گروی افزایش نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، دارایی‌هایی که ویژگی‌های یکسان دارند - سه گروه اصلی سهام، اوراق با درآمد ثابت، املاک و ابزارهای بازار پول- در حال انتظار و گمانه‌زنی در مورد چگونگی اوضاع اقتصادی ایالات‌متحده بعد از اظهارنظر مقامات بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره هستند.

    شیفتگی و وابستگی بازارهای بین‌المللی به آمارهای بانک مرکزی ایالات‌متحده در چند سال گذشته به مقدار زیادی افزایش‌یافته است و این بازارها توجه زیادی به آمارهای اقتصادی آمریکا مانند گزارش مشاغل و اظهارات و تجزیه‌وتحلیل‌های اقتصادی انجام‌شده توسط بانک مرکزی داشته‌اند.

      «الاستیر وینتر»، اقتصاددان ارشد در موسسه دانیل استورات به شبکه خبری CNBC گفت: «دغدغه‌ها در خصوص نرخ بهره هم‌اکنون در خصوص اینکه این نرخ چقدر اعلام می‌شود نیست بلکه در مورد این است که اعلام شدن این نرخ چه تأثیر دیگری بر بازارهای بین‌المللی می‌گذارد.»

    وینتر در ادامه افزود: «اگر کمیته بازار آزاد فدرال FOMC نرخ بهره را این ماه بالا ببرد و اعلام کند که این نرخ برای 9 تا 12 ماه آینده ثابت باقی می‌ماند – که البته بعید به نظر می‌رسد – زیاد کسی به این مسئله توجه نمی‌کند. بااین‌حال به این دلیل که اعضای این کمیته همیشه در حال حرف زدن درباره افزایش یکباره نرخ بهره هستند و نرخ ثابتی برای آن در نظر نمی‌گیرند، تحلیلگران در بازارهای مختلف امکان پیش‌بینی و تجزیه‌وتحلیل وقایع را از دست می‌دهند و به همین دلیل نرخ بهره در آمریکا به‌شدت بر روی بازارهای مالی جهانی تأثیرگذار است.»

    در ادامه این گزارش این سؤال مطرح‌شده است که آیا بانک‌های مرکزی در خصوص اعلام نرخ بهره قابل‌اعتماد هستند؟ وینتر در پاسخ به این سؤال بیان کرده است: «همین مسئله یعنی صحبت کردن بی‌رویه راجع به نرخ‌های مختلف که توسط اعضای کمیته بازار آزاد فدرال صورت می‌گیرد باعث می‌شود که بازار نسبت به هرگونه اظهارنظر این افراد بدبین باشد و رویکرد قاطعی نسبت به اقدامات آن‌ها نداشته باشد.»

    وی افزود: «من به‌شخصه فکر نمی‌کنم که اعضای این کمیته اعتقاد داشته باشند که باید نرخ بهره بالا برود. اما تأثیرگذاری این نرخ بر بازارهای مالی جهان آنها را وادار می‌سازد که هرازگاهی به صحبت کردن در این زمینه روی بیاورند و دائماً در خصوص این نرخ با رسانه‌ها صحبت کنند. این مسئله بااین‌حال بر نگرانی سرمایه‌گذاران می‌افزاید.»

    در همین حال یکی دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه به شبکه خبری CNBC گفت: «بانک مرکزی آمریکا به بالا بردن نرخ بهره نیاز دارد چراکه جعبه‌ابزارهای مالی این بانک به‌شدت خالی‌شده است.» اریک ونراس مدیر اسناد در صندوق سرمایه‌گذاری آل استورزا بر این عقیده است که «بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بالا می‌برد اما این اقدام تا پایان سال جاری میلادی تکرار نخواهد شد.» وی معتقد است: «اعتبار داشتن تصمیمات بانک مرکزی فدرال برای ادامه کار و اقتصاد آمریکا بسیار مهم است. مشکل اینجاست که اعضای این کمیته می‌توانستند رویه سیاست‌گذاری نرخ بهره را در سال 2014 تغییر دهند و این شرایط برای آن‌ها فراهم بود اما آن‌ها هیچ کاری در این زمینه انجام ندادند. به نظر من امروز دیگر برای این کار دیر شده است. مشکل بانک مرکزی این است که نیاز دارد نرخ بهره را افزایش دهد البته نه به این خاطر که اقتصاد به‌خوبی عمل می‌کند، بلکه به این دلیل که ابزارهای مالی دیگری برای تأثیرگذاری بر اقتصاد کشور در دست ندارند.»

    از زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره را برای اولین بار در دسامبر سال 2015 بالابرده است، بازارهای مالی سوار بر این موج خوش‌بینی شده‌اند که این نرخ بازهم افزایش می‌یابد چراکه افزایش نرخ بهره به معنای بالا رفتن ارزش دلار در جهان است و این می‌تواند به بسیاری از کسب‌وکارهای تجاری رونق بیشتری دهد. موسسه اقتصادی گلدمن ساکس بااین‌حال در تحقیقی بیان کرد که این افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر در حالی در بانک مرکزی آمریکا در حال بررسی است که گزارش‌های مربوط به بازار کار، ناامیدکننده هستند و در چنین شرایطی نباید نرخ بهره افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو