عصر بازار

جایگزینی یوآن به جای دلار نیاز به پایش بانک مرکزی دارد

عصر اعتبار- نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: جایگزینی یوآن به جای دلار در مبادلات ایران و چین نیاز به پایش بانک مرکزی و بررسی کارشناسی بیشتری دارد.

جایگزینی یوآن به جای دلار نیاز به پایش بانک مرکزی دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مجیدرضا حریری در مصاحبه با رادیو اقتصاد درباره ورود واحد پولی یوآن چین به سبد ارزهای بین المللی افزود: این موضوع از یکسال قبل اعلام رسمی شد و تا مدتی دیگر به اجرا می‌رسد و یوآن هم در سبد ارزی قابل معامله می‌شود چرا که چین دومین اقتصاد و بزرگترین تاجر در دنیا است و بیشترین ذخایر ارزی را در میان کشورها دارد.

    وی همچنین با بیان اینکه کشور چین به این نتیجه رسید که باید تغییراتی را در سیستم‌های پولی و مالی خود دهد که با مقررات بین المللی پولی و مالی هماهنگ باشد، اظهارداشت: از روزهای آینده بطور رسمی یوآن چین در زمره ارزهای بین المللی قرار می‌گیرد و برای ایران که 25 درصد از صادرات و واردات را با چین انجام می‌دهد، اتفاق مهمی است.

    نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اعلام اینکه در چندسال اخیر بزرگترین شریک تجاری ایران کشور چین بوده است، گفت: چین بزرگترین خریدار نفت ایران و عمده صادرات غیرنفتی ایران نیز به چین انجام می‌شود بنابراین بخش قابل توجهی از منابع ارزی ایران از کشور چین به دست می‌آید.

    وی در ادامه به کاهش ارزش یوآن در مقابل دلار در 18 ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت نرخ برابری یوآن در مقابل دلار از 6.1 به 6.7 رسیده است که این موضوع را باید کارشناسان پولی و مالی دنبال کنند که با چه روشی باید این جابجایی‌ها انجام گیرد.

    حریری همچنین با بیان اینکه در سیاست‌های پولی و مالی منافع هم باید حفظ شود، اظهار داشت: جایگزینی یوآن به جای دلار در مبادلات میان دو کشور نیاز به پایش بانک مرکزی دارد و این موضوع باید از سوی متخصصان پولی و بانکی بررسی شود.

    وی اذعان داشت: در مجموع جایگزینی یوآن به جای دلار در مبادلات تجاری کار برای تجار آسان‌تر می‌شود ضمن اینکه ارزش کالاهای خریداری شده از چین در همان کشور بخشی از نابرابری به دلیل افزایش و کاهش قیمت‌ها جبران خواهد شد.
    َ
    نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین یادآورشد: به هر حال دلار قویترین پول در جهان است و جایگزینی دلار با ارز دیگری نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتری دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو